آیا هدفون های بلوتوثی خطرناک اند؟

آیا هدفون های بلوتوثی خطرناک اند؟

هفته گذشته در اینترنت خبری مبنی بر احتمال سرطان زا بودن هدفون های بلوتوثی منتشر شد.
این خبر زمانی شکل گرفت که 247 دانشمند از 42 کشور مختلف نگرانی خود در ارتباط با اثرات مضر لوازم بی سیم و میدان مغناطیسی آن ها در سلامتی را ابراز کردند.
درخواستی به سازمان بهداشت جهانی و سازمان ملل متحد برای تصویب دستورالعمل های سختگیرانه برای میدان مغناطیسی حاصل از دستگاه های بی سیم و اثرات مضری که بر سلامتی دارند صادر شد.
به گفته Joel M. Moskowitz، مدیر مرکز بهداشت خانواده و جامعه دانشگاه کالیفرنیا، تحقیقات قابل توجهی مبنی بر خطرات بهداشتی و سلامتی این دستگاه های بی سیم و اطلاعات بسیار کمی در ارتباط با ایمنی این تابش ها در دراز مدت وجود دارد.
با اینکه از آسیب های آن به طور کامل آگاه نیستیم اما دانشمندان در حال تحقیق بر آسیب های احتمالی آن هستند.

تشعشع مغناطیسی دقیقا چیست؟

الکترومغناطیس ها مناطق نامرئی انرژی یا تابش هستند که توسط برق تولید می شوند.
وقتی علاوه بر رایانه ها، تلفن های همراه و حتی مایکروویو ها از هدفون های بی سیم و بلوتوث استفاده می کنیم، نوع خاصی از تابش های غیر یونیزه شده و یا سطح پایین آن را که امواج پیوسته رادیویی (RFF) نام دارد منتشر می کنند.

اثرات جانبی هدفون های بلوتوثی
در سال 2011 آژانس بین المللی تحقیقات سرطان، احتمال سرطان زا بودن این تابش ها را اعلام کرد. دلیل این احتمال، افزایش خطر ابتلا به گلیوما، نوعی از سرطان مغزی مرتبط با تلفن های همراه معرفی کرد.
علاوه بر آن تحقیقات برنامه ملی (Toxicology (NTP متوجه شدند که قرار گرفتن در معرض امواج سطح بالای RFR مانند آنچه در تلفن های 2G و  3G وجود دارد باعث ایجاد سرطان در موش ها می شود.
مهمترین چیزی که باید دریابیم این است که این یافته ها به چه صورت به انسان مربوط می شود و RFR تا چه اندازه به انسان آسیب می رساند.
دانشمندان بر این باورند که اطلاعات موجود در EMF کافی نیست.
به گفته Moskowitz ، به طور کلی، تشعشعات خارج شده از هدفون های بلوتوثی کمتر از تلفن های همراه است. با این حال تابش خارج شده تنها عامل خطر نیست. نرخ جذب خاص (SAR) یا میزان رادیوفرکانسی که بدن انسان از یک دستگاه جذب می کند نیز به ما کمک می کند تا متوجه شویم این امواج تا چه میزان تاثیر دارند.
آیا هدفون های بلوتوثی ضرر دارند

با اینکه هدفون های بلوتوثی نسبت به تلفن های همراه تابش پایین تری دارند اما باعث نگرانی متخصصان سلامت شده اند.
به گفته Moskowitz به دلیل نزدیکی زیاد هدفون های بلوتوثی و قرار گرفتن طولانی مدت آن ها نزدیک به سر، ممکن است امواج دریافت شده آن نصف و یا یک سوم امواج تلفن های همراه باشد. او همچنین می گوید کمیته ارتباطات فدرال (FCC) در حال حاضر دستگاه های بی سیم را به SAR 1.6 وات بر کیلوگرم یا کمتر محدود کرده است. این رقم در اواسط دهه 1990 ایجاد شد تا از مصرف کنندگان در برابر اثرات آن محافظت کنند. او همچنین افزود SAR برای Aplle Airpod ها حدود 0.466 وات بر کیلوگرم است.
با اینکه SAR ها در محدوده مجاز هستند دانشمندان نگرانند که همین مقدار کم نیز سبب مشکلات زیادی شود.بعضی از دانشمندان معتقدند که حتی این میزان کم اگر در معرض طولانی مدت قرار بگیرد سبب مشکلات جدی خواهد شد.
Moskowitz در وب سایت خود اعلام کر که اگر ساعت ها از Airpod استفاده شود تابش های مایکروویو آن می تواند برای مغز بسیار مضر باشد.

4 خطر استفاده از هدفون های بلوتوثی

همه این موارد نشان می دهد که نیاز است تا اطلاعات بیشتری در این زمنیه فراهم شود تا بتوان آسیب های ناشی از دستگاه های بی سیم و محدودیت های آن را شناسایی کرد.
اقدامات احتیاطی که می توانید انجام دهید
تا زمانی که اطلاعات ما محدود است، می توانیم اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خطرات آن انجام دهید.
به پیشنهاد دکتر Santosh Kesariمتخصص مغز و اعصاب و رئیس بخش علوم اعصاب و نوروتراپی در موسسه سرطان جان وین، اگر تماس های طولانی دارید می توانید از بلندگو و یا هدفون های سیمی استفاده کنید. 
همین راهکار برای افرادی که ساعت ها به موسیقی و یا پادکست ها گوش می دهند نیز وجود دارد. این امر برای کودکان که در حال رشد هستند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
کودکان به دلیل اینکه سر و اندام ریزتری دارند در معرض خطر بیشتری هستند. بنابراین انتظار می رود که خطرات ناشی از این تابش ها برای آن ها بیشتر باشد.
به گفته Moskowitz اقدام احتیاطی بعدی نگه داشتن تلفن همراه با فاصله 10 اینچ از سر در زمانی که امکان آن وجود دارد است. و تنها زمانی که سیگنال ها قوی هستند از تلفن همراه خود استفاده کنید، زیرا سیگنال ضعیف تشعشعات بیشتری را در پی خواهد داشت.

اثرات جانبی بلوتوث
امروزه ممکن است دوری کامل از این تابش ها غیر ممکن باشد، اما قطعا می توانیم کاری کنیم تا کمتر در معرض این تابش ها باشیم.

نتیجه نهایی

اخبار مربوط به تقاضای بررسی خطرات این هدفون ها منتشر شد. اگر چه بعضی از موارد بسیار مهم آن ذکر شد اما هنوز برای اینکه بگوییم سرطان زا هستند خیلی زود است و نیاز به اطلاعات بیشتری در این زمینه داریم.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید