مقدمه و ساخت یک پروژه جدید (بازیسازی با جاوا)

1396/3/26 لیلا کشاورز 9165

به نام خدا
با عرض سلام و ادب خدمت همه ی دوستان عزیز
کشاورز هستم  واز امروز در خدمتتونم با سری آموزشهای  " ساخت بازی با جاوا".

در این سری آموزشها ،قصد بر این هست که بعد از گفتن یکسری مقدمات در این زمینه ، بحثمون رو با انیمیشن ، کار بااسپرایتها و مواردی از این دست پیش ببریم و بعد از اون به کمک مفاهیمی که یاد گرفتیم، انشاالله ساخت یکسری بازی مثل snake، پازل و... رو با هم کار کنیم.
به این امید ، که مطالبی که گفته میشه ، مورد پسند واستفاده ی همه ی شما عزیزان قرار بگیره .

محیط برنامه نویسی ای که آموزشمون رو دراون پیش خواهیم برد، NetBeans  هست.
با فرض اینکه NetBeans  روی سیستمتون نصب هست،  کار رو شروع میکنیم: )

خب ابتدا طی روند زیر،یک پروژه ی جدید در NetBeans ایجادمیکنیم:

از منوی file گزینه ی New Project  را انتخاب کنید. در پنجره ی باز شده ، از قسمت Categories ،گزینه ی java  و از قسمت Projects  ، گزینه ی   java Application رو انتخاب کنید.
درپنجره ی بعدی نام و محل ذخیره سازی پروژه رو وارد کنید و finish  رو بزنید.(من نام basic_2dgame را برای پروژه مون انتخاب کردم.)
(تیک گزینه های  creat main class  و  set az main project  که پیش فرض برای پروژه مون کلاسی با متد main   میسازه رو هم بردارید. )

بعد از ایجاد پروژه نیاز داریم که پکیجی ایجاد کنیم برای پروژمون که  بعد از این ، کلاسها،عکسهاو هر چیزی که در برناممون بهش احتیاج داریم رو در اون پکیج قرار بدیم.

برای ایجاد پکیج،در پروژه ی ایجاد شده ، روی source package کلیک راست کرده ، New وjava package   را انتخاب کرده ، یک نامی را برای پکیج در نظر گرفته (من basic_2dgame را درنظر گرفتم)و finish  را انتخاب میکنیم.

خب،بعد از ساختن پکیجمون،نوبت به این میرسه که کلاسهای موردنیازمون رو در اون ایجادکنیم .
در حالت کلی ،دوتا کلاس میخوایم. یکی برای پیاده سازی اشیایی که قصد داریم در پنجره ی خروجی نمایش بدیم و یه کلاس هم برای اینکه به برناممون قابلیت اجرا بده.

ابتدا کلاس اول روایجاد کنیم:
 کلاسی که میخوایم ایجادکنیم باید از فرم Jpanel مشتق شده باشد. برای این منظور ، روی پکیج ایجاد شده کلیک راست کرده و گزینه ی New  و سپس Jpanel Form  رو انتخاب میکنیم. نام Board  را برای کلاسمون انتخاب میکنیم.

همینطور گفتیم برای اینکه بازی ما قابلیت اجرا شدن داشته باشد، باید کلاسی را ایجاد کنیم .این کلاس باید حاوی متد main  باشه .این کلاس (دومین کلاسمون )باید از کنترل Jframe  مشتق شده باشد. برای منظور ، روی پکیج کلیک راست کرده و گزینه ی New  و سپس JFrame Form  را انتخاب میکنیم و نام skeleton را برای کلاسمون انتخاب میکنیم .

خب بعد از اینکه کلاسهامون رو ایجاد کردیم ، کدهای لازم رو به کلاسهامون اضافه میکنیم.
فعلا فقط قصد داریم که کدی بنویسیم برای  نمایش پنجره ی خروجی(در مراحل بعد کم کم آبجکتهارو وارد میکنیم.). پس کلاس skeleton رو باز میکنیم و کدهارو مطابق شکل زیر ،کامل میکنیم:

آموزش جاوا net beans

در توضیح کدها;واضحه که:
- با دستور add (new Board() ); ، پنل بازیمون رو که در مرحله قبل ایجادش کردیم (Board)، به این کلاس اضافه کردیم.
- با دستور setTitle("Skeleton");، عنوانی رو برای پنجره مون در نظر گرفتیم.
- به کمک متد setDefaultCloseOperation();،موقع زدن دکمه ی close ،پنجره  بسته میشه. درون این متد از EXIT_ON_CLOSE استفاده کردیم ، که این دستور را میدهد که بعد از بستن پنجره از برنامه نیز خارج شو.
- به کمک تابع setsize();، اندازه ی پنجره مون رو مشخص کردیم.
- و با دستور setLocationRelativeTo(null);  ، پنجره ی برناممون رو درمرکزصفحه نمایش قراردادیم.

با اجرای برنامه ، خروجی رو به شکل زیر مشاهده میکنیم:

آموزش جاوا net beans

خب به دلیل اهمیت بالای تصاویر در ساخت برنامه های گرافیکی و ساخت بازی  ، دراین قسمت میبینیم که چطور یک تصویر رو در پنجره ی خروجی نمایش بدیم :

برای اینکار،ابتدا تصویر مورد نظرمون رو در مسیر ذخیره ی پروژه (در کنار دو کلاس ایجاد شده) ، کپی میکنیم .
(برای اینکه محل ذخیره ی پروژتون رو هم بدونید ، روی پروژه کلیک راست کنید،properties، در کادر project Folder
 محل ذخیره ی پروژتون مشخص شده.)


کلاس Board رو به شکل زیر کاملش میکنیم :

آموزش جاوا net beans

توسط دستور زیر ، تصویری که کپی کرده بودیم رو فراخوانی میکنیم (نام تصویری که من کپی کرده بودم download.jpg هست):
 

ImageIcon ii = new   ImageIcon(this.getClass().getResource("download.jpg(("  ;

وبا  دستور()   drawImageهم تصویرمون رو به نمایش درمیاریم و مقدار فاصله ی تصویر، از بالا و سمت چپ پنجره ی خروجی را مشخص میکنیم:
 

g2d.drawImage(moon, 15, 15, null);

تابع main  هم نیازی به تغییر نداره .( من فقط اسم پنجره ی خروجی رو به image  تغییر دادم.)

برنامه رو اجرا کنید.
خروجی به شکل زیر خواهد بود:

آموزش جاوا net beans

خب،فکر میکنم همین قدر برای جلسه ی اول کافی باشه .
انشاالله در قسمت بعدی آموزشمون ، شروع به رسم یک شی خواهیم کرد.

کلمات کلیدی