آموزش ربات مسیریاب - قسمت اول

سلام.مهدی حدادی هستم با آموزش ساخت ربات مسیریاب در خدمت شما هستم.
جلسه اول رو به تاریخچه ای از رباتیک، مققدمه و معرفی برخی از ربات ها میپردازیم
تاریخچه:
رباتیک زمانی شروع شد که یونانیان شروع به ساخت مجسمه های متحرک می کردند.در سال ۱۲۵۰ میلادی،شخصی به نام "بیشاپ آلبرتوس ماگنوس"ضیافتی ترتیب داد که در آن، میزبانان آدم آهنی از مهمانان پذیرایی میکردند."سنت توماس آکویناس" وقتی این آدم آهنی ها را دید همه آن هارا تکه تکه کرد و بیشاپ را جادوگر فرا خواند.
در سال ۱۷۳۸ میلادی "ژاک دواکانس" یک اردک مکانیکی ساخت که بیش از ۴۰۰۰ قطعه تشکیل شده بود.این اردک می توانست از خود صدا تولید کند، شنا کند، آب بنوشد، دانه بخورد و آن را هضم و دفع کند.
درسال ۱۸۰۵ میلادی عروسکی توسط "میلاردت" ساخته شد که می توانست به زبان انگلیسی و فرانسوی صحبت کند و حتی مناظری را نقاشی کند.
و همچنین در سال ۱۹۲۳ میلادی، "کارل چابک" که فیلم نامه نویس بود، برای اولین بار در نمایش نامه اش از کلمه "Robot" به عنوان آدم مصنوعی استفاده کرد.
در دهه ۱۹۵۰ میلادی، تکنولوژی پیشرفت کرد و صنعت متحول شد.سوالاتی مانند: "آیا کامپیوتر یک ربات غیر متحرک است?" مطرح شد.رفته رفته علم رباتیک پیشرفت کرد به گونه ای که
در سال ۱۹۶۵ میلادی، "انگلبرگر" شرکت Unimate برگرفته از Universal Automation را برای تولیدربات پایه گزاری کرد که نخستین ربات این شرکت، در کارخانه "جنرال موتورز" برای انجام کارهای دشوار در خودرو سازی به کار گرفته شد.
ناگفته نماند که، انگلبرگر را "پدر رباتیک" نامیده اند.
این یک خلاصه بسیار کوتاه از تاریخچه رباتیک می باشد.حال به علم رباتیک و معرفی آن ها می پردازیم.
علم رباتیک برگرفته از سه علم بزرگ دنیا میباشد که عبارتنداز:۱- مکانیک ۲-الکترونیک ۳- کامپیوتر
که مکانیک ربات شامل: شاسی، بدنه، طراحی، موتور ها، بازو ها و ... می باشد.
الکترونیک شامل قطعات الکتریکی مانند:خازن، مقاومت، آی سی، درایور و ... میابشد.
کامپیوتر هم شامل نرم افزار هایی برای طراحی مدارات، برنامه نویسی ربات و ... می باشد.
اکثر مردم تا اسم ربات آورده می شود فکر میکنند که یک آدم آهنی بزرگ است که می جنگد و حرکاتی از خود به نمایش می گذارد در صورتی که طرز فکر اشتباهی است.هر وسیله متحرک هوشمندی که کار مفیدی را انجام دهد ربات نام دارد.
ربات جنگجو:
این ربات ها به جنگنده ها معروف هستند.که شکل های زیر چند نمونه از ربات های جنگجو می باشد.این ربات برای جنگیدن ساخته می شود.

ربات جنگنده


 

عکس ربات جنگنده


ربات پرنده:
این ربات ها در اشکال مختلفی موجود است که معروف ترین آن ها، کوادکوپتر(یا کوادرتور که به چهار موتوره معروف اند) می باشد که در اشکال زیر چند نمونه از این پرنده را مشاهده می کنید.استفاده های مختلفی از این ربات می شود،به عنوان جنگنده، فیلمبرداری و عکسبرداری و جاسوسی و ..

ربات پرنده


ربات آتشنشان:
وظیفه این ربات خاموش کردن آتش است حال یا به روش خفه کردن آتس و یا آب و ... که برای برخی از مکان ها که انسان نمی تواند در آنجا حضور داشته باشد مفید است که چند نمونه در اشکال زیر می باشد.

ربات آتش نشان


ربات مین یاب:
متاسفانه در مرز های کشور، هموطن های عزیز زیادی عمر خود را بخاطر خنثی سازی و پاکسازی مین مناطق جنگی از دست داده اند.این ربات می تواند این مین ها را بیابد و نقشه آن را کشیده و در اختیار ما قرار دهد و بعضی از ربات های مین یاب خاصیت خنثی سازی مین را نیز دارند.

ربات مین یاب


البته ربات های مین یا به صورت دستی و اتوماتیک میباشد.
ربات انسان نما:
ربات های انسان نما دارای هوش مصنوعی می باشند و شبیه انسان ساخته می وند.ربات های انسان نما به بخش های:جنگجو، فوتبالیست، دونده، نمایشی، دوچرخه سوار، انسان نما و ... تقسیم می شوند که چند شکل از این ربات ها را در زیر می بینید
ربات مسیریاب:
ربات تعقیب خط خطی را که به هرشکلی کشیده شود دنبال می کند.این ربات می تواند در بیمارستان ها مورد استفاده قرار گیرد،چون در بیمارستان خط هایی کشیده میشود که هرکدام به یک بخش ختم می شوند.می توان بر روی ویلچر ها این تکنولوژی را پیاده کرد و بیمار با سرعتی مطمئن به بخش خود منتقل شود.

ربات مسیریاب


آموزش این جلسه به پایان رسید.در جلسه بعد به تعدادی از کمیت های فیزیکی و طرز کار موتور های الکتریکی میپردازیم.
موفق و پیروز باشید.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

3 سال پیش

یاشار

من با اسکرچ کار می کنم خیلی ممنونم

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید