چین پردازنده های هوش مصنوعی Nvidia را به چالش می کشد

چین پردازنده های هوش مصنوعی Nvidia را به چالش می کشد

Nvidia یک بازار بزرگ و سودآور را برای سخت افزارهای عرضه شده که برای پروژه های AI ساخته است بوجود آورده است که در سه سال گذشته ارزش سهام آن 10 برابر افزایش یافته است.
در ماه جولای،دولت چین، یک استراتژی جدید را با یک هدف قابل توجه صادر کرد: تا سال 2030 در زمینه هوش مصنوعی به سطحی برابر با سطح ایالات متحده خواهد رسید و رهبر این حوزه خواهد شد.
براساس درخواست های پروژه های تحقیقاتی در دو ماه اخیرکه از دولت چین داشتند برخی از جزئیات برنامه‌ی دولت این کشور در زمینه‌ی هوش مصنوعی را آشکار می‌سازد.
دولت چین یک شرکت موفق Silicon Valley را به عنوان هدف در نظر گرفته است. یکی از شرکت هایی که برای یادگیری ماشین محصولاتی ارائه میکند و مورد استفاده قرار میگیرد شرکت Nvidia است.

با توجه به سندی که وزارت علوم و فناوری چین منتشر کرده است 13 پروژه "متحول کننده" معرفی شده است که برای تکمیل این پروژه ها از بودجه دولت استفاده خواهد شد چینی ها امیدوارند تا سال 2021 این پروژه ها نتیجه دهد.
یکی از این پروژه ها اختراع تراشه های جدید برای پردازش شبکه های عصبی مصنوعی می باشد. این شبکه‌ها نرم‌افزارهایی هستند که به‌جاه‌طلبی‌های شرکت‌هایی نظیر گوگل  در عرصه‌ی هوش مصنوعی اجازه‌ی حیات می‌دهند.
 
یکی از معیارهای این پروژه به Nvidia اختصاص داده میشود: دولت چین اعلام کرده است که می خواهد تراشه ای را ارائه کند که عملکرد و بهره وری انرژی آنها 20 برابر بهتر از تراشه M40 Nvidia  خواهد بود .(M40 Nvidia) به عنوان یک شتاب دهنده برای شبکه های عصبی شناخته شده است دو سال است که از عمر M40 گذشته است و البته این تراشه آخرین و بهترین تراشه انویدیا نیست اما هنوز در پروژه های هوش مصنوعی استفاده می شود.

دولت چین پیش از این نیز Nvidia را به عنوان هدف مورد توجه قرار داده است. در ماه اکتبر اطلاعیه‌ای در مورد پروژه‌های تحقیقاتی در زمینه‌ی پردازنده‌های قدرتمند هوش مصنوعی توسط  کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین منتشر شد. در ماه آگوست یک سرمایه گذار از شرکت دولتی توسعه و سرمایه گذاری چین، سرمایه گذاری 100 میلیون دلاری در کامبریکن را آغاز کرد. اوایل همین ماه (ماه نوامبر)، Cambricon دو پردازنده سرور را معرفی کرد و اعلام کرد از آنها  به عنوان جایگزین پردازنده های Nvidia در برخی از پروژه های هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد.

Cambricon بخشی از پیشرفت سریع  شرکت های چینی و استارتاپ‌های چینی در حوزه‌ی پردازنده های هوش مصنوعی  است که  همانند این پیشرفت سریع قبلا در ایالات متحده آمریکا وجود داشته است. این رشد سریع در ایالات متحده به‌حدی رسیده که ممکن است شرکتی همچون گوگل نیز در عرصه‌ی تولید پردازنده‌های هوش مصنوعی با انویدیا به رقابت بپردازد.

\"china-challenges-nvidias-hold-on-artificial-intelligence-chips\"

در ماه اکتبر، شرکت Horizon Robotics که در پکن واقع است و توسط افراد با سابقه ی شرکت Baidu تاسیس شده است، موفق به جذب سرمایه ای 100 ملیون دلاری شد و شرکت  Deephi نیز 40 ملیون دلار سرمایه کسب کرده است . شرکت هواوی(Huawei) نیز در زمینه‌ی پردازنده‌های هوش مصنوعی برای گوشی‌ها و دیگر دستگاه‌ها با Cambricon همکاری می‌کند. 
 
مسئولان چینی و شرکت های فناوری  به  دلایل مختلف خوبی انویدیا را به عنوان  هدف قرار داده اند، با افزایش پروژه های هوش مصنوعی  این شرکن یک بازار بزرگ و پر سود را برای تهیه سخت افزار پدید آورده است. ارزش سهام شرکت Nvidia نسبت به سه سال گذشته 10 برابر افزایش یافته است، زیرا شرکت های بیشتری که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت میکنند در این شرکت سرمایه گذاری کرده اند. آنها این تراشه ها را برای روباتها، هواپیماهای بدون سرنشین و وسایل نقلیه  خودران مورد استفاده قرار میدهند و همچنین این شرکت حتی موفق شده است قراردادهایی با شرکت‌های تویوتا و ولوو را به امضا برسانند.

السا کانیا، یکی از اعضای  مرکز مشاور امنیت ملی آمریکا این عقیده را دارد که مقامات دولت چین طرفدار تامین کنندگان داخلی هستند این مسئله تا حدودی به این دلیل است که وابستگی به پردازنده‌های خارجی در حوزه‌ی دفاعی و دیگر حوزه‌ها می‌تواند نگرانی‌هایی ایجاد کند.

دولت چین با چالش های بسیاری برای رسیدن به رویاهای خود در حوزه هوش مصنوعی مواجه است. در مقایسه با ایالات متحده، افراد بیشتری در چین در رشته‌ی علوم رایانه فارغ‌التحصیل می‌شوند و مقالات تحقیقاتی بیشتری در مورد یادگیری ماشین توسط چینی‌ها منتشر می‌شود. اما به‌ ادعای کانیا، چینی‌ها از تخصص بالایی برای پیگیری پروژه‌های پیشرفته در حوزه‌ی هوش مصنوعی برخوردار نیستند.  

علی رغم رقابت هایی که میان کمپانی های هوش مصنوعی وجود دارد، مرزهای رقابت بین شرکت های چینی و آمریکایی مشخص نشده است .مثلا یک شرکت آمریکایی به نام Arteris از Cambricon که یک شرکت استارتاپ چینی است برای انتقال داده در پردازنده هایش ار آن حمایت میکند و مجوز استفاده از آن را به Cambricon داده است.
اینتل نیز در حالی دست به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون دلاری در شرکت چینی Horizon Robotics زده که خود نیز محصولاتی مشابه محصولات این شرکت چینی را تولید می‌کند. در ماه سپتامبر، جنسن هوانگ، مدیرعامل انویدیا از قراردادهایی با سه غول اینترنت چین؛ علی‌بابا، بایدو و تنسنت خبر داد.

به‌گفته‌ی تریولو: نرم‌افزارهای هوش مصنوعی چین برای اجرا  تا مدتی به سخت‌افزارهای آمریکایی متکی خواهند بودکه در حال حاضر این یک امر بدیهی است.
 

منبع: wired

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید