آموزش پایتون python قسمت نهم

یه سلام گرم به همه کسانی که مثل من از بچگی با دیدن کامپیوتر به وجد میومدن !

طبق معمول همیشه باز هم تکرار میکنم که قسمت های آموزشی رو به ترتیب بخونید و یاد بگیرید و برید جلو و نکته ی مهم تر این که اینجا شعر و ادبیات رو قرار نیست یاد بگیرید که با خوندن همین مطالب تموم شه، به نظر من یه برنامه نویس کسی نیست که فقط بتونه یه کد قابل فهم برای کامپیوتر بنویسه، این کار رو خیلیا بلد هستن، یه برنامه نویس خوب کسیه که بتونه یه کد قابل فهم برای بقیه ی برنامه نویسا بنویسه، که رسیدن به این درجه از مهارت، نیازمند تمرین و تفکر زیادی هست.
پس از تمرین غافل نشید و همیشه امیدوار باشید، زمانی بود (همون زمانی که مثل الان انقدر مرجع فارسی برای یادگیری نبود) که من شب های متوالی تمرین میکردم که خودم حلقه while رو یاد بگیرم و الان شبی هست که قراره آموزش حلقه while رو براتون تموم کنم !
در دو قسمت قبل حلقه while رو تمرین کردیم و سعی کردم مثال های کاربردی بزنم و قرار شد این قسمت دیگه ریز تا درشت حلقه while تموم شه.
قسمت قبل گفتم که شما با همین چیز هایی که تا الان یاد گرفتید میتونید اون برنامه ی پردازش گر صفحات  HTML رو کامل تر کنید و یقین دارم کسانی که به پایتون علاقه مند بودند تلاش های زیادی هم کردند.

میخوام خودم یه نسخه کامل تر رو با استفاده از چیز هایی که شما تا الان یاد گرفتید اینجا بنویسم،
با دیدن این برنامه شاید مبتدی ها یه کم عقب نشینی کنن که کار اشتباهیه، چون با تمرین میتونید خیلی فراتر از این ها برید، زمانی که پشت کامپیوتر هستید درست روبه روی دنیایی از احتمالات بی کران قرار دارید !


جداسازی داده ها میان تگ ها html

 


با یک روش هوشمندانه تونستیم دیتا بین تگ های صفحه HTML رو هم جداسازی کنیم.
متغیر in_tag رو ساختیم برای این که داخل حلقه بتونیم پردازش کنیم که اگر مشغول جداسازی تگ بودیم مقدارش True باشه و اگر تگ رو بستیم مقدارش False باشه که اگر زمان بسته بودن تگ به کاراکتر دیگه ای برخوردیم مطمئن باشیم که کاراکتر بین تگ ها نیست و جزو دیتا هستش !

البته باز هم این برنامه کامل نیست و هنوز شما نمیتونید مقادیر و متغیر های صفحات HTML رو مثل bgcolor="red"  رو جداسازی کنید، که زمان معرفی تابع کاملش میکنم : )
در قسمت قبل یاد گرفتیم که حتما لازم نیست شرط حلقه برقرار نباشه تا حلقه تموم شه، و میتونیم با دستور break حلقه رو متوقف کنیم !
همچنین دستوری هم داریم که با استفاده ازش میشه کاری کرد که یک سری دستورات بدنه ی حلقه (به دلخواه برنامه نویس) نادیده گرفته شه و برنامه برگرده به بالای حلقه !

اسم این دستور continue هستش، که با یه تصویر بیشتر باهاش آشناتون میکنم:


 

دستور continue در پایتون


کسانی که با دیدن قسمت:
 new_name2 = name[::2]
تعجب کردن و از خودشون پرسیدن این چی بود؟ همون کسانی هستند که تاکید من رو واسه به ترتیب خوندن مباحث جدی نگرفتن ! چون این قسمت قبلا آموزش داده شده.


همونطور که دیدید دستور continue در بدنه ی شرط if کاری کرد که قسمت پایین تر از کد نادیده گرفته بشه!
همچنین اگر قبل از اجرای این دستور به مقدار index یکی اضافه نمیکردیم، یه حلقه ی بی پایاین میساختیم، چون وقتی به بالای حلقه میرفت مقدار index تغییر نکرده بود و همچنان کاراکتر ما نقطه بود !

خیلی جاها هم میشه از continue استفاده کرد و هم میشه استفاده نکرد، در صورتی که استفاده ازش بهتره و  دلیلش هم سرعت اجرای برنامست !
و اما قسمت آخر از حلقه while:

حلقه while میتونه یک else هم داشته باشه که وجود این else کاملا اختیاری هستش، و این else از لحاظ تو رفتگی باید دقیقا زیر حلقه ی while باشه، و زمانی بدنه ی دستورات else اجرا میشه که شرط حلقه برقرار نباشه و اگر از دستور break درون حلقه استفاده نشه، همیشه بعد از دور آخر حلقه، بدنه ی else اجرا میشه :


حلقه while و else در پایتون

 


چون در دور آخر حلقه مقدار number عدد 10 شد، وقتی حلقه شرط رو بررسی کرد دیگه شرط برقرار نبود و بدنه ی دستور else اجرا شد !
کجا به کار میاد؟
دو مورد استفاده داره،
یکی زمانی که میخواید دقیقا بعد از حلقه عملیاتی رو انجام بدین،
و دیگری زمانی که نمیدونید داخل حلقه دقیقا قراره چه اتفاقی بیفته ! از این مورد مثال میزنم:
فکر کنید به من یه متن داده شده که قبل از نوشتن برنامه از اون متن خبر نداشتم! برنامه من قراره در صورتی که حرف P داخل متن باشه،نشون بده که هست، و اگر نیست برنامه باز هم نشون بده که نیست :


مثالی دیگر از حلقه while و else در پایتون

 


خوب الان حلقه while رو با تمرین قسمت های مربوط بهش که گفتم میتونید کاملا یاد بگیرید.
همچنین ساختار حلقه for رو بعد از یادگیری چند ساختار داده ای دیگه بهتون آموزش میدم،
چون قبل از یادگیریش لازمه که بدونید در پایتون چه ساختار هایی قابل پیمایش هستند.

 در قسمت بعد در نظر دارم  بعد از معرفی چند تا کلاس تو کار دیگه (مثل همین ()print ) با یکی از پرکاربرد ترین ساختار داده ای پایتون یعنی لیست ها، آشناتون کنم.
فهرست مطالب پایتون تا به اینجا:


قسمت اول                    معرفي زبان
قسمت دوم              نصب و راه اندازي
قسمت سوم     عملگرهاي اعداد و نسبت دهي
قسمت چهارم         خطاها و معرفي رشته ها
قسمت پنجم       دستورات if, elif و else
قسمت ششم        ادامه ي ساختار رشته ها
قسمت هفتم              معرفي حلقه while
قسمت هشتم            ادامه ي حلقه while
قسمت نهم              پايان حلقه while


اگر آموزش هارو از کانال تلگرام دنبال میکنید. من هشتگ python و  py (مخفف python ) رو برای آموزش ها در نظر گرفتم.
و هشتگ هر قسمت از آموزش مساویه با این هشتگ که بعدش عدد اون قسمت میاد. یعنی اگر مثلاقسمت n رو خواستین (که n اینجا عدد قسمته) کافیه سرچ کنین:
که اگر چیزی پیدا نشد یعنی هنوز قسمت n عرضه نشده.
همچنین اگر تمام  آموزش های پایتون رو خواستین میتونین از هشتگ python استفاده کنید.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

3 سال پیش

Mohammad

ادرس کانال تلگرامتون چیه؟ و بسیار ممنون برای اموزش خوبتون

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید