مقدمه و تعریفات طراحی وب HTML , CSS

\"html-css-interduce\"

با عرض سلام خدمت شما دوستان عزیز. علیرضا حاتمی نیا هستم و از این پس با آموزش طراحی وب (html , css) از سری آموزش برنامه نویسی در خدمت شما هستم.
مبحث طراحی صفحات وب با html و css دوره ای بسیار آسان و جذاب است و  مهم نیست که شما قبلا برنامه نویسی کردید یا خیر و اگر شما دو عنصر "علاقه و پشتکار" را داشته باشید قطعا در زمان اندکی می توانید به یک طراح وب حرفه ای تبدیل شوید.

اما قبل از  شروع به یادگیری، شما به عنوان یک طراح وب بایستی ضمن آشنا بودن با مفهوم وب ، با مفاهیم مقدماتی موردنیاز برای ورود به دنیای وسیع طراحی صفحات وب نیز آشنا باشید. مطالب ذکر شده در این جلسه  به شما کمک میکند نسبت به برخی مفاهیمی که ممکن است تا پیش از این تنها تعریفی اجمالی از آنها را در ذهن داشته اید، دیدی دقیق تر و فنی تر پیدا کنید و در جلسات بعدی مطالب مرتبط با آنها را به سادگی درک نمایید.

وب و اینترنت

اینترنت شبکه ای بزرگ از میلیون ها شبکه عمومی، خصوصی، تجاری و ...  است که با به کارگیری قواعدی به نام پروتکل به هم متصل شده اند و میلیون ها کاربر در سراسر دنیا را به یکدیگر وصل می کند.
اینترنت سرویس های زیادی مانند وب،ایمیل، انتقال فایل و ... دارد که وب یکی از سرویس های اینترنت به حساب می آید.
Web یا  "World Wide Web" یکی از سرویس های است که دسترسی به اسناد متصل به هم را در بستر اینترنت امکان پذیر میسازد.

مرورگر یا browser :

مرورگر نرم افزاری برای دریافت و نمایش اطلاعات از وب است. Mozila , chrome, opera, safari, IE از مروگرهای معروفی هستند که امروزه محبوبیت زیادی در بین کاربران دارند.

 HTML – Hyper Text Markup Language


زبان HTML یا "زبان نشانه گذاری ابر متن" زبانیست که صفحات وب توسط آن تولید می شوند. HTML یک زبان برنامه نویسی نیست . بلکه زبان نشانه گذازی یا زبان برچسب گذاری است. به این منظور که شما عناصری مانند متن، عکس، ویدیو، صدا ، لینک و ... را در قسمت های مختلفی از صفحه وب توسط برچسب های HTML به کاربران نمایش می دهید.
برای مثال یک روزنامه دیواری را در نظر بگیرید که مطالب و تصاویر را روی آن می چسبانید. در HTML این برچسب ها tag (تگ) نام دارند که به وسیله این تگها عناصر خود را در صفحه وب تعریف می کنید. در آینده نزدیک با تمامی این تگ ها به طور کامل آشنا خواهید شد.

Server یا میزبان

برای نمایش صفحات وب ، باید آن ها را روی کامپیوتری به نام server یا میزبان ذخیره کنید. شما هم می توانید کامپیوتر خود را تبدیل به سرور کنید. ولی هزینه تامین ، امنیت و نگه داری آن بسیار بالا و پیچیده می شود. بنابراین سرورهایی با قدرت پردازش بالا وجود دارند که همیشه به اینترنت متصل بوده و آن ها با دریافت هزینه ای بسیار اندک جهت ذخیره صفحات وب به شما اجاره داده می شوند.
وب براساس مدل client-server یا سرویس گیرنده-سرویس دهنده بنا شده است. به این منظور که کاربران به عنوان client (کلاینت)  درخواست خود را به سمت سرور یا میزبان (server) ارسال و سرور درخواست کاربر یا مشتری را پردازش و پاسخ خود را به سمت کاربر ارسال می کند. وقتی شما آدرس سایت google را وارد می کنید این بدان معنی است که  یک درخواست به سمت سرور گوگل ارسال می شود و پاسخ که همان نمایش سایت گوگل است به سمت مرورگر شما ارسال و نمایش داده می شود.

 مدل سرویس گیرنده- سرویس دهنده وب
 

 

HTTP

همان طور که ما انسان ها برای ارتباط با یکدیگر از زبان استفاده می کنیم، کامپیوترها هم برای ارتباط با یکدیگر از یکسری قواعد و دستورات تحت عنوان پروتکل protocol استفاده میکنند. پروتکلی که جهت ارسال و دریافت درخواست و ارسال و دریافت پاسخ بین کاربر (client) با  سرور (server) استفاده می شود HTTP نامیده می شود. پس به این ترتیب که کاربر از طریق http درخواست خود را برای سرور ارسال می کند و سرور بعد از پردازش درخواست ، یک فایل html که همان جواب درخواست کاربر است را از طریق http به سمت کاربر ارسال می کند.

پروتکل http

HTTPS

کلمه HTTPS مخفف عبارت Hypertext Transfer Protocol Secure است که همان HTTP است و در انتهای آن حرف S مخفف کلمه secure اضافه شده است. به زبانی ساده اطلاعات آن صفحات که با پروتکل https باز می شوند به واسطه رمزنگاری از دید سایرین پنهان می ماند. معمولا سایت بانک ها و همچنین صفحاتی که اطلاعات کارت بانکی یا رمزهای عبور در آن ها وارد میشود، با استفاده از این پروتکل، رمزنگاری شده اند.

 

URL-Uniform Resource Locator

مجموع تمام مواردی که برای ارسال یک درخواست به سرور نام برده شدند URL نامیده می شوند. URL آدرسی است که کاربر برای فراخوانی یک صفحه وب به سمت سرور ارسال می کند. برای روشن شدن موضوع آدرس زیر را در نظر بگیرید.

 http://www.sitename.com/file.html

برای اینکه کاربر صفحه وب file.html را دریافت و مشاهده کند ابتدا در آدرس مرورگر خود http را وارد می کند که تعیین کننده پروتکل وب برای ارسال درخواست است. سپس www که مشخص می کند کاربر از سرویس وب اینترنت استفاده میکند. سپس نام دامنه سایت مورد نظر که نشان می دهد درخواست برای کدام سرور باید ارسال شود و بعد از آن file.html که مشخص کننده صفحه وب مورد نظر ذخیره شده در آن سرور است.
HTTP  با ســرور Server ارتباط برقرار نموده و صفحه موردنظر را درخواســت میکند. سرورهم در صورت معتبر بودن نشانی صفحه، آن را در قالب یک فایل متنی با قالب HTML ارسال میکند.  مرورگر در ادامه کار، ساختار دریافت شده را تفسیر نموده و با توجه به برچسبهای موجود در آن، متنها، تصاویر و ســایر اجزاء صفحه را در محل تعیین شده قرار میدهد و رنگ و اندازه آنها متناظر با مشخصات برچســبها تنظیم مینماید و به کاربر نمایش میدهد.

خب فصل اول از آموزش طراحی صفحات وب با بررسی مفاهیمی که در وب وجود دارند و شما به عنوان یک طراح وب بایستی با آن ها آشنا باشید به پایان رسید.

در فصل بعدی شما شروع به کد نویسی با HTML خواهید کرد و ضمن آشنایی با ابزارهای طراحی وب ، یک صفحه وب ساده نیز خواهید ساخت.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

4 سال پیش

hamed raisi

عالی

4 سال پیش

فاطمه نصرت خواه

بسیار عالی

 

4 سال پیش

زهرا سجادی

عالی بود ، ممنون

4 سال پیش

soheilbandei

خیلی عالی 

تشکر

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید