رایانه ای که می تواند بوی مواد منفجره را حس کند

رایانه ای که می تواند بوی مواد منفجره را حس کند

 

اوشی آگبی تصویری از یک فرودگاه را ارائه می دهد که نیازی به سیستم امنیتی ندارد و مردم اجازه دارند که بدون هیچگونه بازرسی وارد هواپیما شوند.

 اوشی آگبی نیجریه ای از یک کامپیوتر مبتنی بر روی نورونهای موش به جای سیلیکن در کنفرانس TEDGlobal واقع در تانزانیا پرده برداری کرده است.

 او گفت که سیستم ، آموزش دیده است تا بوی مواد منفجره را شناسایی کند و می تواند جایگزینی سیستم های امنیتی فرودگاه ها باشد.

 دستگاه مودم ساخته شده که کونیکو کره نامگذاری شده می تواند سیستم هوشمندی را برای روبات های آینده فراهم کند. کارشناسان اظهار داشتند که ساختن چنین سیستم هایی و توضیع آن در بازار چالش برانگیز است.

 تمام شرکت های بزرگ فناوری ، از گوگل تا مایکروسافت ، تلاش  می کنند تا هوش مصنوعی ایبر اساس مغز انسان ساخته شود. در حالی که رایانه ها در معادلات ریاضی پیچیده بهتر از انسان هستند ، توابع شناختی بسیاری وجود دارند که مغز آنها بسیار بهتر است: آموزش رایانه برای تشخیص بوی نیاز به مقدار زیادی از انرژی محاسباتی و انرژی دارد.

 آقای آگبی تلاش می کند تا زیست شناسی مهندس معکوس را تغییر دهد که در حال حاضر این عملکرد را با کسری از قدرت انجام می دهد که یک پردازنده مبتنی بر سیلیکون را فرا می گیرد. او می گوید: "زیست شناسی فناوری است. بیو تکنولوژی است."
او یک سال پیش از راه اندازی Koniku  ، مبلغ 1 میلیون دلار در اختیار داشت و ادعا می کند که در حال حاضر 10 میلیون دلار سود در صنعت امنیت دارد.

 او آینده ای را پیش بینی می کند که در چنین مواردی می توان از این دستگاه ها در موارد مختلف در فرودگاهها استفاده کرد و نیاز به بازرسی را از طریق امنیت فرودگاه حذف کرد.
غیر از اینکه این دستگاه برای تشخیص بمب مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند برای تشخیص بیماری از طریق شناختن نشانگرهای یک بیماری در مولکول های هوا که از بیمار ساتع می شود، استفاده کند.
 
 آقای آگبی نیز گفت : این دستگاه نمونه اولیه ای است که در TED نشان داده شده است -  تصاویری که هنوز مشخص نشده است – که تا حدی می توان یکی از بزرگترین چالش های استفاده از سیستم های بیولوژیکی را حل کرد - نگه داشتن نورون های زنده.
در یک ویدیو، وی نشان داد که دستگاه خارج از آزمایشگاه است.
او گفت: "این دستگاه می تواند در یک میز زندگی کند و ما می توانیم آنها را برای چند ماه حفظ کنیم."

در نهایت هر چند او جاه طلبی های بیشتری دارد.

 "ما فکر می کنیم که قدرت پردازشی که قرار است رباتهای آینده را اجرا کند، بر پایه زیست شناسی مصنوعی خواهد بود و ما امروز پایه های آن را بر می داریم."
 
 پیشرفت در علوم اعصاب، مهندسی زیست شناسی و علوم رایانه به این معنی است که بیشتر از هر وقت دیگری عملکرد مغز انسان را می شناسد. 

 این باعث توسعه فناوری عصبی می شود - دستگاه هایی که مغز را به رایانه تبدیل می کنند. بیشتر کارهای فعلی در جهت بهبود عملکرد مغز و به ویژه برای کسانی که با آسیب های مرتبط با مغز هستند می باشند.

 پروفسور جان Donoghue، سرپرست مرکز وایس برای زیست شناسی و مهندسی نور در ژنو معتقد است که زمینه در "نقطه اوج" است و در آن سیستم های بیولوژیکی و دیجیتال با هم ادغام خواهند شد.

 او گفت که ایده ای که آقای آگبی دنبال می کند جالب است. او گفت: "رایانه های دیجیتال سریع و قابل اطمینان هستند اما گنگ هستند، در حالی که نورون ها آهسته اما هوشمند می باشند." وی افزود که دانشمندان در ژنو در حال حاضر قادر به نگه داشتن نورونها در یک ظرف و برقراری ارتباط با آنها برای یک سال هستند و افزودند که چنین سیستمی یک ابزار هیجان انگیز برای مطالعه مدار مغزی است.

 او گفت که سایر دانشمندان ، در حال توسعه تراشه های سیلیکونی هستند و به شیوه ای عمل می کنند که نورون ها کار می کنند و در نهایت ثابت می شود.

 اما آقای آگبی متقاعد نشده است و اعلام کرده است : " ایده تقلید سیلیکون بسیار سخت است و ما فکر نمی کنیم که بتوان آن را مقیاس پذیری کرد."

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید