6 نکته کلیدی که باعث شد ترامپ رییس جمهور آمریکا شود

مجله تایم سال گذشته وقتی ترامپ در انتخابات درون حزبی (حزب جمهوریخواه) به طرز غیر منتظره ای پیروز شد، یه مقاله ای نوشت که چطوری میشه پیروزی ترامپ بر رقیبهاش رو توسط پوکر توضیح داد. حالا که ترامپ در انتخابات اصلی هم برنده شده، و شگفتی کامل شده، ارزش این مقاله هم خیلی بیشتر شده است.
خلاصه ای از این مقاله بسیار جالب رو آماده کردم، پیشنهاد میکنم حالا که همه سرگرم تولید و انتشار جوکها و تصاویر خنده دار در مورد ترامپ و عباس جدیدی هستیم و مسابقه شیرین بازی گذاشتیم، بهتون پیشنهاد میکنم یه مقاله کاملا جدی در این مورد هم بخونید که در یک مجله سطح اول دنیا نوشته شده و کاملا هم به پوکر ربط داره. اصلا به نظر من یکی از دلایل موفقیت جوامع پیشرفته دقیقا همینه که کاملا جدی و علمی با هر مقوله ای برخورد میکنن. شما ببینید نویسنده ستون سیاسی روزنامه تایمز چقدر به پوکر وارده و چقدر عالی این موضوع رو تحلیل کرده. امیدوارم از این مطلب خوشتون بیاد. البته با اینکه سعی کردم خلاصه کنم ولی بهرحال یک مقاله نسبتا طولانی از آب درومد به همین دلیل در دو بخش گذاشته میشه. طبق معمول هم عرض میکنم که ترجمه و خلاصه سازی مطلب بدون اشکال نیست که از این بابت عذرخواهی میکنم.

الان اگر از ترامپ بپرسید که چرا فکر میکنه که میتونه رئیس جمهور خوبی باشه؟ جوابش توی آستینشه! چون من یه معامله گر خوب هستم! شاید هم واقعا اینطور باشه ولی بهرحال این موضوع کل قضیه رشد ناگهانی آرای ترامپ رو توضیح نمیده.
اگرچه، یک سری از استعدادهای ترامپ در این زمینه هستن که واقعا نمیشه ندیده گرفتشون، اون واقعا بهترین پوکر باز بین جمهوری خواههاست.
پوکر بازی منطق و شانس و جنگ روانیه و ترامپ تونسته تواناییهای خودش در پوکر رو در طراحی تاکتیک های انتخاباتی وارد کنه. اگرچه اون خودش بازیکن همیشگی پوکر نیست ولی این تاکتیکها انگار کاملا از روی استراتژیهای پوکر نسخه برداری شده ن.
چند نمونه از اصول پوکر که ترامپ در رقابتش ازشون استفاده کرد رو در ادامه بررسی میکنیم.
1- غیرقابل پیش بینی بودن
یه تناقضی در مفهوم پوکر هست که اولا پوکر بازی منطقها و دلیلهاست و در عین حال بازیکنانی که همیشه منطقی بازی میکنن به راحتی قابل خونده شدن هستن و به در نتیجه ممکنه بازی رو ببازن. بنابراین بازیکنهای خوب و برنده هیچ وقت بازی یکسان  و دائما منطقی رو ارائه نمیدن تا حریفانشون نتونن به راحتی دستشون رو بخونن. ترامپ هم در کمپین تبلیغاتیش همین کار رو کرد. در ظاهر کمپین انتخاباتی ترامپ مملو از دیوانه بازی و سخنرانیها و اظهار نظرهای عجیب و غریب بود طوریکه همه فکر میکردن این کمپین کاملا بر اساس احساسات داره هدایت میشه. در عین حال در مواقع حساس برنامه ها و سخنرانیهای کاملا منطقی توسط ترامپ انجام میشد و همین رفتار ظاهرا دمدمی مزاج گونه ترامپ کاری کرد که رقیبهاش نمیتونستن هیچ وقت دستش رو بخونن و حرکت بعدیش رو پیش بینی کنن.
2- تهاجمی بودن
در پوکر دو راه برای برنده شدن وجود داره، یک اینکه بهترین دست رو موقع شو دان داشته باشی، دو اینکه حتی اگر دستت خوب نبود با حمله به حریفت باعث بشی که فرار کنه و بدون شو دان برنده بشی. در پوکر چون کنترلی روی کارتهایی که قراره زمین بخوره ندارید، برنامه ها روی روش دوم پیاده میشن، و بازیکنان خوب چنان فشار بیرحمانه ای به رقیبهاشون میارن که اونها به ناچار فولد میکنن و از بازی میرن بیرون. در میان کسانی که در این انتخابات شرکت کرده بودن، ترامپ تهاجمی ترینشون بود. یه بچه مدرسه ای گردن کلفت که از هیچ تهدید و دشمنی نمیترسه و با همشون گلاویز میشه. اون میخواست حتی روح فرماندار سابق تگزاس (که در انتخابات ایالتی سالیان قبل رقیب ترامپ بود) و سناتور ایالت کارولینای جنوبی (در یک جای دیگه رقیب ترامپ بود) و بقیه رقیبهای قدیمیش رو بیاره روی سن و فریاد زنان به همه بگه که نگاه کنید، این سرنوشت رقیبهای قبلی من بود، همه شون به من باختن. در نتیجه این رفتار تهاجمی بسیاری از رقیبان قبلی ترامپ ترجیح میدادن فولد کنن تا اینکه بخوان ریسک کنن و باهاش وارد رقابت نهایی بشن.
نویسنده در بخش قبلی دوتا از استراتژیهای بازی پوکر رو که توسط تیم ترامپ در نبرد انتخاباتی استفاده شده بود توضیح داد، در ادامه، بقیه این موارد رو بررسی میکنه.
3- خودت بازی کن، نه کارتهات
این یکی دیگه از اصول بازی تهاجمیه. شما لازم نیست که دست خیلی خوبی داشته باشید، فقط کافیه روی نقطه ضعف حریفانتون کار کنید و پیداشون کنید و بترکونیدشون. هیچ کس مثل ترامپ در این زمنیه متخصص نیست! کی فکر میکرد با گیر دادن به مساله کمبود انرژی بشه ماهها جب بوش رو تحت فشار افکار عمومی قرار داد؟ ترامپ این کار رو کرد. یا اینکه مثلا با دست گذاشتون روی مساله مشکلات شهروندی تد کروز، عملا او رو از بازی بیرون کرد.  وقتی هم این اتفاق افتاد، اینکه خود ترامپ هم مشکل شهروندی داره رو کسی باهاش کار نداشت، مساله تد کروز بود که از بازی حذف شد!
4- استفاده از پوزیشن
پوزیشن یه مفهوم در بازی پوکره که به ترتیب پاسخ دادن نفرات مربوطه. یعنی اینکه نوبت نفرات چطوره موقع بازی کردن؟ کسی که در این بازی آخر از همه نوبت حرف زدنش بشه خیلی مزیت داره. بازیکنان قوی وقتی پوزیشن داشته باشن خیلی تهاجمی تر از همیشه بازی میکنن و وقتی پوزیشن نداشته باشن و بعبارتی وقت مناسبش نباشه، سعی میکنن با احتیاط و بدون ریسک بازی کنن. دقیقا به همین دلیل بود که ترامپ موقع سخنرانیها و مناظره ها معمولا جاخالی میداد و مناظره هایی که میدونست حریفهاش قدر هستن میپیچوند و یهو وسط بحث وقت مناظره رو با حرف زدن راجع به آرای خفنی که قبلا بدست آورده بود میگرفت و ... . خلاصه اینکه به ندرت دیده شد ترامپ در بحث هایی که میدونست مزیتی نداره خیلی جدی وارد جنگ و جدل بشه و موضوعات خطرناک رو از توی مناظره جدی ای که همه آمریکا میدیدن به هرنحوی شده میکشوند به یه جاهایی که میشد دوستانه تر و با تبعات کمتر راجع بهش حرف زد.
5- تغییر سرعت در مواقع لازم
یکی از اصول اساسی پوکر اینه که شما همیشه باید بر خلاف جریان برقرار میز حرکت کنید. شما باید خشن و تند بازی کنید وقتی میبنید که حریفاتون دارن محتاط و آروم بازی میکنن و وقتی حریفها خشن و تند و انتحاری بازی میکنن، شما باید محتاط و آروم با دقت بازی کنید. بطور خلاصه شما باید بتونید در موقع لازم دنده عوض کنید. این دقیقا کاریه که ترامپ بخوبی انجام داد. درست موقعی که تحت حمله شدیدترین طوفانهای توئیتری بود، لحنش رو آروم و ملایم و دوستانه میکرد، مثل زمانهای مناظره که کاملا از در دوستی و آرامش در میومد. بعد به جای اینکه توی راه باشه که بتونه در مناظره شرکت کنه،  بیش از زمانی که مقرر بود در ایالت آیوا موند و در اونجا سخنرانی کرد که نشون بده چقدر به روندها و قوانین حزبی پای بنده. یعنی عملا در حساس ترین بخشهای مبارزه که حریفانش با حداکثر قدرت میخواستن بهش حمله کنن، خونسرد و آروم و بدون اینکه تصمیم داشته باشه باهاشون مقابله کنه صبر کرد تا این موج بخوابه و بعد سر فرصت بهشون حمله کنه.
6- برای اینکه زنده بمونی باید همیشه برای مردن حاضر باشی!
پوکربازها همیشه از این ضرب المثل مخصوصا در تورنمنت ها استفاده میکنن. اونها معتقدند در جنگ برای بقا، ترس جایی نداره و برای بقا باید بتونی که خطرها رو بپذیری و ریسک کنی. بازیکنان موفق دقیقا در لحظات حساس با حرکت روی یک مرز که یک طرفش بقا و برنده شدنه و یک طرفش باخت و نابودی، با انتخاب حرکات درست و پذیرفتن ریسک برنده میشن. بعبارتی این بازیکنها در مسیر بقا و پیروزی از مرگ هراسی ندارن و این دقیقا عامل موفقیت اونهاست. اگر کسی بخواد هر لحظه از ترس باخت و مرگ تصمیمات ضعیفی بگیره و بعبارتی این ترس روی تصمیم گیریهاش اثر بذاره میبازه. انتخابات هم مثل یک تورنمنته که باید در اون ریسک پذیر بود و توانایی اخذ تصمیمات جسورانه داشت. ترامپ این شرایط رو برای خودش ایجاد کرده بود. رقیبهای ترامپ سیاستمدارهایی بودند که در این تورنمنت بخاطر شرایطی که داشتند نمیتونستن جسورانه عمل کنن. آینده سیاسی اونها در صورت واگذار کردن این رقابت به شدت به خطر میفتاد یا حتی ممکن بود از بین بره، در نتیجه مجبور بودند در این میدان کاملا محتاط باشن و این احتیاط تبدیل به ترس میشد و عواقبی که گفتیم رو داشت. ترامپ اما از طرف دیگه، یک میلیونر و سرمایه دار بزرگ بود و میدونست که نهایتا بعد از شکست در انتخابات دوباره به پنت هاوسش در بالای بلندترین برج نیویورک در کنار سنترال پارک برمیگرده و به تجارتش ادامه میده پس ترامپ با خیال راحت این کمپین رو مثل یک قمارباز با جسارت ادامه داد. با همین طرز فکر بود که تصمیم گرفت اصلا در مناظره آخر شرکت نکنه و توی ایالت آیوا بمونه. ترامپ یه گوشه ای رو دید و یه قلابی انداخت و آویزون شد. حالا هم که واقعا تونسته بگیردش.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید