چگونه مانع سوءاستفاده سایت ها از کامپیوتر ما برای استخراج ارزهای الکترونیکی شویم؟

 

احتمال دارد برخی از وبسایت ها از کامپیوتر شما جهت استخراج (Mining) ارزهای دیجیتال, مانند بیت کوین و مونرو استفاده کنند. پس چگونه می توان از این امر جلوگیری کرد؟

استخراج ارزهای مجازی یکی از بهترین راه های به دست آوردن مقدار محدود باقی مانده از آن ها است (با این حال احتمالا در آینده ارزش پول های مجازی بسیار بیشتر خواهد شد). وبسایت ها از این شیوه برای جایگزین کردن منابع درآمد خود استفاده می کنند.
برای نمونه سایت Salon به بازدید کنندگان این قابلیت را داده است که از مطالب سایت بدون نمایش آگهی های تبلیغایتی استفاده نمایند و در عوض این سایت از پردازشگر(CPU) کامپیوتر بازدید کنندگان برای استخراج پول دیجیتالی مونرو استفاده می کند. مونرو یک ارز مجازی است که استخراج آن از بیت کوین بسیار ساده تر است.
البته این یک راه قانونی جهت کسب درآمد و به دست آوردن پول است اما برخی از افراد به دنبال سواستفاده از این کار هستند.
شرکت نرم افزاری مالوربایتس (Malwarebytes) و شرکت امنیت فناوری اطلاعات ESET هر دو در خصوص استفاده مخفیانه فایل های جاوااسکریپت از پردازشگر کامپیوتر بازدید کنندگان بدون اطلاع و اجازه آن ها، هشدار داده اند. این عملیات می تواند به شکل یک نرم افزار مخرب که بر روی کامپیوتر کاربر نصب می شود باشد، یک فایل جاوااسکریپت که در پشت پرده و به صورت مخفیانه حتی بعد از بستن مرورگر به عملیات استخراج سکه ها ادامه خواهد داد.
در آینده مقاله های بیشتری را در خصوص تشخیص اینکه کامپیوتر شما بدون اینکه خبر داشته باشید برای استخراج ارزدیجیتالی به کار می رود را در اختیارتان خواهیم گذاشت.

آیا لازم است که استخراج ارز مجازی را مسدود کنید؟

شما باید خودتان انتخاب کنید که به یک وبسایت اجازه استفاده از کامپیوتر خود، برای عمل استخراج را بدهید یا نه. در بیشتر موارد این کار ضرری ندارد. اما اصل مسئله این است که شرکت تا چه حد به توافق خود با کاربر پایبند خواهد بود و از کامپیوتر شما برای کارهایی که از آن خبر ندارید استفاده نمی کند؟!
می توان گفت زمانی که یک وبسایت تصمیم می گیرد برای حمایت از محتوا و خدمات خود اقدام به استفاده از قدرت پردازش کامپیوتر بازدیدکنندگان نماید(البته با رضایت کامل بازدید کننده) کار او قانونی و اخلاقی است. این می تواند یک توافق عالی باشد هنگامی که شما نمی خواهید آگهی های تبلیغاتی برای شما نمایش داده شود.
عمل استخراج ارزهای مجازی بر روی کارایی کامپیوتر شما تاثیر خواهد گذاشت و باعث بالا رفتن مصرف باتری و همچنین افزایش مصرف برق خواهد شد و اگر شما این موارد را بدانید و به سایت مورد نظر اجازه بدهید از کامپیوتر شما استفاده کند مشکل نیست بلکه مشکل زمانی است که وبسایت ها تصمیم به انجام این کار به صورت مخفیانه نمایند. در اینجاست که کار آنها به یک کار غیر اخلاقی تبدیل می شود.

چگونه  از CPU  خود در برابر استخراج پول های مجازی توسط سایت ها محافظت کنیم

اگر فرض کنیم تا الان بر روی کامپیوتر شما هیچگونه بدافزار استخراج ارز مجازی نصب نشده است. تعدادی راهکار را ارائه می دهیم تا در زمان استفاده از مرورگرها کامپیوتر شما از استخراج سکه ها دیجیتال در امان باشد.

غیر فعال سازی جاوااسکریپت در مرورگر

اگر شما احساس می کنید که یک وب سایت از کامپیوتر شما بدون اجازه برای استخراج ارزهای مجازی استفاده می کند می توانید به آسانی جاوااسکریپت مرورگر خود را غیر فعال نمایید.
این کار یک شیوه سخت گیرانه برای متوقف کردن عمل استخراج است که بیشتر وبسایت ها(حتی وبسایت هایی که کار استخراج نمی کنند) را مرورگرتان متوقف خواهد کرد. برای نمونه وبسایت فیس بوک بدون فعال بودن جاوااسکریپت مرورگر شما اجرا نخواهد شد.

بلاک کننده های استخراج کوین

شاید می خواهید تنها آن دسته از سایت هایی را که عمل استخراج را انجام می دهند را مسدود نمایید. برای این کار می توانید از افزونه های پیشنهادی زیر استفاده نمایید.

  • NO Coin : برای مرور گرهای (Chrome,  Firefox, Opera)
  • minerBlock : برای مرور گرهای (Chrome,  Firefox, Opera)
  • Anti Miner : برای مرور گر (Chrome)
  • Coin-Hive Blocker: برای مرور گر (Chrome)

این پلاگین ها با در اختیار داشتن یک لیست سیاه که شامل همه دامنه ها و اسکریپت های استخراج کننده ارزهای مجازی هستند عمل می کنند و این لیست به طور مداوم به روز رسانی خواهد شد و این می تواند از بهترین شیوه های مقابله با استخراج باشد.
در مقابل اگر شما بخواهید به یک وبسایت(وبسایتی که مورد نظر خودتان است) اجازه استخراج و استفاده از کامپیوترخود را بدهید می توانید آن را به لیست سفید(whitelist) خود اضافه کنید.

نصب آنتی بدافزار

اگر مرورگرهای شما هنوز با پلاگین های مسدود کننده استخراج ارز، که در قسمت بالا معرفی شده اند سازگاری ندارند، می توانید از نرم افزار های معتبری که در این خصوص توسعه داده شده اند استفاده نمایید. ما به شما نرم افزار مالویربایتس (Malwarebytes) که کار آن مقابله با سوءاستفاده از کامپیوتر شما برای استخراج ارز الکترونیکی است را پیشنهاد می کنیم.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید