ساخت بازی در اندروید قسمت اول

1396/3/26 هومن حیدری 22835

سلام

هومن حیدری هستم و با اولین قسمت از سری آموزش های بازی سازی برای پلتفرم اندروید در خدمتتونم. امیدوارم لحظه های خوب و مفیدی رو کنار هم داشته باشیم

ساخت بازی برای پلتفرم اندروید عنوان جالب و جذابیه، اما کار آسونی...

هست یا نیست؟! خب راستش اگه "بدونید دارید چی کار میکنید" میتونه آسون باشه! در واقع درک اصول بنیادی و اساسی بازی سازی تنها کلید شما برای مقابله با پیچیدگی های ممکن و موجود در این زمینه ست؛ سعی کردم و خواهم کرد آموزشا به نحوی باشن تا به نوعی این کلید داده شه دستتون!

تو چند جلسه اول یه جمع بندی کامل از مقدمات زبان جاوا، مفاهیم شی گرایی و یک سری از قابلیت های پیشرفته زبان جاوارو بهتون میگم و بعد از اون وارد اندروید میشیم. فعلا لازم نیست بیشتر از این بدونید. منم زیاد علاقه ای ندارم در این باره صحبت کنم؛ جلوتر بیشتر خواهید دید!

برنامه مون برای این قسمت: دانلود، نصب و تنظیم ابزارهای مورد نیازمون.

احتمالا میدونید که به طورnativeبرنامه های اندروید با زبان جاوا نوشته میشن؛ و یحتمل اینم میدونید که اولین وprimaryترین ابزار مورد نیازمون برای توسعه اندروید، کیت توسعه جاواست(JDK).‏میتونید آخرین نسخهJDKرو (برای پلتفرم ویندوز) از سایتمون دانلود کنید:

گه باJDKآشنا نیستید: تصورتون ازJDKبه عنوان یک جعبه ابزار باشه! جعبه ابزاری که توسعه ی جاوا رو برامون مقدور می کنه!

http://goo.gl/E7QINF

ساخت بازی در اندروید

بالایی رو برای سیستمای 32، و پایینی رو برای سیستمای 64 بیتی دانلود کنید. اگه مطمئن نیستید که ویندوزتون 32 یا 64 بیتیه، رویThis Pc (سابقاًMy Computer!)کلیک راست و رویPropertiesکلیک کنید. تو پنجره ای که براتون باز میشه، و تو قسمتSystem، میتونیدSystem typeتون رو مشاهده کنید:

ساخت بازی در اندروید

نصبJDKاصلا نکته ی خاصی نداره، فقطnextمیزنید و در نهایتclose!

قدم بعدیمون، بعد از نصبJDK(حتما بعد از نصبJDK!)، نصبAndroid Studioست. Android Studioیک محیط یکپارچه توسعه(IDE)برای پلتفرم اندرویده و توسعه داده شده تا توسعه ی اندروید رو برامون راحت تر کنه! یعنی یه عده برنامه نویس محترم دور هم نشستن برای ما یه نرم افزاری طراحی کردن تا ما بتونیم خیلیsimpleتر و خیلیconvenientتر بشینیم و برنامه بنویسیم برای اندروید. حالا به چه نحوی؟ به این نحو که این نرم افزار بیشتر ابزارهای لازم برای توسعه اندروید رو برامون فراهم کرده، و علاوه بر اون خیلی از کارهارو خودش برامون انجام میده! یعنی علاوه بر اینکه شما تقریبا همه ابزارهای مورد نیازتو یک جا با هم داری، خیلی از کارهایی که در نبود ایشون بایدmanualانجام میدادی، الان یه لقمه ی حاضر و آماده ست. و این یعنیsimpleness!

-پس امکانش هست ازIDEاستفاده نکنیم و به جاش کمی تا قسمتی سختی بکشیم؟!

+البته خیلی بیشتر از کمی تا قسمتی سختی در انتظارتونه! اما بله، دقیقا این امکان وجود داره! شما میتونید با ساده ترینeditorموجود، حتیnotepad، فایل هایjavaوxmlتون رو ویرایش کنید و با ابزار خط فرمان برنامه تون رو ایجاد، بیلد و دیباگ کنید!

فایل ستاپ اندروید استودیو رو براتون آپلود کردم و روی سایت موجوده. اکیداً بهتون پیشنهاد میکنم (مخصوصا اگه تازه کار هستید)، دانلود و نصب اندروید استودیو رو دقیقا به روشی که میگم انجام بدید!

ورژن قرار داده روی سایت آخرین ورژن اندروید استودیو یعنی 1.5 هستش. توجه کنید که همین ورژن با ورژن قبلی یعنی 1.4، تفاوتای اساسی داره! حتی بین خود ورژن 1.4 و 1.3 زمین تا آسمون فرقه! و شما اگه تازه کار باشید نمیتونید این تفاوتاروhandleکنید.

پس نکته مهم اول: حتما به نصب همین نسخه اهتمام بورزید!

نکته مهم دوم: یک نسخه ای از فایل ستاپ اندروید استودیو وجود داره که فاقدAndroid SDKست! و چون سایز کمتری هم داره شاید ترغیب شید تا اون نسخه رو دانلود کنید (چون من برخورد داشتم! عزیزی از من سوال کردن: اگه من این نسخه رو دانلود کنم بهتر نیست؟ جمع و جورتره)دوست عزیز هیچ فرقی نداره! در صورت نصب اون نسخه، به طور جداگانه خودتون باید زحمت دانلود و نصبAndroid SDKرو بکشید، از شرSDKکه نمیشه خلاص شد

به طور کلی: اگه تازه کار هستید لطفا دنبال ماجراجویی نرید!

اندروید استودیو رو تو 3 پارت آپلود کردم (مجموعا حدود 1200 مگابایت)، بعد از دانلود، هر 3 پارت رو تو یک پوشه قرار بدید، 3تا فایل رو با همselectکنید، کلیک راست وExtract here (با فرض نصب بودنwinrarروی سیستمتون).

دوستانی هم که خیلی وقته دارن باEclipseکار میکنن و به نوعی رابطه عاطفی برقرار کردن با اینIDE، باید کم کم ترک یار کنن! پشتیبانی گوگل ازEclipse ADTبرداشته شده و این اصلا روی خوشی نداره که یک توسعه دهنده پلتفرم اندروید، پلتفرمی که روز به روز در حال به روز شدنه، از یکIDEمنسوخ استفاده کنه! (سوء تفاهم پیش نیاد؛ منسوخ برای اندروید، نه برای جاوا!) اینم باید بگم که اندروید استودیوی 2 تو راهstableشدنه و شنیده ها حاکی از پیشرفتی مهم از لحاظ کارایی و استفاده بهینه از منابع سیستمه! (با اینکه به نظر من در حال حاضر هم یه سرو گردن از رقباش بالاتره!) (همه اینا به کنار؛ من هرچقدرم با خودم کلنجار برم نمیتونم اینترفیس اندروید استودیو رو بهIDEهای دیگه ترجیح ندم!)

یک سری از دوستان هم هستن که باintellijکار میکنن؛ کار باintellijرو رد نمیکنم، اصلا جرات نمیکنم رد کنم :))، ایشون حق پدری دارن به گردن اندروید استودیو! ولی باز هم میگم، اگه تازه کار هستید و دلتون میخواد با این دوره جلو برید حتما اندروید استودیو نصب کنید.

بعد از اینکه فایل ستاپ اندروید استودیو رو اکسترکت کردید، اتصالتون رو از اینترنت قطع کنید (لطفا!) روش دابل کلیک کنید و مراحل نصبو به شکل ذیل ادامه بدید:

ساخت بازی در اندروید

Next

ساخت بازی در اندروید

تو این قسمت کامپوننت هایی که میتونید همراه با اندروید استودیو نصب کنید براتون لیست شده.

یه توضیح کوتاه دربارهHAXMبدم. HAXMیه تکنولوژیه که توسط کمپانیIntelطراحی شده برای سیستم های مجهز به پردازشگرIntel، با هدف سرعت بخشیدن به شبیه ساز اندروید! توجه کنید که امکانش وجود دارهIntel HAXMرو سیستمتون نصب نشه! و این در صورتی اتفاق می افته کهCPUتونIntelنباشه یاRAMتون کمتر از 1 گیگ باشه، یا حتی امکان دارهCPUتونIntelباشه ولیHAXMازش پشتیبانی نکنه (بستگی به مدلCPUتون داره! البته این مورد کم پیش میاد)؛ جلوتر بیشتر درباره ش صحبت می کنیم.

ساخت بازی در اندروید

ساخت بازی در اندروید

I Agree

Google License Agreement

ساخت بازی در اندروید

Next >

ترجیحاً مقادیرdefaultرو حفظ کنید! مسیر نصبSDK (پایینی) باید یادتون بمونه چون باهاش زیاد کار داریم؛ بهتون پیشنهاد میکنم آدرسو کپی کنید و تو یه فایلtxtذخیره ش کنید.

ساخت بازی در اندروید

Next >

تو این قسمت باید ماکزیمم مقدارRAMی رو که میخواید بهHAXMاختصاص بدید مشخص کنید.

معنی این حرف اینه که وقتی در حال اجرای شبیه ساز اندروید هستید،HAXMهر مقدارRAMی رو که شما اینجا تعیین کنید به شبیه ساز اختصاص میده و هرچقدر این مقدار بیشتر باشه، زمان اجرای شبیه ساز، مقدارRAMکمتری برای برنامه های دیگه تون در دسترسه!

سیستمی که من روش در حال نصب اندروید استودیو بودم، 4 گیگابایتRAMداشت. اگهRAMتون 8 باشه مقدار پیشنهادی 1 گیگابایت خواهد بود! فعلا هر مقداری بهتون پیشنهاد شد قبول کنید چون جلوتر وقتی ورژن جدیدHAXMرو نصب کنیم این مقدار افزایش پیدا می کنه!

ساخت بازی در اندروید

منتظر بمونید تا پروسه نصب اندروید استودیو و اکسترکت اندرویدSDKتموم شه.

ساخت بازی در اندروید

Next >

ساخت بازی در اندروید

Finish

اندکی صبر تا اندروید استودیو براتون بالا بیاد...

ساخت بازی در اندروید

رو همون گزینهI do not have…که هست بذارید باشه، روOKکلیک کنید.

ساخت بازی در اندروید

احتمالا یه پنجره یFirewallبراتون باز میشه کهAllow accessرو میزنید.

البته پنجره شما (باز هم احتمالا!) همpublicداره و همprivate، کهprivateتیک زده شده وpublicتیک نداره، تغییرش ندید،Allow access!

ساخت بازی در اندروید

Cancel

ساخت بازی در اندروید

Finish

ساخت بازی در اندروید

خسته نباشید

کارمون رو باconfiguringاندروید استودیو ادامه میدیم!

ساخت بازی در اندروید

روConfigureکلیک کنید وSettingsرو انتخاب کنید

ساخت بازی در اندروید

مسیری که رفتم رو دنبال کنید و تیکshow line numbersرو بزنید. اتفاقی که می افته اینه کهeditorکنار هر خط از کدتون شماره میزنه، و این از این لحاظ خوبه که وقتی من اینجا اسکرین شات یه کدی رو از اندروید استودیو براتون میذارم، شما میتونید خیلی راحت تر کدتونو با کد من مقایسه کنید! البته از خیلی لحاظای دیگه هم خوبه؛ ولی این لحاظش بیشترmentionableبود

ساخت بازی در اندروید

قدم بعدی؛ به قسمتcode foldingبرید و تیک گزینه هایfile header،importsوone-line methodsرو بردارید. اندروید استودیو به طورdefaultاین قسمت ها از کدتون رو مخفی می کنه و کنارش یه + میذاره تا اگه خواستید بتونید اون قسمتاروexpandکنید و ببینید. اگه شما یه برنامه نویس حرفه ای باشید این میتونه خیلی خوب باشه که کد کمتری رو صفحه تون نمایش داده شه، اما وقتی نیستید (و من با این دید دارم به مخاطبم نگاه میکنم) نیاز دارید تا دقیقا بدونید تو هر قسمت از کدتون داره چه اتفاقی می افته.

ساخت بازی در اندروید

به عنوان آخرین تغییر، به قسمتAuto importبرید و تیک آپشنoptimize imports on the flyو آپشن پایینیش رو بزنید. فعلا نیازی نیست در این باره چیزی بدونید.

در نهایت روokکلیک کنید. کارمون با قسمتsettingsتمومه. یه نکته ای کوچیکی که شاید سوال برانگیز باشه براتون (اگه قبلا جایی دیده باشید!) اینه که آیا نیازی نیست تا ما برایJDKمونPathسِت کنیم یا بهAndroid Studioمعرفیش کنیم؟ خیر! اگه اندروید استودیو مسیر نصبJDKرو پیدا نمیکرد اصلا شما قادر به نصبش نبودید! برای اینکه مطمئن شید همه چی سر جاشه:

ساخت بازی در اندروید

این مسیرو طی کنید

اگر هم نسخه جدیدی ازJDKرو دانلود کردید میتونید از همین قسمت مسیر نصبJDKجدید رو بهA.Sمعرفی کنید.

خب بریم سراغ کامپوننت هایSDKمون. اگه نمیدونیدSDKچیه تقصیر منه، باید زودتر میگفتم. SDKیا کیت توسعه نرم افزار، عین همونJDKست (بهتر بگم؛ در حال حاضر بهتره فرقی بینشون قائل نشیم!)؛ یعنی ما برای توسعه جاوا،JDKداریم که ابزارهای لازم برای توسعه جاوارو در اختیارمون قرار میده، برای توسعه اندرویدمAndroid SDK.

اندرویدSDKکامپوننت های مختلفی داره که هرکدومشون قراره یه کاری انجام بدن. موقعی که داشتیم اندروید استودیو رو نصب میکردیم، به طور پیش فرض یه سری از این کامپوننت ها در قالب یک سری پکیج برامون نصب شد.

همچنین ابزاری وجود داره به نامSDK Managerکه از اسمش معلومه کارش چیه، میتونیم به وسیلهSDK Managerکامپوننت ها یا همون پکیج هایSDKمون رو مدیریت (مشاهده، نصب، آپدیت یا حذف) کنیم.

-اصلا چرا باید پکیج هایSDKرو دستکاری کنیم؟ مگهSDKناقصه که بخوایم چیزی رو بهش اضافه کنیم؟ یا مگه چیز به درد نخوری توش هست که بخوایم حذفش کنیم؟

+اگه این سوال به ذهنتون خطور کرده برای اینه که هنوز یه سری چیزارو نمیدونید. ببینید، همونطور که نسخه های مختلفی از سیستم عامل اندروید عرضه شده (و احتمالا هم میدونید اگه یه دستگاه اندرویدی داشته باشید) برای مثال اندروید 4.4، اندروید لالی پاپ و ...، یک سری از پکیج هایSDKوابسته ن به نسخه های مختلف اندروید. یعنی برای هر نسخه از اندروید ما پکیج های مخصوص به همون نسخه رو داریم. شما ممکنه دلتون بخواد پکیج های مربوط به نسخه 4 اندروید رو نصب کنید یا پکیج های مربوط به نسخه 5 اندروید رو که قبلا نصب کرده بودید حذف کنید چون احساس کردید دیگه نیازی بهش ندارید!

الان زیاد رو این مسائل ریز نشید. جلوتر خیلی بیشتر با هم حرف میزنیم راجع به این مباحث و قرار نیست هیچ نقطه مبهمی براتون باقی بمونه. اما فعلا کارای مهم تری داریم پسFree your mind like a bird flying over the ocean... :)

ساخت بازی در اندروید

نحوه باز کردنSDK Manager

ساخت بازی در اندروید

روLaunch Standalone SDK Managerکلیک کنید تاSDK Managerبراتون باز شه.

البته تو همین پنجره میتونید پلتفرم هایی که روی سیستمتون نصب هست رو ببینید. مال شما به هیچ وجه به این شکل نیست و فقط پلتفرمAPI 23، یعنی اندروید 6 به طورdefaultبراتون نصب شده. که البته همین هم کافیه! همچنین میتونید با کلیک روtabکناری(SDK Tools)ابزارهایی که به طورdefaultبراتون نصب شده رو مشاهده کنید.

در حال حاضر اصلا کاری نداریم که این پکیج ها وظیفه شون چیه و چه کاری انجام میدن، همونطور که گفتم بعدا قراره راجع بشون صحبت شه. کاری که میخوایم بکنیم اینه که یه سری پکیج جدید بهSDKمون اضافه کنیم. و یک سری از پکیج های فعلی رو هم آپدیت کنیم. البته نه برای این قسمت! برای امشب دیگه کافیه. فقط بهتون میگم که کدوم پکیج هارو از سایت دانلود کنید تا جلسه بعد بتونبم با هم نصبشون کنیم:

دوتای اولی رو حتما دانلود کنید. 3تای بعدی فایل های اندروید استودیون. فایل بعدی بمونه فعلا. google play servicesدانلود شه. intel haxmدانلود شه. supportهم دانلود شه. usb driverرو دوستانی که گوشی یا تبلتNexusدارن دانلود کنن تا بتونن از برنامه ها رو دستگاه شون اجرا بگیرن.

جلسه آینده نحوه نصب این پکیجارو براتون توضیح میدم و کارمون رو هم با جاوا شروع می کنیم. خسته نباشید

دانلود دانلود PDF قسمت اول آموزش بازی سازی در اندروید

قسمت بعدی قسمت دوم آموزش بازی سازی در اندروید

کلمات کلیدی