کاربرد واقعیت مجازی (VR) در پزشکی

کاربرد واقعیت مجازی (VR) در پزشکی

در طول دو سال گذشته، در برنامه های واقعیت مجازی انقلابی رخ داده است، اما برای اینکه از آن ها برای درمان بیماران استفاده کنیم هنوز زود است. تا به امروز بیشترین استفاده از واقیت مجازی بیشتر در بخش آموزش در بیمارستان رویال لندن بود و در سال 2017 جراحان در هر منطقه جغرافیایی که بودند به کمک یکدیگر جراحی را انجام دادند تا به پزشکان کمک کنند شرایط واقعی بیمار را تجربه و درک کنند.
همانطور که روز به روز استفاده از VR افزایش پیدا می کند، امکان استفاده از این تکنولوژی در درمان های واقعی و مراقبت ها نیز بیشتر می شود. متخصصان در حال بررسی این هستند که درمان با VR چگونه می تواند در بیماری ها از آسیب های بینایی گرفته تا اتیسم کمک کند. در سال 2019 شاهد این خواهیم بود که تکنولوژی واقعیت مجازی به یک داروی دیجیتالی برای کمک به افراد مبتلا به سرطان و افرادی که دچار بیماری های روانی هستند، تبدیل خواهد شد. با این روش به یک نقطه خوب برای مراقبت های پزشکی خواهیم رسید.
درمان با کمک VR به بیماران وظایفی را محول می کند تا آن ها را در محیط مجازی انجام دهند. مطالعات Cedars-Sinai نشان داده است که این روش برای کاهش درد بیماران بستری بسیار مفید بوده است. محققان  متوجه شده اند که این فناوری چیزی بیشتر از یک حواس پرتی ساده است و صرفا کاربرد آن برای درمان بیماری نخواهد بود بلکه یک رویکرد جامعی است که ارتباط بین بیماری های مزمن که عواملی مانند سلامت روان، رژیم غذایی و نحوه زندگی را شامل می شوند ایجاد خواهد کرد.
VR همچنین فرصتی برای پیشرفت درمان های شخصی تر به ویژه در بخش مراقبت های روانی ایجاد خواهد کرد. در حال حاضر برای درمان PTSD یا اختلال اضطراب پس از ابتلا مورد استفاده قرار گرفته است و نتایج خوبی را نیز شامل شده است. یک مجله اینترنتی در سال 2018 گفته است که از مطالعات اخیر می توان نتیجه گرفت که واقعیت مجازی پتانسیل تغییر رفتار را به ویژه در مداخلات روانشناختی و سلامت روانی دارد. همچنان که استفاده از واقعیت مجازی به خصوص در بخش مراقبت و درمان افزایش یافته است می تواند اثر بخشی بیشتری نیز به همراه داشته باشد.
همانطور که هر دارویی با پیشرفت علم کامل می شود و درمان های بیشتری برای آن یافت می شود، ما هنوز نمیدانیم که استفاده قطعی از واقعیت مجازی برای درمان در چه بخشی است. اما قطعا در طول سال های آینده به پیشرفت چشم گیری خواهیم رسید. مطالعات نشان داده است که مراقبت های بهداشتی VR سالانه بین 54.5 درصد تا سال 2023 افزایش پیدا خواهد کرد و پیش بینی شده است که بخش عمده آن در پزشکی باشد.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید