آموزش برنامه نویسی اندروید قسمت اول

1396/3/26 خانم مقاری 9025

با سلام. با قسمت اول آموزش برنامه نویسی اندروید در خدمت شما دوستان هستم.

نرم افزار intellij را اجرا کنید.

خب حالا اولین صفحه ای که میبینید صفحه welcome از محیط intellij هست. روی create new project کلیک کنید.

حالا از سمت چپ android را انتخاب کرده و بعد از قسمت سمت راست application module را بزنید.

حالا در صفحه ای که باز میشود در بالا اسم app را بدهید و به بقیه کاری نداشته باشید فقط حواستان باشد تیک Create hello world زده شده باشد

حالا در صفحه جدید باید مسیر sdk و jdk که نصب کردید را بدهید. جلوی project sdk یک new نوشته. آن را بزنید.

حالا مسیری که jdk را نصب کردید را بیارید. کافی هست روی پوشه ی نصب jdk رفته و خود پوشه را انتخاب کنید و اوکی کنید.

مثلا اسم پوشه من هست jdk1.7.0_51 و خودش را انتخاب کردم و اوکی.

حالا یک پنجره دیگر باز میشود. اندفعه به همین ترتیب بروید و پوشه ی sdk را انتخاب کرده و اوکی کنید.

خب حالا قسمت پایین همانجا هم هست Target device . این یعنی اینکه چطوری برنامه را خروجیش را ببینید. وقتی برنامه وب یا ویندوزی مینویسید خب خروجی را در خوده کامپیوتر میبینید. اما اینجا دارید برای یک سیستم عامل دیگری برنامه مینویسید. برای اجرا شدن یا باید در خود گوشیتون ببینید خروجی را یا یک شبیه ساز موبایل استفاده کنید. شبیه سازهای زیادی هست اما خود intellij شبیه ساز دارد و فعلا از همان استفاده میکنیم. پس فعلا فقط بزنید Emulator

آموزش نصب اینتلیجی

حالا next را بزنید و بروید برای ساخت پروژه.  یکم طول میکشد صبر کنید.

حالا میرویم سراغ کلیات یک پروژه اندروید، سمت چپ را نگاه کنید. در بالا اسم پروژتان و یک منوی کشویی هست. آن را باز کنید. دوتا پوشه ی مهم اینجا هست. اولیش هست res  که فایلهای مربوط به صفحات نمایش نرم افزار در اینجا قرار میگیرد. آن را باز کنید. داخل پوشه layout بروید. و main.xml را باز کنید. این اولین صفحه نرم افزار شما هست که اتوماتیک ساخته شده برایتان.

خب حالا در این صفحه پایین را ببینید دوتا انتخاب دارید: text & design

شما میتوانید برنامه های اندرویدتان را هم با کد ظاهرشان را بسازید هم با دیزاینه خوده این محیط برنامه نویسی که صد درصد کد بهتر و دقیق تر است که در آینده متوجه میشوید

آموزش نصب اینتلیجی

خب میرسیم به بحث ACtivity ها.

از سمت راست پوشه ی src رو باز کنید و MyActivity رو از داخل com.example .. ببنید. بازش کنید.

میبینید که کلاسی برایتان باز میشه به نام MyActivity که از کلاس دیگری به نام Activity ارث برده  extend در جاوا به معنای ارث بردن است.

یک متد داخل کلاس هست به نام oncreate که ورودی داره به نام bundle

هر صفحه ای که در نرم افزارتان استفاده میکنید باید یک چنین کلاسی برایش ساخته بشود )مگر راه هایی که بعدا میگوییم(حالا جلوتر بیشتر متوجه میشوید.

آموزش نصب اینتلیجی

حالا یک سوال پیش می آید. اصلا bundle چی هست؟!

خب ببینید به هر دلیلی ممکن هست که نرم افزار شما توسط سیستم اندروید kill بشود و دوباره ساخته بشود.

حتی مثلا فرض کنید شما در حالی که دارید از یک نرم افزار استفاده میکنید صفحه گوشی را بچرخوانید. در همین کار هم صفحه ای از برنامه که جلو شما باز هست restart میشود تا دوباره با oriantation جدید برایتان باز شود.

خب درحالت عادی واضح هست که هر اطلاعاتی که وارد کرده باشید میپرد وقتی صفحه ریست شود. اما bundle این کمک را میکند به شما که اطلاعات را نگه دارید. وقتی که اولین بار یک کلاس باز میشود )توجه کنید کلاس مرتبط با صفحه ای از برنامتان هست( مقدارbundle  برابر تهی یا null هست. اما وقتی صفحه برنامتان به هر دلیلی مثل چرخاندن گوشی خارج شد مقادیر و تغییراتی که دادید در bundle میرود. حالا دوباره که صفحه باز شود مقادیر از bundle خوانده شده و برای شما جایگزین میشود.

حالا برویم داخل تابع oncreate این متد موقع ساخت کلاس صدا زده میشود.

داخل متد را نگاه کنید.

super.onCreate(savedInstanceState)

این دقیقا همان توضیحی هست که بالا به شما دادم.

همانطور که گفتم هر صفحه برنامه اندروید یک کلاس دارد. الان این کلاسی که میبینید باید مشخص کنیم که به کدام صفحه متصل است. اینکار هم با این انجام شده:

setContentView(R.layout.main)

با کلاس R که یک کلاس مهم و پایه ای در اندروید هست آشنا میشوید R فعلا برای ما برای صدا زدن صفحات و یا ابزارهایی که داخل صفحه گذاشتید کاربرد دارد .

حالا برمیگردیم به پوشه res و بعد از آن layout و سپس main.xml

وقتی بازش کنید یک صفحه گوشی به شما نشان داده میشود.

از بالا میتوانید سایز گوشی و جهت چرخش آن را انتخاب کنید.

یک چیزی که در دیزاین نرم افزارهای اندرویدی خیلی مهم هست این هست که صفحه برنامتان responsive باشه! این اصطلاح را در وب زیاد شنیدید اما برای گوشی هم مهم هست. یعنی چی؟ شما ممکن هست گوشیتان 2 و نیم اینچ باشد. مال من 4 اینچ یا یکی تبلت 10 اینچی داشته باشد. کنترل کردن اینکه مثلا ابزارهایی که در صفحه برنامه میگذاریم در هرنوع گوشی درست نشان داده بشود خیلی مهم هست.

همانطور که در عکس میبینید میتوانید دیزاینتان را برای صفحات مختلف تست کنید

آموزش نصب اینتلیجی

در کنار این ممکن هست کاربر صفحه گوشی را بچرخواند . اگه شما این را در نظر نگرفته باشید دیزاینتان در گردش گوشی خراب میشود که حتما تجربه اش را داشتید که برنامه ای موقع استفاده و چرخاندن صفحه گوشی بهم بریزد. آیکونه چرخوندن گوشی را بزنید از بالا و تست کنید.

حالا از ممنوی سمت چپ یک Button یا دکمه بندازید در صفحه. این همان دکمه ای هست که در برنامه ها استفاده کردید و دیدید.

حالا از قسمت پایین که گفتم اگر text را برنید میبینید چنین کدی نوشته شده

<Button

android:layout_width="wrap_content"

android:layout_height="wrap_content"

android:text="New Button"

android:id="@+id/button"/>

این یک تگ هست. صفحات نرم افزار اندروید بعنوان xml هستند. برای اینکه با کد بتوانید صفحه بسازید باید با این تگ ها اشنا بشوید.

اگر با طراحی وب سایت و html اشنایی دارید خیلی کارتان راحت تر هم میشود. حالا تگ چطوری و چی هست؟

همانطور که میبینید یه تگ داخل علامت </> قرار میگیرد ابتدای تگ اسمش را میگید مثلا اینجا هست Button .

< Button />

سخت نیست امتحان کنید. حالا بعد از اسمش باید صفت هایش را بگوییم. عرضش چقدر هست، طولش چقدر هست و.....

لازم نیست کامل بنویسید

android:layout_width

کافی هست بنویسید layout و یک لیست برایتان میاید که میتوانید layoutwidth را انتخاب کنید. به این امکان میگوییم auto complete

که به برنامه نویس کمک بزرگی میکند.

حالا تست کنید. با زدن width و height مقدار هایش را بصورت زیر بدهید


android:layout_width="140px "

android:layout_height="140px "

android:text="ok "

توجه کنید که مقدارها برای سایز ابزار در اندروید با واحد پیکسل هست که با px نشان میدهیم.

حالا باید چنین چیزی را ببینید:

آموزش نصب اینتلیجی

خسته نباشید و ممنون از توجه شما