آموزش سوئیفت swift قسمت هفتم

مقدمه و معرفی : 

سلام دوستان تا اینجا تقریبا با syntax زبان swift اشنا شدید ، تو این جلسه کمی با xcode اشنا می شوید و ui یه ماشین حساب ساده رو پیاده می کنیم و در جلسه بعد هم سراغ کد نویسی میریم.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله اول

نرم افزار رو وقتی باز می کنید با این پنجره مواجه میشید.طبق شکل گزینه دوم رو برای ساخت یه برنامه انتخاب می کنید.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله دوم

عکس ۲: در عکس دوم چون ماشین حسابی ک می سازیم تک صفحه ای هست که در ادامه اموزش می بینید. گزینه single view application  رو انتخاب میکنید.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله سوم

عکس ۳: در این عکس باید نامی برای پروژتون انتخاب کنید. در organization name نام موسسه شرکت یا خودتون  رو میتونید  وارد کنید. در قسمت بعدی هم به همین شکل همون نام قبل رو وارد کنید. در گزینه بعدی می تونید زبان objective-c یا swift رو انتخاب کنید که هدف ما swift هست پس این قسمت باید swift باشه.

گزینه بعدی devices دستگاههایی که این اپ رو براش طراحی می کنید.

 universal

iPhone

iPad

 گزینه های پیش روی شما هستن من برای این iphone رو انتخاب کردم  گزینه universal به این منظور هست که اپلیکیشن شما هم برای iphone و هم برایipad ساخته میشه.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله چهارم

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله پنجم

Devider

عکس ۴ و ۵: بعد از اینکه پروژه رو ذخیره کردید با این تصویر رو برو می شوید.  می بینید که ورژن در حال حاظر برای ios ۹.۱ هست در قسمت deployment target .

از منوی کنار در زیر مجموعه اپلیکیشن فایلی هست به نام launchScreen.storyboard روش کلیک کنید تا محیط طراحی  uiبرنامه ظاهر بشه.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله ششم

عکس ۶: 

 از منوی کنار سمت چپ  طبق عکس اول رو گزینه ۱ کلیک می کنید و بعد هم روی گزینه ۲ این قسمت ها برای طراحی ui برنامه به کار میرند که در اداه می بینید شامل چه گزینه هایی هستند

گزینه اول inspector نام داره و شماره دو از این عکس object library هست.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله هفتم

در object library باید buttonرو سرچ کنید برای دکمه های برنامه شامل اعداد و عملگر ها . objectمربوط به button رو درگ کنید و داخل storyboard قرار دهید.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله هشتم

عکس ۸

برای اعداد ۰-۹ و عملگر های +  -   =  /  و دکمه clear هر کدام یک button از object library درگ و دراپ کنید طبق عکس کنار هم قرار دهید.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله نهم

عکس ۹:

هر قسمتی رو که میخواهید بک گراند هم رنگ داشته باشند رو سلکت می کنید از منوی کنار از inspector (شماره ۲) در قسمت view می تونید background رو تغییر بدین ( شماره ۴‌) و با tint در این حالت می تونید رنگ متن رو تغییر بدین که من سفید قرار دادم.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله دهم

devider

عکس ۱۰

برای نمایش خروجی برنامه به یک text field احتیاج داریم که در object library سرچ می کنید , درگ و دراپ در storyboard میکنید.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله یازدهم

عکس ۱۱

اگر یادتون باشه ما میخوایم برای iphone برنامه بسازیم طبق عکس روی ایکون view controller (شماره ۱) کلیک کنید در منوی کنار در inspector (شماره ۲) سایز مد نظر رو انتخاب می کنید سایز اسکرین iphone 6 هست ۴.۷ اینچ که در size از زیر منوی simulated metriks اعمال می کنید. طبق عکس (شماره ۴) می بینید که چون از ابتدا تنظیم نکردیم butoon ها و text field در صفحه اسکرین story board قرار ندارد.

با فشردن  cmd + a در کیبورد همه المان ها رو سلکت می کنید و تنظیم می کنید که در وسط صفحه قرار گیرد طبق تصویر زیر.

ایجاد پروژه جدید در xcode مرحله دوازدهم

خب تو این جلسه ui ماشین حسابمون رو طراحی کردیم به همین سادگی در جلسه بعد هم سراغ کد نویسی و تکمیل این برنامه میریم امیدوارم این جلسه برای شما مفید واقع شده باشه .

 

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید