آشنایی با الگوریتم های گوگل برای بهینه سازی سایت SEO

آشنایی با برخی از الگوریتم هاي گوگل

موتور جستجوی گوگل، معروف ترین و بزرگترین موتور جستجوی دنیاست. این جستجوگر، بطور متوسط روزانه در حدود ۶ میلیاردبار برای جستجوی کلمات و عبارات مختلف استفاده می شود. برای مدیریت این حجم بالای از درخواست ها، گوگل در سال ۲۰۱۱، شروع به بروزرسانی الگوریتم جستجوی خود نمود.

در فوریه همان سال، گوگل به شکلی آرام و بی سر و صدا در دنیای بازاریابی آنلاین، الگوریتم مهم به نام «پاندا» را منتشر کرد. این تغییر عمده یک زنگ خطر جدی برای وب سایت هایی بود که کیفیت پایینی داشته، محتوای تکراری ارائه می دادند و یا از تبلیغات سنگین بیش از حد در وب سایت خود استفاده می کردند. با استفاده از پاندا، هزاران مالک وب سایت شاهد افت شدید رتبه وب سایت خود بودند، در حالیکه بسیاری دیگر صعود قابل توجهی از جهت رتبه وب سایت کسب کردند. انتشار پاندا در حدود ۱۲ درصد بر بهبود نتایج جستجو تاثیرگذاشت. اما گوگل تنها به این کار اکتفا نکرد. این شرکت چندین ویرایش از پاندا را در ماه های بعدی منتشر نمود تا اینکه در آوریل سال ۲۰۱۲، «پنگوئن» را ارائه نمود، که وب سایت های استفاده کننده از روش های لینک سازی « کلاه سیاه» را جریمه می کند. درحالیکه تمرکز پاندا بر بهبود کیفیت وب سایت ها بود، پنگوئن توجه خود را بر صفحات وبی متمرکز نمود که مناسب به نظر نمی رسیدند. از این منظر، پنگوئن مثل یک «پلیس بد» و پاندا مانند یک «پلیس خوب» عمل می کنند. مقصود اصلی پنگوئن، شناسایی آن دسته از وب سایت هایی است که از لینک های جعلی برای بهبود رتبه خود استفاده می کنند.پنگوئن با شناسایی این قبیل وب سایت ها و خارج کردن آنها از فهرست نتایج جستجوی خود در صفحه نخست، آنها را جریمه می کند.از انجای که این الگوریتم ها با نام حیوانات سیاه و سفید نامگذاری شده اند،در واقع نشان دهنده تمرکز گوگل بر روی سئو سیاه وسفید را نشان می دهد.

پیامی که گوگل در قالب یک قاعده کلی و عمومی به وبمسترها درباره بروزرسانی الگوریتم های جستجوی خود ارائه می کند این است: اگر شما «روش های کلاه سیاه» را برای بهینه سازی وب سایت خود در موتور جستجو استفاده نکنید، دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. روش کلاه سیاه در حوزه بهینه سازی موتور جستجو(SEO)، کلیه تکنیک های غیراخلاقی را شامل می شود که برای سوءاستفاده یا شکستن الگوریتم های موتور جستجو و در جهت بالابردن رتبه وب سایت در نتایج موتورهای جستجو بکار گرفته می شوند. اما آنچه که معمولا در بکاربردن این روش ها مورد غفلت واقع می شود، این حقیقت است که بهینه سازی انجام شده تنها برای روبات ها یعنی، موتورهای جستجو مناسب خواهد بود نه برای انسان ها که می خواهند از آن صفحات بازدید نمایند.پس از اهمیت این نکته که سایت خود را کاربر پسند بهینه سازی کنید،غافل نشوید.

گوگل برای اینکه بتواند بهترین و مفیدترین نتایج مرتبط با کلمه کلیدی جستجو شده توسط کاربر را نمایش دهد ،از الگوریتم‌های مختلفی جهت تحلیل سایت‌های اینترنتی و مطالب آن‌ها و نمایش آن ها در فهرست جستجوهای خود استفاده میکند، در این جلسه به اختصاردر رابطه با هر کدام از الگوریتم‌های گوگل توضیحاتی را با هم مرور می کنیم:

•الگوریتم گوگل پاندا

نام پاندای گوگل برای اولین بار در فوریه 2011 بر سر زبان ها آمد.

الگوریتم پاندا وظیفه شناسایی محتوای نامناسب و کپی شده از سایت های دیگر، و روش های تقلب در داخل سایت مانند cloacking (نمایش محتوایی مغایر با آنچه در موتورجستجوگر نمایش داده شده) و... را به عهده دارد و با این کار سایتهای با کیفیت پایین را از لیست جستجوها حذف و سایتهای کیفیت بالا را جایگزین آن‌ها میکند. پاندا به دنبال مطالب دست اول و تولید شده توسط خود صاحبان وب‌سایت‌ها می‌باشد و نسبت به ارتقای رتبه چنین سایت‌هایی اقدام می‌کند و در عوض رتبه سایت‌هایی را که فقط مطالب سایت‌های دیگر را کپی‌برداری می کنند کاهش می‌دهد.

•الگوریتم گوگل پنگوئن

این الگوریتم در تاریخ 24 آوریل سال 2012 منتشر شد. تمرکز این الگوریتم بر روی لینکهای وب سایت هاست.

الگوریتم پنگوئن وظیفه شناسایی لینکهای اسپم و سایت هایی را که برای بهبود رنکینگ خود بک ‌لینک خریداری می‌کنند به عهده دارد. همانطور که می‌دانیم گوگل برای سایتی که تعداد لینک ورودی به آن از سایت‌های دیگر بیشتر باشد امتیاز بالاتری قائل شده و آن را در رتبه‌های بالاتر جستجو قرار می‌دهد. این عمل باعث شده تا افرادی سودجو به صورت غیرمعمول اقدام به قرار دادن لینک وب‌سایتهای دیگر کرده و بابت آن پول دریافت کنند. پنگوئن گوگل با توجه به تعداد زیاد لینک‌گذاری در یک سایت و مرتبط نبودن لینک های قرارداده شده با محتوای آن سایت این اسپمرها را شناسایی نموده و هم وب‌سایت لینک گذارنده و هم وب‌سایت لینک دهنده را جریمه و از لیست جستجوها حذف می‌کند.

مواردی که الگوریتم پنگوئن آنها را جریمه (پنالتی)میکند:

•بک لینک های اسپم و بی ارزش، ارسال پرس و جو های خودکار به گوگل

•محتوا و مطالب بی کیفیت ،محتوای به صورت اتوماتیک تولید شده، محتواي کوتاه و کپی شده

•بک لینک های زیاد در فاصله زمانی کوتاه

•سایت هایی که به صفحات مخرب و ویروسی مانند :فیشینگ, نصب ویروس ها, تروجان ها یا دیگر بدافزارها لینک داده اند.

•سایتهایی که بیش از 50 درصد لینک های ورودی به آن با یک کلمه کلیدی باشد.

•سایتهای غیر انگلیسی با یک لینک نامناسب و استراتژی های سئو کلاه سیاه مانند پاپ آپ

•ریدایرکت نادرست و غیر اصولی دامنه ها بر روی یک سایت

•بارگذاری صفحات با کلمات کلیدی بی ربط

•الگوریتم مرغ مگس خوار

مرغ مگس خوار Hummingbird الگوریتم جدید گوگل است که به تازگی به الگوریتم های جستجو اضافه شده است. مرغ مگس خوار بر خلاف الگوریتم های گوگل پاندا و گوگل پنگوئن یک افزونه آنتی اسپم نیست بلکه بر روی بهینه سازی پرس و جوهای کاربران کار میکند.

مرغ مگس خوار عباراتی را که کاربران وارد می کنند ، تجزیه و تحلیل می کند، و نتایج بهتری را به آنها نمایش می دهد.

بنابراین برای مطلوب بودن برای این پرنده نیاز به تغییر خاصی نیست،کافی است بر روی عباراتی که توسط کاربران جستجو می شود، تمرکز کنیم و در حقیقت مطالبی براساس نیاز کاربر، تولید کنیم.

این الگوریتم در اصل افزونه‌ای است که کار تجزیه و تحلیل عباراتی را که کاربر برای جستجو وارد کرده به عهده دارد تا گوگل با این کار بتواند نتایج بهتری را به کاربران نمایش داده و نتایج خود را بهبود بخشد. در واقع این الگوریتم تاثیر مستقیمی در نتایج رتبه بندی ندارد و صرفا عباراتی را که کاربر جستجو کرده بررسی می کند و بر اساس خواسته های کاربر سعی میکند بهترین نتیجه را نمایش دهد.

•الگوریتم کبوتر

قطب اصلی موتور جستجوی گوگل الگوریتم کبوتر است.

نکته مهمی که باید در این مورد بگویم این است که در این الگوریتم گوگل بر روی جستجوی های محلی متمرکز شده. مثلاً اگر فردی در جستجوی مکان ورزشی است نزدیک‌ترین محل را به وی در نتایج جستجو نمایش دهد. و در زمانی که فرد در تهران است در نتایج جستجو سایت‌های شهر های دیگر را در اولویت نمایش خود قرار نمی دهد.

کارکرد الگوریتم کبوتر

اگر در گوگل و گوگل مپ، مثلاً مکان های ورزشی تهران را جستجو کنید، خواهید دید که گوگل فهرستی ازمکان های ورزشی داخل تهران و حومه را به شما نمایش می‌دهد. این در حقیقت کار الگوریتم گوگل کبوتر است. گوگل به سمتی پیش می‌رود که کاربر با توجه به موقعیت GPS فعلی خود نزدیک‌ترین مکان را برای دسترسی به خدمات خود پیدا کند.

در حقیقت این الگوریتم به گوگل کمک می‌کند تا فاصله ها و موقعیت‌های مکانی را از طریق سیگنال‌های قدیمی شناسایی کند و در نتایج جستجوی فعلی اعمال کند.

هنوز هیچ موردی از پشت پرده این الگوریتم مشخص نیست و هنوز دستورالعملی برای بهینه سازی سایت طبق این الگوریتم وجود ندارد.

•الگوریتم PayDay Loan

این الگوریتم برای مبارزه با سایت هایی که از کلمات کلیدی پرکاربرد برای سایتشان استفاده می‌کنند و لی در عمل به نوعی کار اسپم انجام می‌دهند طراحی شده است.اینگونه که سایت‌هایی که مطالبشان با کلمات کلیدی که تعیین نموده‌اند و معمولا جزء کلمات کلیدی پر استفاده قرار دارند شناسایی شده و از لیست جستجوها حذف میشوند.

•الگوریتم Page Layout

این الگوریتم نسبت به شناسایی و جریمه‌ وب‌سایت‌هایی که در خود تبلیغات آزاردهنده دارند طراحی شده است. این تبلیغات ممکن است به صورت پاپ‌آپ، فلشی و یا در بین پست‌ها قرار داشته باشند که علاوه بر کاهش تايم لود سایت و ایجاد مشکل در پیدا کردن مطلب اصلی، موجب آزار بیننده نیز هست. گوگل با استفاده از الگوریتم پیج لایوت به مبارزه با چنین وب‌سایت‌هایی می‌پردازد.

•الگوریتم Page Authority

این الگوریتم به معنای قدرت صفحه است و با استفاده از فاکتورهای مختلفی نظیر کیفیت محتوا، میزان لینک ورودی از سایت‌های دیگر، تعداد بازدید کننده و زمانی که بازدیدکننده‌ها در سایت شما می‌گذرانند میزان قدرت صفحه وب‌سایت مشخص شده و در رتبه آن در گوگل تاثیرگذار است. این الگوریتم شبیه همان پیج‌رنک گوگل است با این تفاوت که امتیازدهی به فاکتورهای گفته شده توسط سایت موزدات‌کام moz.com انجام می شود.

• الگوریتم کافئین

این الگوریتم هم مثل الگوریتم مرغ مگس خوار برای سرعت بخشیدن به نتایج جستجو و همچنین اختصاصی تر کردن آنها برای کلمه کلیدی وارد شده طراحی شد و تعامل نتایج جستجو با محتوای شبکه های اجتماعی را به میزان زیادی افزایش داد. بنابراین در حال حاضر فعالیت در شبکه های اجتماعی به میزان زیادی روی سئوی سایت تاثیر مثبت دارد.(براي سايت هاي ايراني استفاده از شبكه هاي اجتماعي كه فيلتر نيستند،خيلي بهتر است)

•الگوریتم گورخر

این الگوریتم جهت کیفیت سنجی و كنترل فروشگاه های اینترنتی طراحی و اجرا شد و پس از آن فروشگاه اینترنتی های بی کیفیت و تقلبی از رتبه بندی در موتورهای جستجو خارج شدند. طراحی سایت به صورت واکنش گرا یا ریسپانسیو، داشتن بارکد برای تمامی کالاها، استفاده از کوپن های تخفیف برای تشویق کاربران به خرید این محصولات، ایجاد مقایسه با کالاهای موجود در سایتهای دیگر، کم شدن مراحل خرید و راحتی خریدار، وجود قیمت روی کالاها، وجود آدرس معتبر برای فروشگاه و ... عواملی هستند که گوگل در این الگوریتم خود به آنها توجه میکند.

•الگوریتم mobilegeddon

این الگوریتم جزء جدیدترین الگوریتمهای گوگل به حساب می آید سایت هایی که در صفحات تبلت و گوشی های همراه به خوبی نمایش داده نمیشوند به تدریج از نتایج جستجو حذف خواهند شد. یکی از راه هایی که سایت را منطبق با صفحه نمایش موبایلها و تبلت ها طراحی کنیم، استفاده از ابزار بوت استرپ است.

برای نکته پایانی هم باید خدمت شما دوستان عرض کنم که:

گوگل هدف خود را بر این موضوع متمرکز نموده است که کاربران بهترین تجربه ممکن را در جستجوهای خود داشته باشند، براین اساس، در صورتی که وب سایت خود را با این رویکرد همسو كنيد، موفقیت شما تضمین خواهد شد. اما باید توجه داشت که این موضوع یک شبه حاصل نمی شود، و برای رسیدن به جایگاه مناسب، بايد بر روی برنامه بازاریابی آنلاین خود تمرکز کنید و نحوه خدمت رسانی به مخاطبان وب سایت خود رابه طور مستمر بهبود بخشید.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید