آموزش سی شارپ C# قسمت اول

 

سلام و وقت بخیر خدمت دوستان عزیز

بنده محمد احمدی هستم . با اولین جلسه از آموزش سی شارپ  از مجموعه آموزش برنامه نویسی درخدمت شما هستم.

مقدمه آموزش سی شارپ

خب در این جلسه به مقدمات و شروع آموزش سی شارپ می پردازیم. معمولا این مقدمات در همه دوره های درسی و در همه پلت فرم ها و زبان های مختلف برنامه نویسی توضیح داده می شود و شاید برای خیلی از شما تکرار مکررات باشد.

به همین دلیل زیاد وارد جزییات نمی شویم و یک سری نکات مهم را برای شما یاداوری می کنم. ( مثلا قصد ندارم تاریخچه سی شارپ و ویژوال استادیو و شرکت مایکروسافت رو خدمتتون ارائه بدم و سعی میکنم بجای آن اون مقدمات کار با ویژوال استادیو که لازم و مهم است را خدمت شما عرض کنم)

ولی اگه براتون جای سوال هست که کلا سی شارپ چیست و یا چه کاربردی دارد و بیشتر در کجا مورد استفاده قرار می گیرد و چه امکاناتی را در اختیار برنامه نویس قرار می دهد و ... به این موارد دقت کنید :

نکاتی پیرامون سی شارپ که باید بدانید:

  • سی شارپ یک زبان برنامه نویسی است که ساخت شرکت مایکروسافت است و در همانجا نیز درحال توسعه و به روزرسانی است.
  • توسط زبان سی شارپ می توانید برنامه هایی برای سیستم عامل های مایکروسافت ساخت و آن را تجاری یا شخصی سازی کرد.
  • سی شارپ در برنامه های گرافیکی تحت سیستم عامل ویندوز و در صفحات وب کاربرد زیادی دارد و بسیار قدرتمند و پر سرعت است.
  • شاید جالب باشه که بدونید یک عده معتقد هستن که سی شارپ از دو زبان سی پلاس پلاس "c++" و جاوا "java" الگو گرفته شده و از طرفی از هر دو خیلی ساده تر نیز است.
  • سادگی سی شارپ در حدی است که شما میتونید حتی در چند روز , یک اپلیکیشن کاربردی برای کسب و کار، دفتر یا محل کار خودت بسازید. ( البته بسته به امکانات و گرافیک مورد نیاز هم دارد )

خب بحث ما در این دوره از آموزش سی شارپ در مورد نرم افزار برنامه نویسی تحت محیط ویندوز است که معمولا با ویندوز فرم "Windows Form" شناخته میشود.

سی شارپ برمبنای دات نت فریم ورک "Dot Net Framework" کار میکند و کتابخانه های اصلی آن را از دات نت گرفته میشود. ( در این دوره در گفتگو و بیان آموزشات و توضیحات , بجای استفاده از "دات نت فریم ورک" از "دات نت" استفاده میکنیم )

خود دات نت هم در هر نسخه امکانات بیشتری به آن افزوده میشود و برنامه نویسی را برای برنامه نیوسان راحت تر کرده است!

عکس زیر یک سری توضیحات در مورد نسخه های مختلف دات نت ارائه میدهد :

امکانات جدید .NetFramework

عکس 1 – امکانات افزوده شده در نسخه های مختلف دات نت !

 

خلاصه برنامه نویسی به زبان سی شارپ نه تنها خیلی راحت است، بلکه خیلی هم سریع و جذاب است !! ( بیشتر از این حوصلتون رو سر نمیبرم . اگه تمایل دارید اطلاعات بیشتری رو کسب کنید پیشنهاد میکنم توضیحات مایکروسافت در مورد سی شارپ را مطالعه کنید)

خب بعد از نصب سی شارپ ( که قطعا بلد هستید نصب کنید و مثل همه نرم افزار های تحت ویندوز دیگه یک آدرس از شما میگیره و .... ) , وقتی که برنامه رو باز کردید منو بالا رو میبینید و احتمالا سمت چپ و سمت راست صفحه هم چند تا پنل کنترلی مشاهده میکنید

قبل از اینکه بحث رو ادامه بدیم یک پرانتز باز میکنم : ( این قسمت رو خیلی مقدماتی میگم )

توی ویژوال استادیو گزینه ای به نام project به معنی پروژه داریم که میتواند به زبان های مختلفی مانند سی شارپ یا ویژوال بیسیک یا... نوشته شود. بعد از آن یک بخشی به اسم Solution داریم که در آن میتوانیم چند پروژه مختلف و به زبان های مختلف برنامه نویسی ( مثلا دو پروژه سی شارپ و یک پروژه ویژوال بیسیک ) داشته باشیم و این 3 پروژه رو با هم مرتبط کنیم !!

در واقع سولوشن "Solution" یک بخش بالاتر از "project" hsj و یک ابزار برای مدیریت پروژه های مختلف و مرتبط کردن آن ها با هم. ( اگه متوجه نشدید مهم نیست , بعدا خودتون بصورت کامل آشنا میشید )

همونطور که خدمتتون عرض کردم شما میتوانید با زبان سی شارپ وب اپلیکیشن و دسکتاپ اپلیکیشن بسازید .

برای دسکتاپ اپلیکیشن میتوانید به چند روش مختلف کار کنید که مبنای دوره ما "ویندوز فرم اپلیکیشن" "Windows Form Application" است ولی بصورت خلاصه و مفید کمی هم در مورد "کنسول اپلیکیشن" "Console Application" صبحت میکنیم و یک مقداری هم با آن کار میکنیم !!

برای اجرای اولین ( یا چندمین ) پروژه سی شارپ, بعد از اینکه نرم افزار ویژوال استادیو رو باز کردید , از (منوی بالا سمت چپ) روی منوی File -> New -> Projects کلیک کنید

میبینید که یک پنجره ی جدید  باز میشود که آیتم های مختلفی دارد !!

برای ساخت اولین پروژه , طبق عکس زیر مراحل رو طی کنید :

ساخت پروژه سی شارپ جدید

عکس 2 – ساخت یک پروژه جدید

 

بعد از اینکه پروژه رو ایجاد کردید , با زدن دکمه F5 از کیبورد پروژه ساخته شده را اجرا ( یا Run ) کنید .

( اگه کیبورد شما مشکل دارد و یا تمایل دارید راه دیگه ی اجرای پروژه ها رو بدونید , به عکس زیر دقت کنید ! )

اجرای پروژه سی شارپ

عکس 3 – اجرای پروژه !

همانطور که توی عکس مشاهده میکنید , با کلید استارت میشه پروژه رو اجرا یا ران کرد !!

بعد از اجرا احتمالا نتیجه ای شبیه به این دارید :

فرم خالی در سی شارپ

عکس 4 – فرم اجرا شده

خب طبیعاتا اینکه ما یک پروژه بسازیم و یک فرم خالی رو اجرا کنیم برای ما مطلوب نیست.

از سمت چپ ویژوال استادیو ( از پنل جعبه ابزار یا Toolbox ) روی یک دکمه یا "Button" دوبار کلیک کنید تا بصورت خودکار به فرم اضافه شود :

افزودن دکمه در ویژوال استودیو

عکس 5 – افزودن دکمه به فرم

حالا روd دکمه دوبار کلیک کنید . با اینکار نرم افزار ویژوال استادیو ما رو به یک صفحه جدید منتقل میکند که میتوانیم در آن محیط کدهای مربوطه را بنویسیم !

شروع کد نویسی سی شارپ

عکس 6 – صفحه کد نویسی ( البته این بخش از کد برای زمانی هست که موقعی که برنامه اجرا شده , روی دکمه کلیک میشه )

خب به بخش کد نویسی رسیدیم. یک نکته خیلی مهم را اینجا باید متذکر شم که زبان سی شارپ خصوصیات اصلی خود را از زبان سی پلاس پلاس ( و در واقع از زبان سی ) به ارث برده است. در زبان سی و سی پلاس پلاس , شما باید نوشتن حروف کوچیک و بزرگ را به درستی رعایت کنید و اگر یکی از کلمات را بصورتی غیراز حالت اصلیش تایپ کنید، با مشکل کوچی مواجه میشوید !

خب حالا اولین خط کدنویسی را آغاز میکنیم.

در این بخش قصد داریم یک پیغام سلام به کاربر نشان دهیم ( در برنامه نویسی یک رسم نانوشته است که باید در اولین برنامه خود،  پیغام "سلام دنیا" یا "Hello World" را به کاربر نشون بدید ! من خودم به شخصه همیشه این کار رو برای زبان های برنامه نویسی جدیدی که میخوام یاد بگیرم انجام میدم)

اول توصیه میکنم کد زیر را بنویسید و اجرا کنید:

 MessageBox.Show("Hello World");

آموزش سی شارپ

عکس 7 – اولین خط از کدنویسی در سی شارپ

اگه برنامه را اجرا کرده باشید میبینید که پیغام شما  نمایش داده میشود !!!

تبریک میگم ! . خب شما میتوانید بجای آن "Hello World" یا "سلام دنیا"، هر پیام دیگری که مایلید ( مثلا اسم و فامیل یا یک متن محبت آمیز یا هرچیزه دیگه ای که تمایل دارید ) را بنویسید و به هرکسی که رو دکمه برنامه شما کلیک کد، آن پیام را نشان دهید !

خب حالا با یک توضیحات مختصر و مفید قصد دارم جلسه امشب را به پایان برسونم :

در سی شارپ یک کلاس ( Class ) ( یا بک زبان ساده تر : یک میانبر ) برای نمایش پیام به کاربر وجود دارد ( که ما الان از آن استفاده کردیم ) و اسمش هم MessageBox است. در مسیج MessageBoxT یک متد وجود دارد که وظیفه  آن نمایش متن مورد نظر ما به کاربر است.

در جلسات بعدی بسیار بسیار با MessageBox  کار داریم !

یاد آوری : مجددا عرض میکنم که سی شارپ به کوچک و بزرگ بودن حروف و کلمات حساس هست و در صورت وجود اشتباه تایپی , برنامتون اجرا نمیشود. البته نگران نباشید چون با یک ارور کوچیک اشتباه شما را به صورت اخطار نمایش می دهد !

در جلسه بعد وارد مباحث مهم تر میشویم.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

4 سال پیش

محمد رسول ارسلان پور

<p>خیلی عالی بود</p>

4 سال پیش

سبحان توکلی

واقعا سایتتون عالیه حرف نداره 

 

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید