تجارت با برنامه نویسی قسمت دوم

سلام

من مقداد خداداد هستم و با دومین جلسه آموزشی "برنامه نویسی تجاری" در خدمت شما ، سعی می کنم تا در حد توان کمک کنم ایده های برنامه نویسی به تجارت های کوچک یا حتی بزرگ تبدیل بشه.

در جلسه قبل گفتیم که هفت عامل موجب عدم توفیق برنامه نویس در کسب درآمد از تخصصش هست که عبارت بودند از :
۱.نداشتن تیم
۲.رفتارهای تیمی بد
۳.توقعات مالی زود
۴.تحلیل های فقط فنی
۵.اجراهای فقط فنی
۶.عدم توجه به تجربه کاربر
۷.بی توجهی به نیاز بازار

دلایل نداشتن درآمد از برنامه نویسی

پیش از اونکه به راه حل های عملی  تک تک این موارد بپردازیم ، اجازه بدید یک سری قواعد عمومی رو با هم مرور کنیم.
برای موفقیت هر تجارتی چه برنامه نویسی باشه چه موارد دیگه مثل تولید پوشاک ، مواد غذایی ، کارهای خدماتی ، امور تولیدی و ... باید چند اصل رو رعایت کنیم.

به طور کلی تجارت وقتی ممکنه تجارت بشه که دارای زیر ساختهای زیر باشه :
۱.ایده تجاری
۲.برند تجاری
۳.پلن تجاری
۴.مستندات تجاری
۵.منابع تجاری
۶.محصول تجاری
۷.معرفی تجاری
۸.بازاریابی تجاری
۹.فروش تجاری
۱۰.خدمات پس از فروش تجاری

حالا چرا اینقدر کلمه تجاری رو تکرار کردم ، چون تمام این موارد در انواع تجاری و غیر تجاری انجام می شه و دقیقا قطعات اصلی یک سیستم درآمدزای همیشگی هستند که متاسفانه اگر فقط یک قطعه اونها غیر اورجینال باشه ،سیستم عملکرد معیوبی خواهد داشت.
به عنوان مثال محصول تجاری

تصویر زیر رو ببینید

دوتا وسیله ورزشی با یک کارایی !! سمت راستی صنعتی اما تجاری ، سمت چپی فقط صنعتی ...
تولید کننده محصول سمت چپ پیش خودش فکر کرده ،استفاده کننده فقط به ابعاد فنی احتیاج داره.

تفاوت ارائه یک مدل وسیله ورزشی


خوب انصافا در ظاهر خیلی اشتباه نکرده ،اما تو عرصه رقابت دچار اشتباه بزرگی شده.
دوستان خوبم
در برنامه نویسی هم همین ماجرا وجود داره. و البته با حساسیتهای چندین برابر

گفتیم برای اینکه یک تجارت خوب راه اندازی بشه ، تو هر حوزه ای و از جمله برنامه نویسی ما به چند چیز نیز داریم
.ایده تجاری:
ایده خلاقانه خیلی خوبه ، نوآوری عالیه ، اما بر خلاف شعارهایی که این روزها می شنویم ، تمام شرط لازم اینه که ایده تجاری باشه.
اشتباه بزرگ ما همیشه اینه که فکر می کنیم اگر محصولی بکر و عجیب و غریب داشته باشیم دیگه همه چیز حله.

خصوصا دوستان اپن سورس کار می دونن که بهترین کدها و برنامه ها ، حالا دیگه ظرف مدت کوتاهی قابل ساخت توسط دیگران هستند.

به عنوان مثال ، اگر بخواهیم شبکه اجتماعی مثل فیس بوک ایجاد کنیم ، با چند ساعت جستجو و دانلود و انجام یک سری تغییرات سریع ، به زودی ماهم ارائه کننده فیسبوکی با ظاهری شاید حتی آراسته تر هستیم .
اما چرا در بین اینهمه شبکه اجتماعی مشهور و غیر مشهور فیس بوک گل می کنه ؟

خوب ایده فیس بوک بازهم بر خلاف داستان بافیهایی که در مورد زاکربرگ شده ، یک ایده کاملا از ابتدا تجاری بود.
۲.برند تجاری :
این یکی در بین برنامه نویسهای ایرانی خیلی زیاد دچار اشتباه می شه.
فیس بوق ، فیس بوک ایرانی ، انار ، نذری یاب ، بدو بپر بالا ، بزن روشن شی و ....!!
اینها واقعا برند تجاری نمی تونه باشه.

هرچند گاهی این وسط برنامه ها یا سایتهایی پیدا می شه که موفقیت مقطعی نسبی به علت اسم عجیب ایرانیش کسب می کنه.

البته منظورم این نیست برند باید لاتین باشه ، اما باید با شنیدنش کاربر بفهمه با یک تجارت طرفه نه یک کدبازی کودکانه.
۳.پلن تجاری

از وقتی استارتاپ ویکند پاشو تو ایران گذاشت ، پشت سرش بوم کسب و کار یا
Business plan Canvas
هم وارد دنیای برنامه نویسی شد.
بومی که اگر چه به ظاهر خیلی قویه اما خیلی کهنه شده و البته با نظامهای تجاری ما خیلی سازگار نیست.

ایده های آسانسوری ، راضی کردن سرمایه گذار ، اینها فقط و فقط چند مورد انگشت شمار رو تونستن پوشش بدن که با تحقیق بیشتر متوجه می شید یه مجموعه پشتشون بوده نه فقط یک ایده .

برنامه یا سرویس اینترنتی شما حتما نیازمند یک پلن تجاری هست که مفصلا درباره اش خواهم گفت.
۴.مستندات تجاری :
داشتن برگه های محاسباتی ، استراتژی ها، بوردهای اینفوگرافی حساب شده ،  ریز هزینه ها ، بروشورهای توصیفی ، سناریوها ، اساسنامه ، دفترچه های راهنمای مجزا برای بخشهای فنی ، گرافیک ، بازار و ... اینها مستندات لازم یک تجارت به طور عام هستند.

که البته در برنامه نویسی تعداد بیشتری هم داکیومنت به اونها اضافه می شه.
.منابع تجاری:
مجموعه ای از ارتباطات ، پول ، سرمایه ، اعتبار ، تفکر تولید ، بازار ، محبوبیت برند ، نیروی انسانی و ... هم پنجمین نیاز یک تجارت هست.
.تولید تجاری:
محصول تجاری باید با در نظر گرفتن ساختار مهندسی فروش یعنی تطبیق  بازار و نیازهای اون با نرم افزار ما تولید بشه.

اگر فیس بوک امروز می خواست به میدان تجارت وارد بشه ، یقینا ویژگیهای دیگری داشت.
سرویسهای گوگل ، محصولات جدید شرکت ادوبی ، تغییرات در نسخه های مختلف اتوکد ، اینها همگی ناشی از دیدگاه استراتژیک در تولید محصولات تجاری هستند.

یک سوال ، آیا مایکروسافت نمی تونه سیستم عاملی شبیه اندروید بسازه ؟
حتما می تونه.
اما به جای انتقاد به محصولات پر از باگ مایکروسافت بهتره بدونید ، مجموعه های نرم افزاری این شرکت بیشتر جنبه تجاری دارن ، نه فنی .
.بازاریابی تجاری :
بعد از ساخت نرم افزار ، اگر اپ اندرویدی باشه فوری به کافه بازار فکر می کنیم.
از نظر همه ما گوگل پلی بدلیل تحریم برای برنامه های ایرانی بدترین چیزه ، و در مورد سایتها هم هیچوقت به ابزارهای جدید فکر نمی کنیم.

شبکه های اجتماعی برای ما خلاصه می شه در تبلیغاتی در اینستاگرام ، چرا که موج جامعه به ما اینرو می گه.
۸. وبالاخره توسعه تجاری:
چیزی که همیشگی بودن تجارت مارو تضمین می کنه.

رصدهای بازار که باعث می شه شرکتی مثل سوپرسل تشخیص بده چه زمانی ، برای چه آپدیتی مناسبه.
توسعه تجاری شامل مجموعه فرآیندهای بازاریابی ، فروش و خدمات پس از فروش و سازماندهی کردن ارتباطات با مشتریان برنامه تجاری شماست.
خیلی بده که وقتی رمزمون فراموش می شه ، گوگل اونرو تو کمتر از ده ثانیه از طریق موبایل برای ما بازسازی می کنه ، اما یک سایت ایرانی گاهی تا دو روز شما رو منتظر پاسخ برای اعتبار سنجی می گذاره.
جلسه بعدی ما بسته به زمان ، تحلیل عملی یک یا چند موضوع از این مقدمات هست.
اگر قصد دارید مباحث رو کاربردی استفاده کنید ، حتما تا جلسه بعد ، حداقل یک ایده مناسب رو طراحی کنید.
و به برندتون هم فکر کنید.
برای طراحی یک ایده نرم افزاری تجاری سوالات شش فرم زیر رو به دقت جواب بدید.
یادتون باشه ، خود من با وجود حداقل ۹ سال سابقه و تجربه در طراحی تجارتهای کوچک و شخصی ، برای تکمیل سوالات این فرمها ، اقلا به پنج روز زمان نیاز دارم.

فرم 1 ایده تجاری

 فرم شماره 1 - ایده تجاری

 

فرم شماره 2 ایده تجاری
فرم شماره 2- ایده تجاری

 

فرم شماره 3 ایده تجاری
فرم شماره 3- ایده تجاری

 

فرم شماره 4 ایده تجاری

فرم شماره 4- ایده تجاری

 

فرم شماره 5 ایده تجاری
فرم شماره 5 - ایده تجاری

 

فرم شماره 6 ایده تجاری
فرم شماره 6 (آخرین فرم) - ایده تجاری


کسانی رو دیدم که بزنم به تخته ، کمتر از یک ساعت فرم رو پر کردن و بعد از تحلیل به نتیجه رسیدن ایده اونها واقعا تجاری نیست.
در زمان تکمیل فرمهای بالا ، خیلی خودتون رو درگیر خلاقانه بودن ایده نکنید.
ایده تنها یک بهانه برای شروع هست.
منظور ما از ایده فقط یک استارت هست.
اما براتون مهم باشه سوالات فرم رو پوشش بده.
باز هم از اینکه وسط دنیای شیرین کد ، متنهای خسته کننده براتون می فرستم ، عذر خواهی می کنم.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید