ساخت بازی در اندروید قسمت اول

سلام

هومن حیدری هستم و با اولین قسمت از سری آموزش های بازی سازی برای پلتفرم اندروید در خدمتتونم. امیدوارم لحظه های خوب و مفیدی رو کنار هم داشته باشیم

ساخت بازی برای پلتفرم اندروید عنوان جالب و جذابیه، اما کار آسونی...

هست یا نیست؟! خب راستش اگه "بدونید دارید چی کار میکنید" میتونه آسون باشه! در واقع درک اصول بنیادی و اساسی بازی سازی تنها کلید شما برای مقابله با پیچیدگی های ممکن و موجود در این زمینه ست؛ سعی کردم و خواهم کرد آموزشا به نحوی باشن تا به نوعی این کلید داده شه دستتون!

تو چند جلسه اول یه جمع بندی کامل از مقدمات زبان جاوا، مفاهیم شی گرایی و یک سری از قابلیت های پیشرفته زبان جاوارو بهتون میگم و بعد از اون وارد اندروید میشیم. فعلا لازم نیست بیشتر از این بدونید. منم زیاد علاقه ای ندارم در این باره صحبت کنم؛ جلوتر بیشتر خواهید دید!

برنامه مون برای این قسمت: دانلود، نصب و تنظیم ابزارهای مورد نیازمون.

احتمالا میدونید که به طور native برنامه های اندروید با زبان جاوا نوشته میشن؛ و یحتمل اینم میدونید که اولین و primaryترین ابزار مورد نیازمون برای توسعه اندروید، کیت توسعه جاواست (JDK). ‏میتونید آخرین نسخه JDK رو (برای پلتفرم ویندوز) از سایتمون دانلود کنید:

گه با JDK آشنا نیستید: تصورتون از JDK به عنوان یک جعبه ابزار باشه! جعبه ابزاری که توسعه ی جاوا رو برامون مقدور می کنه!

http://goo.gl/E7QINF

دانلود JKD

 

بالایی رو برای سیستمای 32، و پایینی رو برای سیستمای 64 بیتی دانلود کنید. اگه مطمئن نیستید که ویندوزتون 32 یا 64 بیتیه، روی This Pc (سابقاً My Computer!) کلیک راست و روی Properties کلیک کنید. تو پنجره ای که براتون باز میشه، و تو قسمت System، میتونید System typeتون رو مشاهده کنید:

مشاهده نوع سیستم

نصب JDK اصلا نکته ی خاصی نداره، فقط next میزنید و در نهایت close!

قدم بعدیمون، بعد از نصب JDK (حتما بعد از نصب JDK!)، نصب Android Studioست. Android Studio یک محیط یکپارچه توسعه (IDE) برای پلتفرم اندرویده و توسعه داده شده تا توسعه ی اندروید رو برامون راحت تر کنه! یعنی یه عده برنامه نویس محترم دور هم نشستن برای ما یه نرم افزاری طراحی کردن تا ما بتونیم خیلی simpleتر و خیلی convenientتر بشینیم و برنامه بنویسیم برای اندروید. حالا به چه نحوی؟ به این نحو که این نرم افزار بیشتر ابزارهای لازم برای توسعه اندروید رو برامون فراهم کرده، و علاوه بر اون خیلی از کارهارو خودش برامون انجام میده! یعنی علاوه بر اینکه شما تقریبا همه ابزارهای مورد نیازتو یک جا با هم داری، خیلی از کارهایی که در نبود ایشون باید manual انجام میدادی، الان یه لقمه ی حاضر و آماده ست. و این یعنی simpleness!

 پس امکانش هست از IDE استفاده نکنیم و به جاش کمی تا قسمتی سختی بکشیم؟!

البته خیلی بیشتر از کمی تا قسمتی سختی در انتظارتونه! اما بله، دقیقا این امکان وجود داره! شما میتونید با ساده ترین editor موجود، حتی notepad، فایل های java و xmlتون رو ویرایش کنید و با ابزار خط فرمان برنامه تون رو ایجاد، بیلد و دیباگ کنید!

فایل ستاپ اندروید استودیو رو براتون آپلود کردم و روی سایت موجوده. اکیداً بهتون پیشنهاد میکنم (مخصوصا اگه تازه کار هستید)، دانلود و نصب اندروید استودیو رو دقیقا به روشی که میگم انجام بدید

ورژن قرار داده روی سایت آخرین ورژن اندروید استودیو یعنی 1.5 هستش. توجه کنید که همین ورژن با ورژن قبلی یعنی 1.4، تفاوتای اساسی داره! حتی بین خود ورژن 1.4 و 1.3 زمین تا آسمون فرقه! و شما اگه تازه کار باشید نمیتونید این تفاوتارو handle کنید.

پس نکته مهم اول: حتما به نصب همین نسخه اهتمام بورزید!

نکته مهم دوم: یک نسخه ای از فایل ستاپ اندروید استودیو وجود داره که فاقد Android SDKست! و چون سایز کمتری هم داره شاید ترغیب شید تا اون نسخه رو دانلود کنید (چون من برخورد داشتم! عزیزی از من سوال کردن: اگه من این نسخه رو دانلود کنم بهتر نیست؟ جمع و جورتره ) دوست عزیز هیچ فرقی نداره! در صورت نصب اون نسخه، به طور جداگانه خودتون باید زحمت دانلود و نصب Android SDK رو بکشید، از شر SDK که نمیشه خلاص شد 

به طور کلی: اگه تازه کار هستید لطفا دنبال ماجراجویی نرید!

اندروید استودیو رو تو 3 پارت آپلود کردم (مجموعا حدود 1200 مگابایت)، بعد از دانلود، هر 3 پارت رو تو یک پوشه قرار بدید، 3تا فایل رو با هم select کنید، کلیک راست و Extract here (با فرض نصب بودن winrar روی سیستمتون).

دوستانی هم که خیلی وقته دارن با Eclipse کار میکنن و به نوعی رابطه عاطفی برقرار کردن با این IDE، باید کم کم ترک یار کنن! پشتیبانی گوگل از Eclipse ADT برداشته شده و این اصلا روی خوشی نداره که یک توسعه دهنده پلتفرم اندروید، پلتفرمی که روز به روز در حال به روز شدنه، از یک IDE منسوخ استفاده کنه! (سوء تفاهم پیش نیاد؛ منسوخ برای اندروید، نه برای جاوا!) اینم باید بگم که اندروید استودیوی 2 تو راه stable شدنه و شنیده ها حاکی از پیشرفتی مهم از لحاظ کارایی و استفاده بهینه از منابع سیستمه! (با اینکه به نظر من در حال حاضر هم یه سرو گردن از رقباش بالاتره!) (همه اینا به کنار؛ من هرچقدرم با خودم کلنجار برم نمیتونم اینترفیس اندروید استودیو رو به IDEهای دیگه ترجیح ندم!)

یک سری از دوستان هم هستن که با intellij کار میکنن؛ کار با intellij رو رد نمیکنم، اصلا جرات نمیکنم رد کنم :))، ایشون حق پدری دارن به گردن اندروید استودیو! ولی باز هم میگم، اگه تازه کار هستید و دلتون میخواد با این دوره جلو برید حتما اندروید استودیو نصب کنید.

بعد از اینکه فایل ستاپ اندروید استودیو رو اکسترکت کردید، اتصالتون رو از اینترنت قطع کنید (لطفا!) روش دابل کلیک کنید و مراحل نصبو به شکل ذیل ادامه بدید:

آموزش نصب android studio مرحله اول

Next

آموزش نصب android studio مرحله دوم

تو این قسمت کامپوننت هایی که میتونید همراه با اندروید استودیو نصب کنید براتون لیست شده.

یه توضیح کوتاه درباره HAXM بدم. HAXM یه تکنولوژیه که توسط کمپانی Intel طراحی شده برای سیستم های مجهز به پردازشگر Intel، با هدف سرعت بخشیدن به شبیه ساز اندروید! توجه کنید که امکانش وجود داره Intel HAXM رو سیستمتون نصب نشه! و این در صورتی اتفاق می افته که CPUتون Intel نباشه یا RAMتون کمتر از 1 گیگ باشه، یا حتی امکان داره CPUتون Intel باشه ولی HAXM ازش پشتیبانی نکنه (بستگی به مدل CPUتون داره! البته این مورد کم پیش میاد)؛ جلوتر بیشتر درباره ش صحبت می کنیم.

آموزش نصب Android studio مرحله سوم

آموزش نصب Android studio مرحله چهارم

 I Agree 

Google License Agreement

آموزش نصب Android studio مرحله پنجم

 

Next >

ترجیحاً مقادیر default رو حفظ کنید! مسیر نصب SDK (پایینی) باید یادتون بمونه چون باهاش زیاد کار داریم؛ بهتون پیشنهاد میکنم آدرسو کپی کنید و تو یه فایل txt ذخیره ش کنید.

آموزش نصب Android studio مرحله ششم

Next >

تو این قسمت باید ماکزیمم مقدار RAMی رو که میخواید به HAXM اختصاص بدید مشخص کنید.

معنی این حرف اینه که وقتی در حال اجرای شبیه ساز اندروید هستید، HAXM هر مقدار RAMی رو که شما اینجا تعیین کنید به شبیه ساز اختصاص میده و هرچقدر این مقدار بیشتر باشه، زمان اجرای شبیه ساز، مقدار RAM کمتری برای برنامه های دیگه تون در دسترسه!

سیستمی که من روش در حال نصب اندروید استودیو بودم، 4 گیگابایت RAM داشت. اگه RAMتون 8 باشه مقدار پیشنهادی 1 گیگابایت خواهد بود! فعلا هر مقداری بهتون پیشنهاد شد قبول کنید چون جلوتر وقتی ورژن جدید HAXM رو نصب کنیم این مقدار افزایش پیدا می کنه!

آموزش نصب Android studio مرحله هفتم

منتظر بمونید تا پروسه نصب اندروید استودیو و اکسترکت اندروید SDK تموم شه.

آموزش نصب Android studio مرحله هشتم

Next >

آموزش نصب Android studio مرحله نهم

Finish

اندکی صبر تا اندروید استودیو براتون بالا بیاد...

آموزش نصب Android studio مرحله دهم

 رو همون گزینه I do not have… که هست بذارید باشه، رو OK کلیک کنید

آموزش نصب Android studio مرحله یازدهم

احتمالا یه پنجره ی Firewall براتون باز میشه که Allow access رو میزنید.

البته پنجره شما (باز هم احتمالا!) هم public داره و هم private، که private تیک زده شده و public تیک نداره، تغییرش ندید، Allow access!

آموزش نصب Android studio مرحله دوازدهم

Cancel

آموزش نصب Android studio مرحله سیزدهم

Finish

آموزش نصب Android studio مرحله چهاردهم

خسته نباشید

کارمون رو با configuring اندروید استودیو ادامه میدیم!

آموزش نصب Android studio مرحله پانزدهم

رو Configure کلیک کنید و Settings رو انتخاب کنید

آموزش نصب Android studio مرحله شانزدهم

مسیری که رفتم رو دنبال کنید و تیک show line numbers رو بزنید. اتفاقی که می افته اینه که editor کنار هر خط از کدتون شماره میزنه، و این از این لحاظ خوبه که وقتی من اینجا اسکرین شات یه کدی رو از اندروید استودیو براتون میذارم، شما میتونید خیلی راحت تر کدتونو با کد من مقایسه کنید! البته از خیلی لحاظای دیگه هم خوبه؛ ولی این لحاظش بیشتر mentionable بود

آموزش نصب Android studio مرحله هفدهم

قدم بعدی؛ به قسمت code folding برید و تیک گزینه های file header، imports و one-line methods رو بردارید. اندروید استودیو به طور default این قسمت ها از کدتون رو مخفی می کنه و کنارش یه + میذاره تا اگه خواستید بتونید اون قسمتارو expand کنید و ببینید. اگه شما یه برنامه نویس حرفه ای باشید این میتونه خیلی خوب باشه که کد کمتری رو صفحه تون نمایش داده شه، اما وقتی نیستید (و من با این دید دارم به مخاطبم نگاه میکنم) نیاز دارید تا دقیقا بدونید تو هر قسمت از کدتون داره چه اتفاقی می افته.

آموزش نصب Android studio مرحله هجدهم

به عنوان آخرین تغییر، به قسمت Auto import برید و تیک آپشن optimize imports on the fly و آپشن پایینیش رو بزنید. فعلا نیازی نیست در این باره چیزی بدونید.

در نهایت رو ok کلیک کنید. کارمون با قسمت settings تمومه. یه نکته ای کوچیکی که شاید سوال برانگیز باشه براتون (اگه قبلا جایی دیده باشید!) اینه که آیا نیازی نیست تا ما برای JDKمون Path سِت کنیم یا به Android Studio معرفیش کنیم؟ خیر! اگه اندروید استودیو مسیر نصب JDKرو پیدا نمیکرد اصلا شما قادر به نصبش نبودید! برای اینکه مطمئن شید همه چی سر جاشه:

آموزش نصب Android studio مرحله نوزدهم

این مسیرو طی کنید

اگر هم نسخه جدیدی از JDK رو دانلود کردید میتونید از همین قسمت مسیر نصب JDK جدید رو به A.S معرفی کنید.

 

خب بریم سراغ کامپوننت های SDKمون. اگه نمیدونید SDK چیه تقصیر منه، باید زودتر میگفتم. SDK یا کیت توسعه نرم افزار، عین همون JDKست (بهتر بگم؛ در حال حاضر بهتره فرقی بینشون قائل نشیم!)؛ یعنی ما برای توسعه جاوا، JDK داریم که ابزارهای لازم برای توسعه جاوارو در اختیارمون قرار میده، برای توسعه اندرویدم Android SDK.

اندروید SDK کامپوننت های مختلفی داره که هرکدومشون قراره یه کاری انجام بدن. موقعی که داشتیم اندروید استودیو رو نصب میکردیم، به طور پیش فرض یه سری از این کامپوننت ها در قالب یک سری پکیج برامون نصب شد.

همچنین ابزاری وجود داره به نام SDK Manager که از اسمش معلومه کارش چیه، میتونیم به وسیله SDK Manager کامپوننت ها یا همون پکیج های SDKمون رو مدیریت (مشاهده، نصب، آپدیت یا حذف) کنیم.

اصلا چرا باید پکیج های SDKرو دستکاری کنیم؟ مگه SDK ناقصه که بخوایم چیزی رو بهش اضافه کنیم؟ یا مگه چیز به درد نخوری توش هست که بخوایم حذفش کنیم؟

اگه این سوال به ذهنتون خطور کرده برای اینه که هنوز یه سری چیزارو نمیدونید. ببینید، همونطور که نسخه های مختلفی از سیستم عامل اندروید عرضه شده (و احتمالا هم میدونید اگه یه دستگاه اندرویدی داشته باشید) برای مثال اندروید 4.4، اندروید لالی پاپ و ...، یک سری از پکیج های SDK وابسته ن به نسخه های مختلف اندروید. یعنی برای هر نسخه از اندروید ما پکیج های مخصوص به همون نسخه رو داریم. شما ممکنه دلتون بخواد پکیج های مربوط به نسخه 4 اندروید رو نصب کنید یا پکیج های مربوط به نسخه 5 اندروید رو که قبلا نصب کرده بودید حذف کنید چون احساس کردید دیگه نیازی بهش ندارید!

الان زیاد رو این مسائل ریز نشید. جلوتر خیلی بیشتر با هم حرف میزنیم راجع به این مباحث و قرار نیست هیچ نقطه مبهمی براتون باقی بمونه. اما فعلا کارای مهم تری داریم پس Free your mind like a bird flying over the ocean... :)

آموزش نصب Android studio مرحله بیستم

نحوه باز کردن SDK Manager 

آموزش نصب Android studio مرحله بیست و یکم

رو Launch Standalone SDK Manager کلیک کنید تا SDK Manager براتون باز شه.

البته تو همین پنجره میتونید پلتفرم هایی که روی سیستمتون نصب هست رو ببینید. مال شما به هیچ وجه به این شکل نیست و فقط پلتفرم API 23، یعنی اندروید 6 به طور default براتون نصب شده. که البته همین هم کافیه! همچنین میتونید با کلیک رو tab کناری (SDK Tools) ابزارهایی که به طور default براتون نصب شده رو مشاهده کنید.

آموزش ساخت بازی با اندروید مرحله بیست و دوم

در حال حاضر اصلا کاری نداریم که این پکیج ها وظیفه شون چیه و چه کاری انجام میدن، همونطور که گفتم بعدا قراره راجع بشون صحبت شه. کاری که میخوایم بکنیم اینه که یه سری پکیج جدید به SDKمون اضافه کنیم. و یک سری از پکیج های فعلی رو هم آپدیت کنیم. البته نه برای این قسمت! برای امشب دیگه کافیه. فقط بهتون میگم که کدوم پکیج هارو از سایت دانلود کنید تا جلسه بعد بتونبم با هم نصبشون کنیم:

آموزش ساخت بازی با اندروید مرحله بیست و سوم

دوتای اولی رو حتما دانلود کنید. 3تای بعدی فایل های اندروید استودیون. فایل بعدی بمونه فعلا. google play services دانلود شه. intel haxm دانلود شه. support هم دانلود شه. usb driver رو دوستانی که گوشی یا تبلت Nexus دارن دانلود کنن تا بتونن از برنامه ها رو دستگاه شون اجرا بگیرن.

جلسه آینده نحوه نصب این پکیجارو براتون توضیح میدم و کارمون رو هم با جاوا شروع می کنیم. خسته نباشید

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید