Fetch as Google در بهینه سازی سایت SEO

آشنایی با Fetch as Google :

فچ(fetch)   بازی است که باسگ ‌ها انجام می دهند. در این بازی اصولا یک شاخه چوبی به فاصله دوری از حیوان پرتاب می‌شود. وظیفه سگ پیدا کردن شی پرتاب شده و برگرداندن آن به صاحبش است. و قبل یا بعد از پرتاب شی، صاحب سگ معمولاً از کلمه کلیدی، مثلا "فچ!"، برای  شروع بکار استفاده می‌کند.

اما فچ در دنیای تکنولوژی مفهوم متفاوتی دارد:

در گوگل وبمستر قسمتی تعریف شده که به وبمستران این امکان را میده که اگه مطلب جدید در سایتشون منتشر کردن و یا اینکه تغییری در مطالب از قبل ایندکس شده داشتند، بتوانند روبوت های گوگل را خبر دار کنند که به سرعت مطلب را بررسی و ایندکس کنند.

انجام Fetch as Google

زمانی که شما مطلب جدیدی در سایت خود بارگذاری می کنید ،ابتدا وارد گوگل وبمستر میشوید و سایت مورد نظر را انتخاب میکنید(اگر چندین سایت در وبمستر خود دارید) .

سپس در منوی کناری گوگل وبمستر ابتدا گزینه Crawl را انتخاب و سپس بر روی گزینه Fetch as Googleکلیک کنید.

fetch as google در وبسمتر

با صفحه ای همانند صفحه ای زیر مواجه میشوید. که باید آدرس مطلب جدید را در آن وارد کنید. البته باید یک نکته را در نظر بگیرید و آن هم این است که نیازی به وارد کردن آدرس خود سایت نیست مثلا اگر شما مطلبی با آدرس http://www.Example.com/seo را وارد کنید نیازی به وارد کردن کل آدرس نیست و فقط کافیت seo را داخل کادر مربوطه وارد کنید و سپس بر روی دکمه Fetch کلیک کنید. توجه داشته باشید که اگر در انتهای آدرس / وجود داشت آن را قرار دهید و اگر وجود نداشت نباید آن را بگذارید. در غیر این صورت با ارور Redirected برخورد می کنید.

fetch کردن یک url در وبمستر

وبمستر گوگل قابلیتی به نام Fetch and Render دارد. با این قابلیت شما می‌توانید ظاهر آنچه گوگل از سایت شما ایندکس کرده را ببینید. ولی با اضافه شدن دکمه ،fetch and render تنها برای صفحاتی که خودتان درخواست دهید این فرآیند انجام شده و گزارشی مختصر نیز به شما ارائه خواهد شد.

آموزش کار با  Fetch and render

برای معرفی یک صفحه جدید، شما 4 گزینه اصلی دارید که در تصویر با شماره گذاری مشخص شده‌اند.

1. آدرس صفحه‌ای از سایت را که قصد دارید توسط روبات‌های گوگل بررسی شود را معرفی می‌کنید. توجه داشته باشید که در این فیلد نیازی به وارد کردن آدرس دامنه سایت نبوده و شما ادامه آدرس صفحه پس از کاراکتر / را وارد می‌کنید. قرار دادن یک / اضافه ممکن است فرآیند ایندکس را با مشکل مواجه کرده و با خطای 404 برخورد کنید.

2 .تعیین می‌کنید که این آدرس توسط کدام نوع روبات گوگل مورد بررسی مجدد قرار گیرد. استانداردهای مورد استفاده توسط روبات‌های گوگل متفاوت است و نسخه‌های گوناگونی برای کامپیوتر شخصی، تبلت و تلفن همراه از سایت شما ایندکس می‌کنندبه همین دلیل ممکن است رتبه شما برای یک کلمه کلیدی خاص، زمانیکه کاربر با گوشی همراه خود در گوگل جستجو می‌کند با زمانیکه توسط کامپیوتر شخصی جستجو کرده است تفاوت زیادی داشته باشد.

3. دقت نمایید که استفاده از دکمه Fetch and Render هیچ تاثیری بر سرعت ایندکس صفحه یا رتبه شما در رتبه‌بندی گوگل نخواهد داشت و تنها تفاوت آن با Fetch ارائه گزارشی مختصر و پیش نمایشی از سایت شما بصورتی که توسط ربات‌های گوگل دیده شده است، می‌باشد.

4. در صورت انتخاب گزینه Fetch and Render یک علامت تیک در ردیف آدرس ایندکس شده نمایش داده می‌شود. با کلیک بر روی این ردیف به گزارش گوگل از صفحه و نحوه نمایش صفحه شما به روبات‌های گوگل ارجاع داده می‌شوید.

پس از انجام موارد بالا به صفحه ای دیگری می رسید که شما باید گزینه Submit to index را انتخاب نمایید.

پس از انتخاب گزیه Submit to index با صفحه ای دیگری مواجه میشوید. که دارای دو گزینه میباشد(بررسی کامل صفحه یا بررسی ساده صفحه).بعد از انتخاب گزینه مورد نظر روی دکمه Go کلیک کنید.

مراحل fetch کردن در وبمستر

در بررسی ساده تنها صفحه‌ای که آدرس آن را معرفی کردید، بازبینی و ایندکس می‌شود ولی در بررسی کامل صفحه و تمام صفحاتی که از درون آن می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت بررسی می شود. مثلا اگر صفحه اصلی سایت را برای بررسی کامل معرفی کنید، تمام صفحاتی که لینک آن‌ها در منو، فوتر، یا محتوای صفحه اصلی هم وجود دارد ، بررسی می شود.

Fetch as Googlebot

Fetch as Googlebot روشی است برای آوردن دوباره موتورهای جستجوی گوگل به لینک های ایندکس نشده وب سایتتان .

برای بازدید مجدد و یا اینکه سایت شما ایندکس نشده و یا صفحه مورد نظر شما در موتور جستجوی گوگل یافت نمیشود میتوانید از طریق Fetch as Googlebot در Web Master Tools Google موتورهای جستجوی گوگل را به سمت ایندکس مورد نظرتان راهنمایی کنید .

ممکن است، شما در یک صفحه از سایت فقط تصویر و یا فیلم داشته باشید و هیچگونه متنی در آن موجود نباشد، این نوع از صفحات ممکن است ایندکس نشوند و یا بسیار دیر ایندکس شوند . برای راهنمایی گوگل که صفحه مورد نظر شما فیلم یا عکس و یا مطلب کمی دارد ، صفحه اسپم و خرابی نیست از Fetch as Googlebot استفاده میکنید.

برای ایندکس سایت خود از طریق نوار کناری و در بخش کناری بر روی گزینه Fetch as Google کلیک کنید .

بعد از اینکه آدرس به صورت موفق آمیز Fetch شد برای ایندکس شدن در گوگل  روی Submit  to Google index کلیک کنید.

fetch as google bot در وبمستر

 Fetch as Googlebot می تواند به شما در پیدا کردن بعضی مشکلات از قبیل هک شدن سایت به شما کمک کند به طور مثال : شما یک سایت با آدرس http://www.a.com دارید و یکبار که در حال جستجوی یک کلمه غیر از موضوع و خارج از مطالب سایت خود هستید می بینید که سایت شما هم در نتایج جستجو آمده، شاید شما خوشحال بشوید که سایت شما برای عبارتی خاص ایندکس شده است اما وقتی وارد سایت می شوید هیچ مطلبی در رابطه با عبارت نمی بینید! این نشان می دهد که سایت شما مورد حمله  اسپم ها (Spam Terms) قرار گرفته است و هک شده است، اینجاست که شما از طریق Fetch as Googlebot می توانید بررسی کنید و سریع مشکل و باگ را پیدا و اصلاح کنید چون در حالت عادی بدون                   Fetch as Googlebot این کار دشوار می باشد.

گوگل توصیه می کند که فقط از Fetch as Googlebot برای ایندکس و Crawl کردن سایت خود استفاده نکنید و از دیگر  امکانات که در سیستم Google Web Master در اختیار کاربران می گذارد استفاده نمایید.

  • Robot.txt کنترل پوشه ها و صفحاتی که اجازه Crawl شدن دارند.
  • HTML Suggestion پیشنهاد های استاندارد سازی کد های صفحه برای بهینه شدن برای موتور جستجو
  • Crawler Errors خطاهای ایجاد شده در هنگام Crawl سایت شما

روش کار با  Fetch as Googlebot

به سیستم Google Web Master وارد شوید.
در پنل سمت چب به ترتیب به بخش Diagnostics و روی Fetch as Googlebot کلیک کنید .
در کادر آدرس مسیری که می خواهید Crawl شود را وارد نمایید.
نوع Crawler را که از نوع WEB یا Mobile Crawler باشد انتخاب نمایید.
روی Fetch کلیک کنید.
بعد از اینکه آدرس به صورت موفق آمیز Fetch شد برای ایندکس شدن در گوگل رویto Google index  Submit کلیک کنید.

شما می توانید از Fetch as Googlebot برای درج ۵۰۰ آدرس در ماه استفاده نمایید.

"توجه کنید:موتورهای جستجو به محتویات صفحاتی که رمزگذاری شده اند دسترسی ندارند و در نتیجه این صفحات را ایندکس نمیکنند."

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید