آموزش پایتون python قسمت اول

 

سلام خدمت شما علاقه مندان به آموزش برنامه نویسی. پوریا جهانبخش هستم و در "آموزش زبان برنامه نویسی پایتون از 0 تا 100" در خدمت شما هستم. در این دوره از آموزش زبان پایتون سعی برآن شده است تا این آموزش به صورت کاملا ساده و کاربردی ارائه شود و همچنین مبنای آموزش بر اساس ارائه تمرین در پایان هر جلسه و بررسی آن در جلسه بعد تعیین شده است.

مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی پایتون

اگر تا حدودی با کامپیوتر آشنا باشید ممکن است  این نکته را بدانید که زبان های برنامه نویسی مختلفی برای ساختن یک برنامه وجود دارد. زبان هایی که در قدرت، سرعت، روش برنامه نویسی و مباحث تخصصی دیگر فرقهای زیادی با هم دارند.

در اولین قسمت و در مقدمه آموزش پایتون بهتر است به نکات زیر توجه کنید.

این آموزش مناسب برای چه کسانی است :

  • کسانی که تا به حال برنامه نویسی نکرده اند و هیچ آشنایی با نحوه ساخت یک برنامه ندارند.
  • کسانی که تا حدودی با مباحث برنامه نویسی آشنا هستند، چه زبان برنامه نویسی پایتون و چه زبان های دیگر.
  • کسانی که برنامه نویس حرفه ای هستند و علاقه مند به نوشتن برنامه هایی با حجم کمتر، قابل فهم تر و قابل اجرا روی تمام سیستم ها بدون تغییر برنامه هستند!
  • همچنین اگر برنامه نویس حرفه ای پایتون هم هستین باز هم قرار بر این است آموزش هایی داده شود که با اطمینان میشه گفت تو هیچ مرجع فارسی چنین آموزش هایی از پایتون نمیشود پیدا کرد. (بالاخره خودمم زمان یادگیری مراجع فارسی رو زیرو رو کردم دیگه!)
  • برنامه نویسان زبان C یا C++ که علاقه دارند برنامه هایی بنویسند که قسمت هایی از آن برنامه را (به علت کمبود وقت و ...) با زبان پایتون بنویسند و قسمت های دیگه را نیز به همان زبان C یا  C++ بنویسند ! همچنین این موضوع برای برنامه نویسان جاوا هم صدق میکند. چون میتوانند در پایتون حتی از کتابخانه های (برنامه نویسان 0 کیلومتر در فصل های بعد با مفهوم کتابخانه آشنا میشئید) جاوا هم استفاده کنند.
  • کسانی که از برنامه نویسی قصد ورود به مباحث هک، امنیت و شبکه را دارند.
  • کسانی که از برنامه نویسی قصد ورود به دنیای طراحی وبسایت و یا ساخت وبسایت های حرفه ای را دارند.
  • کسانی که می خواهند برنامه های اندروید (نسبتا قوی) بسازند.
  • کسانی که قصد دارند از پایتون برای پردازش داده های حجیم و سنگین استفاده کنند.
  • کسانی که میخوان برنامه های سیستمی یا گرافیکی قوی بنویسند.

خلاصه گفتم این مطلب را همین اول کار گوشزد کنم  که خیال همه راحت شود. چون زبان برنامه نویسی پایتون یک زبان برنامه نویسی "همه منظورست" .

نکته: در این سری از آموزش ها فقط و فقط قرار است زبان برنامه نویسی پایتون را یاد بگیریم، نه مباحث تخصصی برنامه نویسی. ولی بعد از یادگیری اصل زبان برنامه نویسی وارد شدن به بقیه مباحث کار آسانی می باشد.

در این قسمت قرار نیست اصلا وارد مباحث برنامه نویسی شویم. بلکه فقط قصد دارم زبان برنامه نویسی پایتون را طوری که خودم شناختم و بدون اغراق معرفی کنم. برای معرفی (به مشتاقان برنامه نویسی) یک سری پیش مقدمه لازم است که به تعریف آن ها می پردازیم.

برنامه چیست؟

مجموعه ای از دستورات که برای یک ماشن (مخصوصا رایانه) قابل درک و اجر است. برنامه نویسی روش های مختلفی دارد. که برای طولانی نشدن بحث به انواع این روش ها نمیپردازیم. ولی قطعا شما برنامه نویسید یا قصد دارید تا برنامه نویس شوید. پس توصیه میکنم راجع به روش های مختلف برنامه نویسی نیز تحقیق کنید. زبان پایتون (که از این به بعد فقط به آن پایتون گفته می شود) جزو زبان های برنامه نویسی "شئ گرا"ست.

لازم نیست فعلا دنبال مفهوم "شئ گرایی" باشید چون درک این مطلب برای افراد ناآشنا به برنامه نویسی مشکل است، البته میتوانید به نحوه دلخواه هم در پایتون برنامه نویسی کنید اما اگر به شئ گرایی مسلط شوید، حتی اگر 10 زبان برنامه نویسی را نیز بلد باشید همیشه موقع نوشتن برنامه به این فکر میفتید که "ای کاش با پایتون این برنامه را بنویسم." !

این رو هم اضافه کنم که حدودا با 200 نفر برنامه نویس پایتون برخورد داشتم و حدودا 100 برنامه پایتون ازشون دیدم که هیچ کدام به روش شئ گرایی نبوده که این دلیل ضعف آموزش مراجع فارسی در مبحث شئ گرایی در پایتون است.

انواع زبان های برنامه نویسی:

در ادامه به توضیح انواع زبان های برنامه نویسی از نظر ارتباط با ماشین یا کامپیوتر می پردازیم.

زبان های کامپایلری(compile) :

به زبان ساده میگم، تو این دسته از زبان ها شما بعد از نوشتن برنامه باید اون برنامه رو به کامپایلر مخصوص همون زبان بدید (کامپایلر ها خودشون برنامه کامپیوتر هستند) تا برنامه شما رو به زبان قابل درک برای کامپیوتر تبدیل کنه. این عمل فقط یک بار انجام میشه و بعد از اون کامپایلر یه فایل اجرایی از برنامتون رو بهتون میده.

زبان های تفسیری(interpreter):

در این زبان ها چیزی به نام کامپایلر وجود ندارد و شما بلافاصله بعد از نوشتن برنامه (بدون صرف وقت برای کامپایل) برنامه را توسط "مفسر" (مفسر ها خود برنامه کامپیوتر هستند) اجرا میکنید.

پایتون یک زبان تفسیری است! مفسر پایتون بر روی سیستم های وینوز، لینوکس، فری بی اس دی، سولاریز، اندروید ، ... قابل نصب است و به عبارتی میشه گفت برنامه نوشته شده پایتون را بدون تغییر میتوانین روی همه اجرا کنید.

اینکه پایتون چه سالی و توسط چه کسی و چطور ساخته شد مطلبی است که معمولا چند صفحه ای را از همه کتاب های برنامه نویسی پایتون به خود اختصاص داده است. با فهمیدن آن کاملا موافقم و با بیانش اینجا، آن هم وقتی میشه در حدود چند ثانیه همش رو تو اینترنت پیدا کرد، مخالفم ! در این آموزش هدف چیز دیگریست!

مشتاقان برنامه نویسی یک نصیحت را از من (یه برنامه نویس ساده) به یاد داشته باشید. قبل از این که اصلا بفهمید اسم زبان های برنامه نویسی مختلف چیست؟ تحقیق کنید که اصلا شاخه های برنامه نویسی چیست؟
مسلما ساختن یک بازی کامپیوتری برای یک برنامه نویسی که تمام وقت خودش را در برنامه نویسی صرف کار با معادلات ریاضی و رسم نمودار ... کرده است، کار آسانی نیست. شاخه های برنامه نویسی متنوعی وجود دارد.

  • ساخت بازی و ... .
  • هک و امنیت و شبکه و ... .
  • طراحی و ساخت وبسایت و ... .
  • و شاخه های دیگر.

بهترین راه (راهی که اگر انجام بدید پشیمان نمیشید) این است که اول این شاخه ها را بشناسید و در رابطه با علاقه خود به شاخه مورد نظر و بازار کارش و ... حسابی فکر و تحقیق کنید. بعد از اطمینان از انتخاب، به فکر پیدا کردن زبان برنامه نویسی باشید،  زبانی که در بین بقیه زبان ها در راستای نوشتن برنامه های متناسب با شاخه ای که انتخاب کرده اید، قوی تر ظاهر شده باشد. و یک نصیحت هم از من به برنامه نویسان معمولی:
از نظر من در مواجه شدن با یه مشکل برنامه نویسی، فقط 50% دانش برنامه نویسی شما به دردتان میخورد. 50% دیگر هوش و زیرکی شما در نحوه استفاده از دانش برنامه نویسی می باشد!
در قسمت بعد هم قرار است پایتون را روی سیستم نصب کنیم.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

4 سال پیش

shahab_karimi

عالی برای منی که هیچی بلد نبود نبودم خیلی به دردم خورد 

4 سال پیش

Milad Dehghan

تشکر بابت اموزش عالی شما! موفق باشید

3 سال پیش

الهه فاطمی

عالی و کاربردی بود با تشکر 😊

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید