چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم؟

بیل گیتس و استیو جابز در جوانی

اگر شما از هر طریقی به این صفحه هدایت شده اید، قطعا از آن دسته آدم هایی هستید که از کارهایی با روال تکراری و کارمندوار خسته شده اید و به دنبال حرفه و شغلی می گردید تا بتوانید در آن خلاقیت و نوآوری داشته باشید و همچنین درآمدهای نجومی کسب کنید.
این روزها شرکت های کامپیوتری و فناوری به دنبال برنامه نویسان خلاق و حرفه ای می گردند و بلافاصله آنها را جذب می کنند. 
اگر نگاهی به لیست پولدارترین و البته موفق ترین افراد دنیا بیاندازید قطعا با افرادی آشنا میشوید که در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات یعنی IT فعالیت دارند. افرادی چون بیل گیتس که از 13 سالگی با علاقه و پشتکار برنامه نویسی را شروع کردند و اکنون به عنوان بزرگترین کارآفرینان و خلاقان در عرصه فناوری و تکنولوژی حضور دارند.
از نظر من برنامه نویسی می تواند به عنوان پایه و اساس همه رشته های آی تی معرفی شود. چرا که به قول استیو جابز " برنامه نویسی به شما فکر کردن را می آموزد". برنامه نویسی قدرت تحلیل و حل مسئله شما را بالا می برد و همچنین خلاقیت و اجرای ایده هایی که دارید را نیز افزایش میدهد.
در مقاله قبلی توضیح دادم که چگونه برنامه نویسی را شروع کنید؟ اما سوالی که برای همه مطرح است این است که "چگونه به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل شویم؟ " تا بتوانیم کسب درآمد نجومی همچون سایر بزرگان داشته باشیم؟ در این مقاله سعی کردم کلیه تجارب شخصی خود را برای شما بازگو کنم تا بتوانید مسیری درست را دراین راه پیدا کنید.

یادگیری زبان انگلیسی

زبان بین المللی در رشته فناوری اطلاعات و ارتباطات انگلیسی است. شما مجبورید برای ارتقا دانش خود مقالات، کتاب ها و فیلم های آموزشی به زبان انگلیسی را ببینید و بفهمید تا همیشه به روز باشید. شما مجبورید در انجمن های بزرگی مانند stackoverflow ثبت نام کنید و نظرات و اشکالات خود را به زبان انگلیسی مطرح کنید و برعکس به سوالات و مشکلات دیگران پاسخ دهید تا بعنوان کاربری فعال مطرح گردید. گرامر انگلیسی را یاد بگیرید، لغات و اصطلاحات تخصصی رشته کامپیوتر را مرور کنید و به یاد بسپارید.

عضویت در انجمن های معتبر :

در انجمن های معتبر برنامه نویسی عضو  شوید و به گفتگوی حرفه ها گوش دهید. شاید یک کلمه مانند "معماری سه لایه" جهت برنامه نویسی شما را در آینده تغییر دهد. کلمات و عباراتی که نمی شناسید را یادداشت کنید و درباره آن ها تحقیق و پرسش کنید.

آشنایی با طراحی الگوریتم و ساختمان داده

مباحث طراحی و تحلیل الگوریتم و ساختمان داده می تواند شما را در مسیر درستی از برنامه نویسی قرار دهد و دید شما را نسبت به مسائل پروژه بهینه تر کند.

شی گرایی

کد ها را با بیل در برنامه نریزید. شی گرایی در برنامه نویسی مهمترین مبحثی است که برنامه نویسان مبتدی توجه کمتری به آن می کنند. کساانی که به مفاهیم شی گرایی توجه نمی کنند برنامه ای با کدهای نامنظم و حجیم را تولید میکنند و خیلی از قابلیت های اصلی را از برنامه می گیرند. مبحث شی گرایی را به خوبی فرا بگیرید و مهمتر اینکه آن را به خوبی درک کنید تا در آینده بتوانید برنامه ای بهینه تر، کم حجم تر و توسعه پذیر تری را تولید کنید.

نا امید نشوید

در راه تحقیق و پرسش افرادی را خواهید دید که بسیار حرفه ای هستند و عباراتی را عنوان می کنند که هیچ گاه به گوش شما نخورده است. شاید کم کم نا امید شوید و با خود بگویید که هیچ گاه به پای آن ها نمی رسید و یا زمان زیادی را برای رسیدن به هدف نیاز دارید. همین اشتباه و نا امیدی سبب می شود که از ادامه راه منصرف شوید. نا امیدی بزرگترین سد میاد شما و موفقیت است. حتی اگر حرفه ای ترین شخص در برنامه نویسی باشید باز هم از شما حرفه ای تر وجود دارد. فقط با یادگرفتن است که می توانید حرفه ای شوید.

همچنین بروز خطاهای پی در پی و گوناگون در حین عمل برنامه نویسی ممکن است باعث بروز ناامیدی در شما شود. من یک شعار بزرگ در زندگی کاری خود دارم و آن این است: هرگاه برنامه من خطایی داد که از حل آن عاجز شدم خوشحال میشوم. چون قرار است تکنیکی جدید یاد بگیرم. درست است که بروز خطا در برنامه کمی کلافه کننده است. ولی جستجو و تحقیق در مورد آن مخصوصا در انجمن های مطرح باعث میشود تا تکنیک های جدیدی برای برنامه نویسی و حل مشکل پیدا کنید.

برنامه نویس ناامید

خواندن کدهای حرفه ای ها

در صورت امکان پروژه های و نمونه کدهای نوشته شده توسط حرفه ای ها را نگاه کنید و نوع کدنویسی آنها را تحلیل کنید. ابتدا شاید این روند خیلی سخت و ناممکن به نظر برسد ولی به مرور تکنیک های زیادی را فرا خواهید گرفت.

زمان بیشتری را صرف فکر کردن کنید

برنامه نویسان حرفه ای 90 درصد وقت خود را در حال فکر کردن و تحلیل برنامه هستند. شما به عنوان یک برنامه نویس حرفه ای نباید به شیوه های تصادفی و رفع خطا برنامه نویسی کنید. شما بایستی تحلیل و فکر کردن را بیاموزید تا در کمترین زمان برنامه ای بهینه را تولید کنید.

فکر کردن به مسائل مختلف

 عضو تیم های برنامه نویسی شوید

یکی از عوامل مهم در برنامه نویسی حرفه ای عضویت در تیم های حرفه ای برنامه نویسی است. سعی کنید در یک شرکت برنامه نیوسی معتبر استخدام شوید و با برنامه نویسان حرفه ای برنامه نویسی کنید. هر چند شاید در ابتدا مسوولیت های کوچکی به شما واگذار شود ولی کسب تجربه در کنار این تیم مهمترین عامل موفقیت شما محسوب می شود. در ابتدا به فکر حقوق و پول زیاد نباشید.

نمونه ای از یک تیم برنامه نویسی

پروژه انجام دهید

تا پروژه انجام ندهید برنامه نویسی یاد نمی گیرید. به سایتهای معتبر انجام پروژه بروید و نمونه پروژه های در خواستی را برای خود بنویسید. پروژه هایی که قبلا انجام دادید را دوباره مطالعه کنید و با دانش امروز خود به روز رسانی کنید.

دانشگاه را جدی بگیرید

دانشگاه راهی مطمئن برای با سواد شدن شما است. این باور غلط در جامعه برنامه نویس وجود دارد که برنامه نویس نیازی به دانشگاه ندارد. در دانشگاه شما با مباحثی چون مهندسی نرم افزار، تجزیه و تحلیل الگوریتم، سیستم عامل، تجزیه و تحلیل سیستم، تجارت الکترونیک و .... آشنا میشوید که این مباحث کمتر جایی برای یادگیری و معرفی به شما وجود دارد.

دانش خود را محدود به یک زبان نکنید

برای موفقیت شما بایستی زبان های برنامه نویسی متعددی را یاد بگیرید. درباره قابلیت های مختلف زبان ها تحقیق کنید و نیاز امروز جامعه را بسنجید و زبان های مختلفی برای پلتفرم های مختلف را یاد بگیرید.

هر آنچیزی را که یاد میگیرید  به دیگران نیز بیاموزید

به نظر من بهترین تکنیک برای به خاطر سپاردن و یادگیری مباحث "آموزش " است. هر آنچیزی را که تا کنون آموخته اید را به دیگران آموزش دهید. آموزش بهترین روش برای یادگیری است. زیرا مجبور می شوید به جزییات هر چیزی بیشتر توجه کنید و همچنین تکرار مباحث برای دیگران باعث ماندگاری بیشتر آن در ذهن شما میشود.

نتیجه گیری

هر چند که راه ها و تجربیات زیاد دیگری برای برنامه نویسی حرفه ای وجود دارد ولی در این مقاله سعی بر آن شد تا بهترین روش های ممکن را برای شما عنوان کنم. شما برای حرفه ای شدن بایستی هر روز در حال یادگیری باشید. این علم همواره در حال پیشرفت و به روز شدن است و شما هم بایستی همراه با آن رشد کنید و خود را به روز نگه دارید. هر آن چیزی را که یاد میگیرید کامل در اختیار دیگران قرار دهید و به آن ها هم بیاموزید.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید