آموزش ساخت ربات مسیریاب قسمت پنجم

سلام خدمت دوستان و علاقه مندان به رباتیک
حدادی هستم با آموزش ربات مسیریاب در خدمت شما هستم

در این جلسه می خوایم به دو قطعه الکترونیکی پتانسیومتر و رگلاتور بپردازیم

پتانسومتر:
این قطعه الکتریکی یک نوع مقاومت متغیر است که به اشکال مختلف موجود می باشد.در زیر چند نوع از این مقامت متغیر را میبینید.

انواع پتانسومتر

انواع مقاومت متغیر

پتانسومترها معمولا برای کنترل دستگاه‌های الکتریکی مانند کنترل صدا در تجهیزات صوتی استفاده می‌شود.

نوع دیگری از این مقاومت های متغیر موجود است که فرق آن در دقت است و "مولتی ترن" نام دارد.مولتی ترن ها خیلی دقت بیشتری دارند و در مداراتی که به دقت بالا نیاز می باشد استفاده می شود.در زیر شکل مولتی ترن را مشاهده می کنید.

انواع مولتی ترن

مدل های مختلف مولتی ترن

شکل مولتی ترن و پتانسیو متر در مدار

شکل مولتی ترن و پتانسیو متر در مدار

همانطور که مشاهده میکنید این قطعه دارای سه پایه میباشد.پایه وسط کار تغییر ولتاژ را انجام داده و پایه راست و چپ را به مثبت و منفی مدار وصل می کنیم.
نکته:پایه چپ و راست تفاوتی ندارد که کدارم مثبت و کدام منفی باشد.
این قطعه الکترونیکی همانند مقاومت دارای مقدار اهمی می باشد.

طرز کار پتانسیومتر

 طرز کار پتانسیومتر

شکل داخلی پتانسیومتر

شکل داخلی پتانسیومتر

فرض کنید مثبت و منفی یک منبع تغذیه 5 ولتی را به پایه های چپ و راست پتانسیومتر یا مولتی ترن وصل میکنیم.اگر از پایه وسط خروجی گرفته و پیچ روی قطعه را بچرخانیم خواهیم دید که ولتاژ کم و زیاد می شود.

در رادیو اگر دقت کرده باشید یک ولوم دارد.در حقیقت آن ولوم یک پتانسیومتر بوده و توسط کم و زیاد کردن ولتاژ، صدارا کم و زیاد می کند.

رگلاتور:
ولتاژ های منابع تغذیه دارای نویز ها و نوساناتی می باشند.رگلاتور این نویز ها و نوسانات را از بین برده و یک ولتاژ ثابت را به خروجی میده.

شکل رگلاتور

شکل رگلاتور

رگلاتور ها تثبیت کننده ولتاژ هستند و دارای اندازه های 1.5، 3، 5، 6، 8، 9، 12، 15، 18، 24 ولت و ... می باشند.حال چگونه تشخیص دهیم این قطعه الکترونیکی رگلاتور است؟ و از کجا بفهمیم که این رگلاتور چند ولتی است؟

روی این قطعه الکترونیکی یک عدد چهار رقمی نوشته می شود.دو رقم اول نشان دهنده مثبت یا منفی بودن ولتاژ رگلاتور است و دو رقم دوم نشاندهنده ولتاژ خروجی می باشد

رگلاتور های مثبت را با عدد 78 مشخص می کنند و رگلاتور های منفی را با 79.و دو رقم بعدی هرچه باشد ولتاژ خروجی می باشد.

همانطور که در تصویر مشاهده می کنید بر روی قطعه عدد 7805 نوشته شده است.پس این رگلاتور، یک رگلاتور با ولتاژ مثبت و با خروجی 5 ولت می باشد.در تصویر نحوه استفاده از پایه های این قطعه نوشته شده است.

نکته: این رگلاتور ها تا یک آمپر جریان خروجی میدهند و در برخی از رگلاتور ها بین دو رقم اول و دوم حرف L قرار دارد مثلا 78L05.این L نشان دهنده آمپر کمتر می باشد که تا سقف 100 میلی آمپر خروجی می دهند اما نوع 7805 تا سقف یک آمپر خروجی می دهند.

یک مدار تغذیه 5 ولتی سالم و بدون نویز

یک مدار تغذیه 5 ولتی سالم و بدون نویز

در شکل بالا یک قطعه مشکی رنگ موجود است که در جلسات بعد توضیح خواهم داد.بقیه قطعات معرفی شده اند و مربعی که 7805 در ان نوشته شده است رگلاتور می باشد.خازن ها برای افت ولتاژ به کار برده شده و نویز گیر می باشند.

مباحث این جلسه به پایان رسید.هر قطعه الکترونیکی دارای مشخصات خاص خود می باشد که شما می توانید در سایت www.alldatasheet.com  قطعه خود را جست و جو کرده و دیتاشیت را دانلود کنید.امیدوارم از مباحث این جلسه لذت برده باشید.موفق و پیروز باشید.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید