پیش نیاز هایی که باید قبل از شروع به برنامه نویسی بدانید

این مقاله قرار است کمک به کسانی باشد که به تازگی برنامه نویسی را شروع کرده اند و نکاتی را که شروع کار را برایشان ساده تر می کند به آنها گوشزد میکند.
قبل از شروع  به یادگیری برنامه نویسی باید به این نکته توجه داشته باشید: در علوم کامپیوتر همه چیز اثر هم افزایی دارد. یعنی یادگیری یک موضوع به فهم موضوعات دیگر کمک می کند.
بزرگترین اشتباه شما می تواند این باشد که به عنوان یک برنامه نویس تازه کار، خیلی زود با اولین شکست ناامید شوید و احساس کنید به اندازه ی کافی برای برنامه نویسی باهوش نیستید. در حالی که برنامه نویسی ربطی به میزان هوش شما ندارد. برنامه نویسی کار سختی است اما ربطی به هوش ندارد، و سختی آن به خاطر زیاد بودن موضوعات برای یادگیری است.
اولین گام قبل از شروع یادگیری این است که بپذیرید این سناریو برای شما اتفاق خواهد افتاد: شما با موضوعاتی روبرو خواهید شد که مطلقا هیچ چیز راجع به آن نمی دانید
این سناریو بارها و بارها تکرار خواهد شد و این که چه طور آن را مدیریت کنید، تنها گزینه ایست که میزان موفقیت شما را تعیین می کند.

پیش نیاز های برنامه نویسی
اگر چیزی راجع به موضوعی که در حال یادگیری آن هستید نمی دانید، در جایی که هستید بمایند و سراغ موضوع بعدی نروید. دوباره تکرار می کنم که موضوعات علوم کامپیوتر اثر هم افزایی دارند. این که شما مدام از موضوعی به موضوع دیگر بروید مانند این است که بخواهید برای خانه ای بدون دیوارها و فوندانسیون، سقفی بسازید.
اغلب برنامه نویسان خودشان را در چنین دشواری هایی گرفتار می بینند و ناچار هستند یک ویدئوی آموزشی را بارها و بارها ببینند تا مفهوم آن را درک کنند. بنابراین چنانچه در موقعیت مشابهی خود را یافتید ناامید نشوید.
اگر از منبعی که برای‌ آموزش استفاده می کنید راضی نیستید به دنبال منابع دیگری برای آموزش باشید. این که خودآموز شما به خوبی مطالب آموزشی را پوشش نمی دهد بهانه ی خوبی برای جا زدن نیست.

هم افزایی در ی ادگیری کامپیوتر یک فرم پیشنهادی برای جست و جوی دوره های مفید رایگان در سایت هایی مثل یوتیوب به این شکل است:

{موضوع موردنظر} در {زبان برنامه نویسی شما} + هر کلمه کلیدی مفید دیگر

اگر از یوتیوب و دیگر سایتهای اشتراک گذاری ویدیو برای پیدا کردن خود‌آموزها استفاده می کنید، اول آمارها را چک کنید. به رتبه بندی و دفعات دیده شدن ویدئو ها  دقت کنید. اگر می خواهید بیشتر مطمئن شوید کامنت های داده شده را بخوانید. 
هدف این است که شما از میزان درک خود در حال یادگیری آگاه باشید و به همین علت نیاز است تا درکی از خودتان داشته باشید.

برای هر موضوعی که یاد می گیرید از خود سوالات زیر را بپرسید:

  • آیا این موضوع برای من مفید و قابل فهم است؟
  • آیا نیاز به واژه شناسی جدیدی است؟ اگر این طور است پس تعریف رسمی برای هر عبارت جدید چه است؟
  • آیا مهارت های جدیدی وجود دارند؟ آیا من متوجه می شوم که هر مهارت جدید چگونه در یک اپلیکیشن استفاده شده است؟ آیا می توانم درک خودم از این مهارت را با حل کردن مسائل نشان دهم؟
  • آیا آنچه را که امروز یاد گرفته ام فردا به یاد خواهم آورد؟ اگر پاسخ من نه است پس چگونه میتوانم آن را به خوبی به حافظه بسپارم؟

توصیه ی مهم

هیچ گاه قدرت حفظ کردن را دست کم نگیرید. حفظ کردن یک روش بسیار کاربردی برای یادگیری است. البته درک کردن یک موضوع هدف نهایی در یادگیری است اما ممکن است زمانبر باشد. اگر شما در درک یک موضوع مشکل دارید، موضوع را به قسمت های کوچک تر تقسیم کنید و عبارات مهم تر را حفظ کنید. اگر نمی توانید درک کنید چگونه یک دستور کار می کند، هدف شما باید حفظ کردن باشد. اگر نیاز دارید تا بدانید چه طور با حفظ کردن یادبگیرید، از تکنیک کارت ها استفاده کنید.

یادگیری توسط حفظ کردن موضوعات
یادگیری اصول علوم کامپیوتر را فراموش نکنید و همینطور گزاره های منطقی

اگر می خواهید برنامه نویسی را به عنوان یک شغل یا صرفا به منظور سرگرمی و یادگیری بیشتر آغاز کنید، با دانستن بعضی مفاهیم پایه ای و درک ساختارهای مختلف داده ها سریع تر می توانید پیشرفت کنید. در ادامه لیستی از مفاهیم پیش نیاز برای برنامه نویسی را خواهید آموخت

1- بتوانید تفاوت بین کلاس (class) و نمونه ای از کلاس یا شی (instance) را تشخیص بدهید

  • کلاس یک ارائه یا مدل ذهنی (انتزاعی) است. (کلاس همچنین با نام الگو، الگوی انتزاعی یا کارخانه ی تولید اشیا شناخته میشود) کلاس توضیحات پایه ای (یا توضیحات ویژگی) و عملیات (یا متد ها) را برای پیاده سازی رفتارهایش دارد. 
  • شی (همچنین به عنوان نمونه ی کلاس یا متغیر شناخته می شود) یک مفهوم واقعی و خاص و مقادیر پایه ای (یا مقادیر ویژگی) دارد. 
  • تمام نمونه های یک کلاس، توضیحات عملیات و ویژگی های همانند دارند.

2 - قوانین ترکیب و استایل کدنویسی را بدانید

  • قوانین پایه ای سخت گیرانه در ترکیب بندی جاوا را بدانید و از آنها به درستی استفاده کنید.آیتم  های کلیدی مانند: "،" ، "جاگذاری" ، ";" ، کوچک و بزرگ بودن حروف را رعایت کنید. اعلان ها را از عبارات قابل اجرا تشخیص دهید. 
  • کدهایتان را به طور خوانا و قابل فهم بر طبق استایل توافق شده فرم بدهید.

3- ساختارهای شرطی کنترلی را به طور کامل و صحیح استفاده کنید

  • برنامه ها را با   "if…then" و   "if…then…else" بسازید. تو در تو بودن عبارات و بلوک های کنترلی را بفهمید.("{"  "}")
  • به طور مختصر تو در تو بودن بلوک ها را رعایت کنید و هیچ بلوکی را بی انتها نگذارید.

4- حلقه ها را با ساختار های کنترلی بسازید

  • از ساختار های کنترلی  "while" "do" و  "for" برای پیاده سازی موفقیت آمیز الگوریتم ها استفاده کنید. 
  • به طور خلاصه ، حلقه هایی که به اتمام نمی رسند و شرط های بدون محدودیت را به کار نبرید.

5- الگو های اصلی و عملگرها را به درستی استفاده کنید

  • راه استفاده و محدودیت های الگو های اصلی جاوا را به خوبی بفهمید.
  • عملگرهای ریاضیاتی، رابطه ای و منطقی با کارایی بالا را بشناسید و از آنها در عبارات برنامه نویسی استفاده کنید. (بدون پرانتز در صورت ضرورت)

6- یاد بگیرید چگونه کپسوله سازی اشیا را انجام دهید

  • درک عمیقی در استفاده از مادیفایر های ‘public  و  ‘private’داشته باشید.
  • بتوانید کلا س ها را با ساختار مناسبی طراحی کنید. 
  • بدانید چه موقع و در کجا از واژه ی استاتیک استفاده کنید.

7- متد ها را به طور کامل بفهمید و بتوانید آنها را بسازید.

  • متدهایی شامل مقادیر بازگشتی و پارامترهای رسمی را توصیف و استفاده کنید. 
  • تفاوت بین پارامترهای رسمی (پارامترها) و آرگومان هایی را که برای احضار یک متد استفاده می شوند، تشخیص دهید.
  • محدوده و طول عمر اشیا را تشخیص دهید. قابل رویت بودن اشیا را و این که چگونه شیئ صحیح را در زمان ضروری پیاده سازی کنید، به خوبی استنباط کنید.
  • بدانید که چه طور یک نمونه ی خاص از یک کلاس را برای انجام کاری مورد سوال قرار دهید و چگونه بین کلاس ها ارتباط برقرار کنید. 
  • بفهمید وقتی که یک پشته ی تو در توی متدها فرا خوانده می شود، چه اتفاقاتی قرار است بیفتد.

8- در مورد اهمیت کتابخانه های مهم از کلاس و آرایه ها آگاه باشید

  • بتوانید از آرایه ها و لیست آرایه ها استفاده کنید، یاد بگیرید چگونه چیزهای مختلف را در آرایه ها پیدا کنید. از متغیرهای شاخص به طور موثری استفاده کنید.

9- پردازش  های ورودی و خروجی ساده را اجرا کنید

  • یاد بگیرید چگونه عبارات ورودی و خروجی ابتدایی را با یک یوزر تعامل کننده و فایل ها انجام دهید و قادر باشید با رشته ها کار کنید.

10- رابط های کاربری بسته به اشیا را درک کنید

  • بتوانید رابط های کاربری ساده ای مثل لیست ها را تعریف کرده و از آنها استفاده کنید.
برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید