آموزش پایتون python قسمت چهاردهم

با عرض سلام و خسته نباشید.

در جلسه قبل وارد بحث توابع در پایتون شدیم و یک سری مثال هم زدیم.
با یه مثال شروع میکنم.
فرض کنید میخوایم یه برنامه بنویسیم که n درصد از عدد m رو حساب کنه.

خوب در اینجا ما یه تابع مینویسیم که دو آرگومان بگیره، آرگومان اول مقدار درصد و آرگومان دوم عددی که میخوایم ازش درصد بگیریم:

تابع با دو آرگومان در پایتون


قبلا هم گفته بودم که فقط جاهایی متغیر بسازید که حس میکنید بعدا باز هم از اون متغیر استفاده خواهید کرد، در این صورت برنامه شما حجم کمتری میگیره و سریعتر انجام میشه:

استفاده از متغیر ها


دلیل این که خیلی ها میگن پایتون کد کوتاه تری داره نسبت به خیلی از زبان ها، همین موارده.
حالا فرض کنید من بخوام اگر آرگومان عدد درصد رو بهش ندادن، تابع عدد 100 رو در نظر بگیره:

مثالی دیگر از آرگومان های توابع

در این صورت هنگام تعریف تابع این عدد رو به آرگومان نسبت میدم:
در اینجا اگر آرگومان دوم رو به تابع ندیم، به صورت پیشفرض عدد 100 رو در نظر میگیره و اگر بدیم هم عددیو که دادیم در نظر میگیره.
در جلسه ی بعد  که بعد از تعطیلات عید خواهد بود، ابتدا به تمرین هایی که الان میدم جواب میدم و بعدش بحث توابع بازگشتی رو توضیح میدم.
دقت کنید که این تعطیلات عید و تمرین هایی که من میدم میتونه خیلی در روند برنامه نویسیتون مفید باشه، پس اگر به زبان پایتون علاقه مند هستین بهتره این حرف رو جدی بگیرید و تمرینها رو حل کنید.
شاید خیلی ها تا به اینجای کار حس کرده باشن زبان پایتون چندان کارامد نیست.
بهتره این حرف رو از ذهنتون دور کنید و پا به پای آموزش بیاید و صبر و حوصله نشون بدین، اگر من عجله کرده بودم تا الان ساختار داده ای و حلقه for و مبحث کلاس و ... هم یاد گرفته بودید، اما نه یاد گرفتنی که بتونید به کار ببندید !

خوب بریم سراغ تمرین ها

تمرین اول:
تابعی بنویسید که یک آرگومان عدد بگیره و اعداد زوج بین 0 تا اون عدد رو در ساختار داده ای لیست بهمون بده. (حواستون باشه که وقتی میگم "بهمون بده" اصلا منظورم چاپ کردنشون نیست، بلکه تابع باید خروجی داشته باشه.)

تمرین دوم:
تابعی بنویسید که خروجی تمرین بالا رو (یعنی لیستی که اعداد زوج درش ذخیره شدن) رو به عنوان آرگومان بپذیره و اعداد لیست رو با هم جمع کنه و بهمون بده.

تمرین سوم:
تابعی بنویسید که خروجی تابع بالا رو (یعنی یک عدد) به عنوان آرگومان بپذیره و بهمون بگه عدد چند رقمیه (مقدار رقم هارو باید تحت عنوان عدد بهمون بده)

تمرین چهارم:
تابعی بنویسید که 3 تابع قبل رو به کار بگیره، به این صورت که بهش عدد میدیم به عنوان آرگومان و بعد از گرفتن لیست اعداد زوج بین 0 و اون عدد از تابع اول، اعداد لیست رو جمع میکنه و در آخر میگه اون عدد چند رقمیه.

به خروجی زیر توجه کنید:

چند تمرین برای پایتون


این تمرین و ادامه دادن این روند میتونه باعث بشه شما برنامه نویس مرتب و موفقی بشید.
هر چهار تابع رو من تو کمتر از 20 خط  کد برنامه نویسی ( به شیوه ی غیر حرفه ای که دارید یاد میگیرید) نوشتم و ادعا میکنم میتونم به خیلی کمتر هم برسونمش و از شما انتظار دارم بعد از حل تمرین ها و رسیدن به جواب درست جواب رو به آیدی من ارسال کنید تا بهترین جواب رو همراه با اسم نویسنده در کانال قرار بدم.

پیشاپیش عید نوروز رو به همتون تبریک میگم و امیدوارم تو سال جدید بفهمید هدفتون از برنامه نویسی دقیقا چیه و ابزار مناسب رو براش بدست بیارید و کار باهاش رو یاد بگیرید.

همچنین یک قطعه کد پایتون رو که مباحثش رو سال آینده یاد میگیرید براتون میذارم، میتونید در حد غیر حرفه ای قدرت پایتون رو در کوتاه نویسی و نتایج کارآمد ببینید.

تمرین حرفه ای برای پایتون

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید