تگ کنونیکال چه تاثیری روی سئو سایت شما دارد؟

تگ کنونیکال روشی است که به موتورهای جست و جو بگوییم URL ی که تعیین کرده ایم، یک کپی اصلی از صفحه ای خاص را نمایش می دهد.  استفاده از تگ های کنونیکال مشکلات حاصل از محتوای مشابه یا تکراری را که در چندین صفحه نمایش داده می شود از بین می برد. به طور کلی تگ های کنونیکال به موتوهای جست و جو می گویند که کدام نسخه از URL را می خواهید در نتایج جست و جو ظاهر کنید.

تگ کنونیکال چیست

چرا کنونیکال کردن اهمیت دارد؟

محتوای تکراری یک موضوع پیجیده است، اما موتور های جست و جو بسیاری از URL ها را با محتوای تکراری و یا خیلی شبیه کاوش می کنند، این ممکن است مشکلی برای نمره سئو به وجود بیاورد. ابتدا، اگر خزندگان موتورهای جست و جو مجبور به دریافت محتوای تکراری بسیار زیادی شوند، ممکن است بخشی از محتوای منحصر به فرد شما را را دست بدهند. دوم، تکرار در مقیاس زیاد ممکن است رتبه بندی شما را ضعیف کند. در آخر، حتی اگر محتوای شما رتبه بندی شده باشد ممکن است موتورهای جست و جو URL اشتباه را به عنوان URL اصلی انتخاب کنند. استفاده از تگ کنونیکال به شما کمک می کند محتوی تکراری خود را کنترل کنید.

مشکل با URL ها

ممکن است فکر کنید چرا فردی یک صفحه را با URL های متفاوت تکرار میکند؟ و به اشتباه تصور کنید کنونیکال کردن چیزی نیست که درباره آن نگران باشید. مشکل این است که ما به عنوان انسان، تمایل داریم به یک صفحه به عنوان یک مفهوم همانند صفحه اصلی نگاه کنیم. اما برای موتورهای جست و جو هر URL منحصر به فرد یک صفحه جداگانه محسوب میشود.
برای مثال، خزندگان جست و جو ممکن است صفحه اصلی شما را از یکی از این راه ها به دست بیاورند:

 http://www.example.com https://www.example.com http://example.com http://example.com/index.php http://example.com/index.php?r... 

برای یک انسان،تمام این URL ها نشان دهنده یک صفحه مجزا هستند.برای خزندگان موتورهای جست وجو هم هر یک از این URL ها یک صفحه جدا هستند.حتی در این مثال کوچک ، میبینیم که پنج نسخه از صفحه اصلی در بازی وجود دارد.در واقع این فقط یک نمونه کوچک از تغییراتی است که ممکن است با آن روبرو شویم.

سیستم های مدیریت محتوای مدرن(CMS) و وب سایت های پویا و مبتنی بر کد، این مشکل را حتی بزرگتر هم می کنند. بسیاری از سایت ها به طور خودکار برچسب ها را اضافه می کنند، مسیر های متعدد ( و URL ها را ) به همان محتوا برمی گردانند و پارامتر های URL را برای جست و جو، طبقه بندی کرده و گزینه های مربوط به قیمت را به آن اضافه می کنند. ممکن است هزاران آدرس URL تکراری در سایت خود داشته باشید و حتی متوجه آن نباشید.

بهترین راه کار برای تگ های کنونیکال

مشکل محتوای تکراری ممکن است بسیار دشوار به نظر بیاید، اما در اینجا چند نکته مهم برای استفاده از تگ های کنونیکال گفته شده است.

1- تگ های کنونیکال می توانند خود ارجاع باشند

اگر یک تگ کنونیکال به URL فعلی اشاره می کند ، مشکلی ندارد. به بیان دیگر اگر URL های X و Y و Z تکراری باشند و X کنونیکال باشد ، مشکلی ندارد که تگی که به X اشاره می کند را در URL مربوط به x بگذاریم. ممکن است این نکته واضح به نظر بیاید اما یکی از سردرگمی های مرسوم به شمار می آید.

2- صفحه اصلی خود را به صورت قانونی کنونیکال کنید

با توجه به اینکه تکرار صفحه اصلی بسیار رایج است و مردم از راه های مختلفی به صفحه اصلی شما می رسند،(که شما نمیتوانید کنترل کنید)،قرار دادن تگ کنونیکال در قالب صفحه اصلی برای جلوگیری از مشکلات پیش بینی نشده راه خوبی به نظر می رسد.

3- تگ های کنونیکال خود را spot-check کنید

در برخی موارد کدنویسی بد باعث می شود که برای هر URL تگ کنونیکال متفاوت بنویسید.(به طور کامل تگ کنونیکال را از دست بدهید.) از spot-check کردن URL خود مخصوصا در سایت های تجارت الکترونیک و سایت های مدیریت شده توسط CMS مطمئن شوید.

4- تگ های کنونیکال را واضح تعیین کنید

اگر سیگنال های مخلوط بفرستید ، موتور های جست و جو ممکن است از یک تگ کنونیکال اجتناب کنند یا آن را نادرست بخوانند.به بیان دیگر، صفحه A را به صفحه B و سپس صفحه B را به صفحه A کنونیکال نکنید. و به همین ترتیب صفحه A را به صفحه B و سپس صفحه B را ریدایرکت 301 به صفحه A نکنید.همچنین استفاده از کنونیکال زنجیره ای(A-–>B, B-–>C, C–->D) ایده خوبی به نظر نمی آید،اگر می توانید از آن اجتناب کنید.سیگنال های واضح بفرستید در غیر اینصورت موتور های جست و جو را مجبور می کنید تا انتخاب بدی داشته باشند.

5.در کنونیکال کردن صفحات مشابه مراقب باشید

هنگامی که اکثر مردم به کنونیکال کردن فکر می کنند، آن ها به ایجاد کپی دقیق نیز فکر می کنند. استفاده از تگ های کنونیکال در در نسخه های شبیه به هم (صفحات با محتوای بسیار مشابه) مشکلی ندارد، اما با احتیاط استفاده شود. بحث های زیادی در مورد این موضوع وجود دارد، اما معمولا استفاده از تگ های کنونیکال برای صفحات بسیار مشابه مشکلی ندارد.مثل صفحه محصولی که تنها در عرض، مکان و یا برخی ویژگی ها متفاوت است. به خاطر داشته باشید که نسخه های غیر کنونیکال آن صفحات واجد رتبه بندی نیستند، و اگر آن صفحات خیلی متفاوت هستند، موتور های جست و جو ممکن است تگ ها را نادیده بگیرند.

6.کنونیکال کردن تکرار های cross-domain

اگر دو یا چند سایت را کنترل می کنید، می توانید از تگ کنونیکال در سراسر دامنه استفاده کنید. تصور کنید شما یک شرکت چاپ و نشر هستید و اغلب یک مقاله را در تقریبا 12 سایت منتشر می کنید. استفاده از تگ کنونیکال قدرت رتبه بندی شما را روی یک سایت متمرکز می کند. این را در ذهن داشته باشید که کنونیکال کردن مانع از رتبه بندی سایت های بدون کنونیکال می شود، بنابر این مطمئن شوید که این با شرایط کسب و کار شما مطابق است.

تگ های کنونیکال در مقابل ریدایرکت های 301

یکی از متداول ترین سوالات سئو این است که آیا تگ های کنونیکال امتیاز لینک ها را (رتبه بندی صفحه, نویسنده و غیره) مانند ریدایرکت 301 ارائه می دهند؟ در بیشتر موارد اینطور به نظر می رسد، اما این ممکن است یک سوال خطرناک باشد. در نظر داشته باشید این دو راه حل دو نتیجه کاملا متفاوت را برای خزندگان و بازدید کنندگان سایت به وجود می آورد.
اکر شما صفحه A را به صفحه B ریدایرکت 301 کنید، در این صورت بازدیدکنندگان انسان به صورت اتوماتیک به صفحه B می روند بدون این که صفحه A را مشاهده کنند. اگر شما صفحه A را به صفحه B کنونیکال کنید، در این صورت موتورهای جست و جو خواهند دانست که صفحه B کنونیکال است اما مردم قادر به دیدن URL هر دو صفحه خواهند بود. اطمینان حاصل کنید که راه حل شما با نتیجه مطلوبتان منطبق است.

چگونه تگ های کنونیکال را برای سئو برسی کنیم؟

در هنگام بررسی تگ های کنونیکال، مواردی وجود دارد که ارزش بررسی برای سئو را دارد. این موارد را در زیر برای شما آورده ایم:

  • آیا صفحه دارای تگ کنونیکال است؟
  • آیا تگ کنونیکال به صفحه درستی اشاره می کند؟
  • آیا صفحه خوانایی و فهرست بندی خوبی دارد؟ قابل خواند برای موتور جست و جو هست؟

یک اشتباه رایج ارجاع دادن کنونیکال به URL ای است که توسط robot.txt بلاک شده و یا noindex شده است.

چند روش برای بررسی تگ های کنونیکال این است:

1- مشاهده منبع

در اکثر مرورگر ها با کلیک راست کردن می توانید منبع را مشاهده کنید و یا می توانید در قسمت آدرس عبارتی مثل عبارت پایین را بنویسید تا منبع را مشاهده کنید:

 view-source:https://moz.com/learn/seo/canonicalization 


جست و جوی تگ کنونیکال در <head> شبیه عکس زیر می شود:

3 ابزار سئو برای تگ کنونیکال

2. از MozBar استفاده کنید

MozBar یک ابزار سئو رایگان است که به راحتی تگ های کنونیکال صفحه را به شما نشان می دهد.بعد از نصب کافیست تب Analysis و سپس  General Attributes را کلیک کنید تا همه اطلاعات در مورد تگ کنونیکال را مشاهده کنید.
ابزار سئو mozbar

3- بررسی با استفاده از راه حل های نرم افزاری

بیشتر سایت های نرم افزاری ویژه بررسی سئو به شما این امکان را می دهند تا به طور عمده تگ های کنونیکال را بررسی کنید. Moz Pro تگ های کنونیکال حذف شده را چست و جو می کند و می تواند این کار را برای صد ها صفحه در یک زمان انجام دهد.

چگونه تگ های کنونیکال را پیدا کنیم

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید