مهارت های مورد نیاز برای طراحی وب

کار دشواری است که خود را به عنوان یک طراح وب حرفه ای به کارفرمایان معرفی کنید تا بتوانید شغل مورد نظر خود را در این زمینه بدست آورید. اما با بیان چند نکته مهم در این مقاله و توجه به آنها، قطعا می توانید مهارت های خود را در طراحی وب افزایش داده و خود را از دیگر رقبا متمایز کنید.
در حالی که دو مهارت طراحی رابط کاربری(UI) و طراحی تجربه کاربری(UX) بسیار به هم مرتبط و نزدیک هستند، اما لزوما مهارت های این دو با هم یکسان نیستند. یک طراح رابط کاربری حرفه ای ممکن است از روانشناسی تجربه کاربری سردرنیاورد و همچنین یک طراح تجربه کاربری ممکن است در فتوشاپ و دیگر ابزارهای طراحی حرفه ای نباشد.
اما این دو مبحث همپوشانی های زیادی با یکدیگر دارند، و برای اینکه بتوانید یک طراح وب حرفه ای شوید باید به هر دو مهارت به خوبی مسلط باشید.
در این مقاله من سعی می کنم که مهارت های مورد نیاز یک طراح وب حرفه ای را به شما آموزش دهم تا راحت تر بتوانید خود را بعنوان یک متخصص طراحی وب معرفی کنید. وقتی به این دو موضوع مسلط شوید، امنیت شغلی شما نیز بسیار بالاتر خواهد بود.

دفاع از کاربر

یادتان باشد که طراحان وب همیشه حامی کاربران هستند و حق را به کاربران می دهند.
به همین دلیل نظر کاربران برای یک طراح وب حرفه ای بسیار حائز اهمیت است. مستقیم از کاربران بپرسید که از چه چیزی خوششان می آید و از چه چیزی بدشان می آید. نظرات را جمع کنید. سعی کنید که ریشه مشکل را پیدا کنید و تغییرات لازم را اعمال کنید.
هر طراح تجربه کاربری حرفه ای، یک پشتیبان حقیقی برای کاربران خواهد بود. تجربه کاربری بسیار فراتز از یک ظاهر زیبا است و در کل شامل حسی که شما از رابط کاربری می گیرید و نحوه ی برقراری ارتباط شما با رابط کاربری است. به شدت باید به جزئیات دقت کنید و حاضر باشید که در صورت صلاحدید، ایده های خود را هرچند زیبا، حذف کنید.
در شرایطی که شما چیزی را دوست دارید اما اکثر کاربران آن را نمی پسندند، عاقلانه است که از آن مورد صرف نظر کنید و یا دوباره روی آن کار کنید، بطوری که مورد پسند کاربران باشد.
 

 


به شکایت های کاربران گوش دهید و سعی کنید که متوجه منظور اصلی آنها بشوید.
یک رابط زیبا اگر با یک تجربه کاربری لذت بخش همراه نباشد، اصلا فایده نخواهد داشت.
با حرف ها و اعملاتان ثابت کنید که مدافع کاربران هستید. این نهایتا اولین لازمه ی یک طراح وب است. خیلی سخت است که این مهارت را یاد بگیریم، چون در حقیقت یک مهارت خاص نیست! اما به نظر من داشتن یک ذهن باز و آمادگی برای بررسی دوباره ایده ها به شما در درک بهتر بینش کاربران کمک می کند.

ارتباط بصری

شاید بتوان گفت که با ارزشترین مهارت هر طراحی ارتباط بصری است. اکثر طراحان وب ایده ها را در ذهن خود بوجود می آورند و باید این ایده ها را برای مدیران پروژه، توسعه دهندگان، یا دیگر طراحان توضیح دهند.
به همین دلیل طراحی دستی یک مهارت فوق العاده است که طراحان باید از آن برخوردار باشند.
 

 


ابزار یا رسانه ای که برای خلق ایده های خود استفاده می کنید اهمیت چندانی ندارد. بطور طبیعی خیلی خوب است که یک طراح ابزارهای زیادی در جعبه ابزار خود داشته باشد. اما اگر شما فتوشاپ بلد نیستید می توانید از یک ابزار جایگزین استفاده کنید.
بسیار مهم است که ایده های خود را بصورت بصری و با کشیدن طرح به تیم دیزاین و تیم توسعه نشان دهید. البته می توانید از کلمات برای بیان ایده های خود استفاده کنید، اما کار شما با ارائه طرح بسیار آسان تر خواهد بود تا توضیح دادن.
باید قادر باشید تا با افراد بازاریاب و مدیران نیز ارتباط برقرار کنید. که این یعنی استفاده از اصطلاحات عامیانه برای توضیح مسائل پیچیده و حرفه ای.
از اعضای تیم یا مشتریان بپرسید که آیا نیاز به توضیحات بیشتر یا شفاف تری دارند یا خیر. نگذارید که همه بنشینند و فقط با سر شما را تایید کنند. از آنها بخواهید که با شما در مورد تمام این مسائل بحث و گفت و گو کنند.

نرم افزارهای طراحی دیجیتال

هر طراح تجربه کاربری نمی تواند با فتوشاپ، کرل یا ایلاستریتور کار کند. اما هر طراح رابط کاربری باید بتواند حداقل با یکی از این ابزارها کار کند.
تفاوت میان این دو شغل کوچک اما قابل توجه است. طراحان رابط کاربری باید عناصر بصری ائم از، آیکون ها، لوگو ها، دکمه ها و دیگر موارد را طراحی کنند. درحالی که طراحان تجربه کاربری باید بدانند که این عناصر در کنار هم چه تاثیری بر روی کاربران دارد. آیا آنها راحت با این عناصر ارتباط برقرار می کنند؟ آیا از برقراری این ارتباط لذت می برند؟
اما اگر می خواهید که یک متخصص طراحی وب شوید، بهتر است که طراحی دستی یا فتوشاپ یا هر دو را از همین الان شروع کنید.
مسلط شدن به این مهارت ها، بیان ایده های شما را بسیار آسان تر می کند. همچنین در چشم کارفرمایان بسیار ارزشمندتر خواهید بود.
 

 


حقیقت این است که، مهم نیست شما ایده های اولیه خود را چطور می سازید. اما اگر به تعداد زیادی از این ابزارها مسلط باشید، رزومه شما بسیار پربارتر خواهد شد.
ابزار آخری که من میخواهم به شما پیشنهاد کنم، یک برنامه تجربه کاربری انیمیشنی است. دو تا از معروف ترین این برنامه ها  Adobe After Effect  و  Principle  می باشد. این برنامه ها به شما امکان ساخت و ویرایش لایه های انیمیشنی را می دهند.
این برنامه های انیمیشنی به شما امکان شبیه سازی پروژه های رابط کاربری را بدون استفاده از کدهای برنامه نویسی می دهد. مدیران پروژه به این نوع خروجی ها بسیار علاقه دارند و بدانید که این مهارت شما کمک فوق العاده ای به روند کاری خواهد کرد.

همدلی و تفکر انتقادی

همدل بودن بسیار اثربخش است. اگر با کاربران همدل باشید، قادر خواهید بود تا دغدغه ها، مشکلات و شکایات آنها را نسبت به رابط کاربری خود بفهمید.
بهترین طراحان تجربه کاربری مخاطبان خاص هر پروژه را مد نظر قرار می دهند. طراحی تجربه کاربری یک سایت خبری با طراحی تجربه کاربری یک سایت شخصی بسیار متفاوت است. باید همیشه به این فکر کنید که کاربران به چه چیزی نیاز دارند.
اگر چیزی برای کاربران مشکل باشد آنها قطعا به شما شکایت می کنند. اما شکایت کردن یک مشکل است، نه یک راه حل. بعنوان یک طراح کار شما جمع آوری این بازخوردها و پیدا کردن یک راه حل مناسب برای آنهاست.
تمرین خود را با جست و جوی در اینترنت و سایت های دیگر آغاز کنید. شکایات خود را بنویسید و نگران سوال کردن نباشید.
 

 


فکر کنید که چرا چیزی به این طریق که هست کار می کند و چگونه می توان آن را بهبود بخشید.
با تمام پیشرفت ها در حوزه وب، طراحان وب هر کاری را می توانند انجام دهند. پس سوالی که باید پرسید این است که: "چکار می توانیم انجام دهیم؟" چون از لحاظ فنی هیچ محدودیتی وجود ندارد.
اما هر انتخابی یک انتخاب درست نیست. از خود بپرسید "چرا باید این کار را انجام دهیم؟". اگر نتوانید جواب درستی برای آن پیدا کنید، احتمالا انتخاب درستی نبوده.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید