روانشناسی کاربران در وب سایت

 طبق امارهای بدست آمده در یک ثانیه اول مشاهده یک وب سایت، حتی قبل از خواندن یک کلمه از محتوا، نظر ما در خصوص کیفیت و قابل اعتماد بودن یک مطلب در ذهنمان شکل می گیرد. بازدید های بسیار کوتاه مدت از یک وب سایت،نمایانگر این موضوع است که طراحی وب سایت شما نتوانسته مخاطب را راضی کند و اعتماد او را جلب کنید.حالا با توجه به اهمیت این موضوع باید به دنبال روشهای باشیم تا کاربر سایتمان را از بازدید در سایتمان از نظر روانشناسی اغنا کنیم.

در بحث روانشناسی کاربر اولین نکته مخاطب شناسی کاربران سایت است.که با درک صحیح از مخاطبانتان می توانید به موفقیت های چشم گیری دست پیدا کنید،بطور مثال یک سایت آموزشی باید از رنگها و گرافیک ساده تری برخوردار باشد تا یک سایت فروشگاهی.

اگر تصمیم دارید تا قالب سایتتان را به روز رسانی کنید،دقت کنید و این نکته را در نظر داشته باشید که،تغییر واسط کاربری به یک رابط کاربری متفاوت، در حقیقت ذهنیت کاربر و استفاده کاربر از سایت شما را با مشکل روبرو میکند.

طراحی سایت مطابق با تمایلات کاربر

اگر شما در ابتدای یک صفحه یک پاپ آپ تبلیغاتی در نظر گرفتید، در حقیقت به صورت مشخصی خواسته اید آن چیزی که خودتان میخواهید را به زور به کاربر نمایش دهید.این حس خوبی برای کاربر ایجاد نمیکند. و در واقع مصداق تقلب است چون بدون خواسته کاربر این صفحه باز شده.

با کاربران خود صادق باشید، همان چیزی را ارائه کنید که میگویید، همان چیزی را بسازید که کاربر میخواهد تا حس اعتماد کاربر را نسبت به سایتتان افزایش دهید.

در صورت اهمیت  دادن به ظاهر وب سایت در افزایش مشتری  با هوشمندی می توانید با کمک از روانشناسی رنگ ها در جذب کاربران استفاده کنیم.

روانشناسی رنگها در طراحی سایت بسیار موثر بوده و نشانگر شخصیت و هویت شما خواهد بود.

انتخاب رنگ مناسب برای بخش های مختلف سایت مانند هدر، نوشته ها، تبلیغات و پس زمینه تاثیر بالایی بر بینندگان خواهد داشت، توجه به اصول روانشناسی رنگها در انتخاب ترکیب رنگ سایت نشانگر حرفه ای بودن برند یا شرکت شماست.

گاهی ممکن است شما ترکیب رنگ سایت را بدون در نظر گرفتن اصول جهانی روانشناسی رنگها و براساس سنت عرف محیطی که در آن قرار دارید انتخاب کنید. مهم آن است که در قدم اول مشتریان هدف خود را بخوبی بشناسید، اگر قرار است تجارت شما در عرصه های جهانی نیز فعال باشد توجه به اصول جهانی روانشناسی رنگها و طراحی سایت متناسب با آن بسیار مهم است. مثلا:بسیار از مردم روسیه هنوز حس بدی نسبت به رنگ قرمز (نماد کمونیست) دارند و استفاده از آن در سایت ممکن است باعث بی اعتمادی آنها به شما گردد، مثالهایی شبیه به این تاثیر و اهمیت شناخت مشتریان و روانشناسی رنگها را به ما نشان میدهد.
بعنوان مثال روانشناسی رنگ زرد بسیار پیچیده است زیرا بیانگر حس ناراحتی در سوئد، حسودی در فرانسه، قداست در چین و تنفر در ایران است.

تاثیر روانی هر رنگ در مخاطبان را از نظر روانشناسان با هم مرور می کنیم.

سفید
نماد صداقت، پاکیزگی، صمیمیت، ملایمت و به روز بودن است. سفید بهترین رنگ برای زمینه وب سایت است. در تجارت سفید رنگ انرژی‌بخش است.

سیاه
نمایانگر ظرافت، قدرت، دلیری، شهامت، فریبندگی، شیطان، مهارت. مشکی برای رنگ متن روی یک پس زمینه روشن ایده‌آل است. این نکته را نیز موردنظر داشته باشید که رنگ سیاه به عنوان رنگ پس‌زمینه چشم را خسته می‌کند.
قرمز
نمایانگر توانایی، هیجان، احساسات شدید، سرعت، خطر و تهاجم است. این رنگ از بیننده توجه به خود را می خواهد.این رنگ شدیدترین رنگ احساس است و ضربان قلب و تنفس را سریعم ی‌کند.

سبز
نشانگر تندرستی، فراوانی، حاصل‌خیزی، آزادی، شفا و بهبودی، طبیعت، پیشرفت، حسادت و خونسردی است. این رنگ در چشم‌ها راحت‌تر از همه رنگ‌ها دیده می‌شود و در تجارت بیانگر مقام و ثروت است.
آبی
منعکس کننده امنیت، اعتماد، مسئولیت‌پذیری، سرما، ایمان، وفاداری، وابستگی و جاه و جلال است. آبی دومین رنگ عوام‌پسند و در تجارت به معنای ضمانت مالی است.
خاکستری
نشانگر صمیمیت زیاد، اعتبار، نفوذ و عملی بودن است و در تجارت به معنای سنت‌گرایی است.

صورتی

 نمایانگر ملایمت، شیرینی، ظرافت و زنانگی، خوب بودن و پرورش کودک است.
قهوه‌ای
دارای خاصیت تاثیرگذاری، متانت، توانگری مالی و یاری‌کنندگی است. قهوه‌ای رنگ کره خاکی ماست و در طبیعت بسیار فراوان است.
زرد
نماد نور خورشید، گرمی، خوشی، نامردی، ترسویی و حسادت است. زرد باعث افزایش تمرکز شده، سوختو‌ساز را زیاد می‌کند و سخت‌ترین رنگ برای چشم‌هاست، در تجارت درخواست از نوع روشنفکرانه است و برای تاکید نیز خوب است.
طلایی
نشانگر ارزشمندی و پرستیژ است.
بنفش
نشانگر وقار، معنویت، شاهانه بودن، عیش و نعمت، دارایی، اعتبار و نفوذ و مهارت است. بنفش طرفداری از سبک‌های هنرمندانه و در تجارت به معنای بزرگ نشان دادن است.
نارنجی
نمایانگر سرزندگی و شوخ طبعی، لذت و خوشگذرانی، تعادل گرمایی، تشویق کردن، چالاکی و نیرو، تحمل و بلندهمتی است.
نقره‌ای
نشانگر سرما، علمی بودن و اعتبار و پرستیژ است. با این توصیفات، هنگامی که می‌خواهید نوع رنگ‌بندی صفحات مختلف وب‌سایت‌تان را مشخص کنید، ابتدا به فضایی که می‌خواهید در وب‌سایت خود ایجاد کنید و نوع مخاطبانی که قرار است از وب‌سایت شما بازدید کنند، فکر کنید

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید