آموزش یونیتی unity قسمت اول

آقای پیر 1395/1/12 7742

بسم الله...

درود خدمت تمامی دوستان عزیز، علیرضا پیر هستم و از امروز سری آموزش های موتور بازی سازی یونیتی رو باهم پیش میبریم.

اگر علاقه مند به فعالیت در زمینه ی بازیسازی هستید، بسیار تأکید می کنم که از شتاب زدگی و هیجان زدگی توی این کار خودداری کنید. برای اینکه حرفی برای گفتن در این صنعت پیدا کنید، باید با تأمل و پشتکار زیاد پیش برید.

قبل از هرچیز یک توضیح کوتاهی در مورد انجین بدم و یک آشنایی اولیه بدم بهتون در موردش برای دوستانی که هیچ تصوری از بازیسازی و انجین ها ندارند.

برای ساخت بازیهای کامپیوتری یک راهی که وجود داره اینه که به صورت مستقیم وارد گفتگو با رایانه بشید و فریم به فریم تمام عملکرد های که میخواید رو، به کارت گرافیک، که جز صفر و یک و عملکرد های تعریف شده توسط شرکت سازنده، هیچ زبان دیگری نمیفهمه دیکته کنید.

خوب اگر قرار باشه همچین کاری رو انجام بدید، با فرض داشتن عمری جاودانه؛ قرن ها طول خواهد کشید تا بازی ساده ای مثل floppy Bird رو بسازید.

برای حل این مشکل و ساده تر شدن انجام کارهای گرافیکی، دوستان عزیزی آمدند و انجین ها (game Engines) رو ساختند، انجین ها در واقع رابط ما و کارت گرافیک هستن و به صورت بهینه شده و خیلی راحت، همون عملکرد هایی که ما نیاز داریم رو پیاده سازی می کنن، بدون اینکه لازم باشه با کارت گرافیک یا باقی سخت افزار ها سر و کله بزنیم.

انجین های مختلفی هم وجود دارن، معروف ترین اونها آنریل انجین و یونیتی هست که از هر دو میشه به رایگان استفاده کرد و به بازیسازی پرداخت. توی این سری به معرفی و آموزش یونیتی میپردازیم.

آخرین ورژن انجین یونیتی، یونیتی 5 هست، که میتونید خیلی ساده با جستجوی عبارت " دانلود یونیتی" لینک های دانلود اون رو پیدا و دانلود کنید.

این انجین برای پلتفرم های Windows ، Mac OS ، Linux ، Web ، Flash و همینطور IOS ، Android ،BlackBerry، Tizen و... خروجی میده

انجین یونیتی محیطی شامل چندین ابزار هست که میتونید با اونها همه ی نیاز های ممکن برای ساخت بازی رو برطرف کنید.

آشنایی با محیط کاربری:

بعد از نصب انجین (نصب انجین به سادگی انجام میشه مثل سایر برنامه ها) روی آیکون انجین بر روی دسکتاپ کلیک کنید، باید با همچین صفحه ای رو برو بشید:

البته اگر اولین باری باشه که انجین رو اجرا می کنید برای شما مطمئنا اون دو تا پروژه وجود نخواهد داشت ، برای ایجاد یک پروژه ی جدید روی گزینه ی New project در گوشه ی بالا سمت راست کلیک کنید. حالا در بخش اول نام پروژه و در بخش دوم محل ذخیره سازی پروژه رو انتخاب کنید. در قسمت بعدی، انتخاب می کنید که بازیتون قراره یک بازی سه بعدی (مثل بازی Modern Warfare برای مثال) یا دو بعدی (مثل بازی سوپر ماریو یا Floppy Bird) باشه. برای شروع کار گزینه ی 2D (دوبعدی) رو انتخاب وی کنی و روی کلید Create Project کلیک می کنیم:

آموزش یونیتی

آشنایی با محیط کاری انجین.

محیطی که برای شما بعد از این باز میشه ادیتور (editor) نام داره. سعی کنید زمان زیادی رو با این ادیتور و برای یادگیری اون صرف کنید. این ادیتور شامل چندین پنل هست که توی یونیتی به اونها ویو ها (views) گفته میشه. هر کدوم یه هدفی دارن که توضیح میدم خدمتتون.

آموزش یونیتی

پنجره ی Project

در این view، میتونید به منابعتون دسترسی پیدا کنید و اونها رو مدیریت کنید ( منابع یا Assets تمام چیزهایی هستن که شما در بازیتون از اونها استفاده می کنید، چیزهایی مثل موزیک ها، مدل های سه بعدی، اسپرایت ها و ...):

آموزش یونیتی

پنل سمت چپ این ویو، ساختار بندی پروژتون رو به شکل درختی نمایش می ده. وقتی که یک فولدر از سمت چپ انتخاب میشه، محتویاتش در سمت سمت راست نشون داده میشه (البته شما اگر تا بحال چیزی به پروژه تون اضافه نکرده باشید و Asset جدید ایمپورت نکرده باشید به پروژه، این بخش کاملا خالیه براتون که کم کم پرش می کنیم به اتفاق هم :دی) منابعی که سمت راست به نمایش میان، با یک آیکون در کنارشون، نوعشون مشخص میشه (اسکریپت ها, متریال ها؛ زیرپوشه ها و ...)

در بالای همین پنجره هم یه بخشی هست به اسم Favorites که منابعی که معمولا استفاده میکنید در این بخش اضافه میشه تا بعدا به راحتی بهش دسترسی پیدا کنید. در بالای اونها بخش سرچ وجود داره که میتونید منابعی که میخواید رو بر اساس اسمشون پیدا کنید:

آموزش یونیتی

بخش Hierarchy

این بخش تمام منابعی که در حال حاظر در بازیتون در حال استفاده هست رو نشون میده، این بخش شامل همه ی پریفب ها (با پریفب ها (prefabs) بعدا آشنا میشید)؛ مدل ها، نور ها و هر چیزی داخل صحنه ی بازیتون میشه.

آموزش یونیتی

قابلیت parenting

یونیتی از قابلیت parenting استفاده می کنه، یعنی شما میتونید یک شیء رو در صحنه فرزند یک شیء دیگه قرار بدید، مثلا اگر یک تنه درخت داشته باشیم در صحنه و 10 تا برگ، میتونیم اون 10 تا برگ رو به عنوان فرزند تنه درخت تعیین کنیم. اینطوری حرکت برگ ها، تابع حرکت تنه درخت میشه. یعنی اگر تنه ی درخت توی بازیمون حرکت کنه، برگ ها هم حرکت می کنن.

بخش Toolbar :

آموزش یونیتی

این بخش یا همون view از 5 بخش اصلی تشکیل شده. هر کدوم مربوط به بخشی از ادیتور هستن. که برای جابجایی در صحنه، حرکت دادن اشیاء در صحنه، چرخاندن اشیاء و ... استفاده میشه، سه دکمه ی وسط هم بسیار مهم هستن که برای اجرای بازیمون و تست کردنش داخل خود ادیتور استفاده میشن. در مورد عملکرد سایر گزینه ها سر زمان خودش صحبت خواهیم کرد.

بخش Scene:

این بخش درواقع محیط اصلی کار شماست، شما توی این محیط اشیاء صحنتون رو وارد می کنید؛ مکانشون رو مشخص می کنید، دوربین، دشمن ها و تمامی آبجکت های دیگه رو وارد می کنید. و روی اونها تغییرات ایجاد می کنید. برای انجام این کارها، یونیتی برای انجام کارهای روتین، یک سری کلید تعریف شده برای شما تعیین کرده.

آموزش یونیتی

با کلیک راست و درگ کردن، میتونید در محیط بچرخید، با کلید های WASD هم در حین نگه داشتن کلیک راست میتونید حرکت کنید در محیط.

با کلیک روی هر شیء و زدن کلید F، اون شیء به مرکز تصویر منتقل میشه.

با فشردن کلید های جهت کیبورد هم میتونید در محیط حرکت کنید.

با کلید Alt و کلیک چپ و درگ، دوربینتون در محور فعلیش می چرخه

با کلید Alt و کلیک وسط موس و درگ کردن، دوربینتون جابجا میشه.

با کلید Alt و کلیک راست و درگ کردن، دوربین زوم می کنه.

خوب برای جلسه اول فکر می کنم کافی باشه، لطفا تا جلسه ی آینده یونیتی رو تهیه، و با این چند ویو که معرفی کردم کار کنید، سعی کنید اشیاء جدیدی به صحنه اضافه کنید. در جلسه ی آینده درمورد View های باقی مونده توضیحات رو خدمتتون ارائه می کنم و سپس وارد کار عملی با یونیتی میشیم. سعی بر این خواهد بود که یک پروژه رو به اتفاق از بیس پیش ببریم و کاملش کنیم و در حین اون، کار با یونیتی رو باهم یاد بگیریم.

پیروز باشید.

دانلود دانلود PDF قسمت اول آموزش Unity

قسمت بعدی قسمت دوم آموزش یونیتی Unity

کانال تلگرام

قسمت بعدی