آموزش تجارت با برنامه نویسی قسمت سوم

با سلام
مقداد خداداد هستم
با سومین قسمت از آموزش "تجارت در برنامه نویسی"
در قسمت اول هفت موضوع رو به عنوان اشکالات اصلی عدم موفقیت برنامه نویسها در کسب درآمد تجاری بیان کردم. قسمت دوم ده موضوع رو معرفی کردم که لازمه هر نوع  فعالیتی برای تبدیل اون به یک تجارت شخصی هست.
اولین موضوع "ایده تجاری " که در این جلسه قصد دارم کمی تشریحش کنم.

ایده تجاری تفاوتهای زیادی با ایده های خلاقانه داره. متاسفانه در مباحث مربوط به استارتاپ دو تا موضوع منفی بزرگ دیده می شه .
اول اینکه ایده های خلاقانه به عنوان ایده تجاری شناخته می شن.
البته ممکنه ایده خلاقانه ای هم وجود داشته باشه که بتونه تجاری بشه اما لزوما هر ایده خلاقانه ای تجاری نیست.
اشکال دوم اینه که در یک استارتاپ استاندارد ، می باید به جز نقش اصلی و محوری خود ایده ، حاشیه های اونهم در نظر گرفته بشه.
فرض کنید تمام امکانات نرم افزاری و همچنین توان بازاریابی و جذب ، برای ساخت یک شبکه اجتماعی مثل فیس بوک رو در اختیار داشته باشید. آیا مساله به همین جا ختم می شه ؟
دقیقا جواب منفیه.
ایده تجاری باید بتونه حاشیه های یک فعالیت رو هم تحت کنترل بگیره.

روزانه شاهد راه اندازی دهها و شاید صدها CMS و یا فروشگاههای اینترنتی هستیم که عموما هم با پلتفورم  آماده نظیر وورد پرس یا پرستا شاپ و جوملا و مثل اونها و یا در حالت بهتر از طریق بهره گیری از یک فریم ورک مشخص تولید و راه اندازی می شن و قصد دارن به تجارتی مشابه "دیجی کالا" در حوزه فروش آنلاین برسن.

اما آیا درباره مقدمات پیاده سازی و فعالیت های پشت پرده دیجی کالا تحقیق کردند ؟
مدیریت سنگینی در مذاکره برای تامین کالا ، جذب سرمایه گذار با در نظر گرفتن ریسک کار و تولید راه حلهای مناسب برای هر اشکال احتمالی قبل از شروع کار ، مشخص کردن سیستم حمل و نقل و تحویل کالا و فاز بندی پروژه از مرحله یک دفتر کوچک در حوالی پل سید خندان تا رسیدن به انباری بسیار بزرگ که فقط مبلغ دومیلیارد تومن هزینه تجهیزات اون شده برای فازهای بعدی .
طراحی و مذاکره نحوه تامین کالا برای ایجاد امکان فروش کالای اصل به اضافه قیمت پایین تر از بازار .
البته شاید اشکالاتی در اجرا وجود داشته باشه که فعلا موضوع ما پرداختن به اونها نیست ولی بد نیست در تحلیل هامون فوری نگیم "کی گفته جنسهاشون همه اصله"!!

دوستان خوبم؛
به طور کلی برای ارائه یک ایده نرم افزاری استارتاپی ، در نظر داشته باشید که نرم افزار و IT فقط می تونن ابزارهایی برای کمک به رشد سریعتر اون سیستم باشن و ایده اصلی مناسبت پشتیبانی هست که اون رو تحت عنوان مدیریت زنجیره تامین یا "لجستیک" می شناسیم و عبارت لاتین “Supply Chain Managment” برای تحقیق بیشتر می تونه کمکتون کنه.

در هر حال برای تولید یک ایده تجاری حداقل موضوعات زیر رو انجام بدید :

فرم تجاری شماره 1

فرم شماره 1

اول :
موضوع ایده رو بنویسید ، خیلی کوتاه و روشن ، به قول استارتاپی ها "آسانسوری" شرحش بدید.
نیاز اجتماع رو به ایدتون بنویسید و برای اینکار از کلمات کلی مثل " با توجه به رشد جوامع و توسعه اینترنت و گسترش زیر ساختهای وب لازم است که ...."
برای توضیح نیاز اجتماع باید دقیقا یک اشکال یا مصرف اساسی رو به طور مشخص پیدا کنید . مثل " عدم وجود منابع متمرکز آموزشی برای برنامه نویسی ".
دو سوال اساسی برای تحقیق مطرح کنید و اون رو به حافظه اتون بسپارید و هرکجا و در هر محفلی دنبال پیدا کردن جواب اون دو سوال باشید.
در شبکه های اجتماعی بدنبال موضوعات مشابه ایدتون باشید ، تعداد فالوئرها و نظرات اونها رو بدونید و دامنه تحقیق خودتون رو گسترش بدید.

فرم تجاری شماره 2


فرم شماره 2


دوم :
موارد پشت نرم افزاری ایده رو خوب بررسی کنید و ببینید آیا با روحیه شما سازگار هست ؟
آیا باید بخاطر اون با افراد دیگری هم مذاکراتی کسل کننده داشته باشید ؟ آیا انبار و نگهداری و پرسنل و عملیات های اطلاع رسانی و پرزنتی هم به دنبال ایده برای تون وجود داره ؟

بنویسید این ایده چه نیازی داره و توانایی ها و از اون مهمتر ارتباطات شما در رابطه با اجرای ایده جه چیزهایی هست ؟
ارتباطات نقش عمده ای در سرعت بخشیدن به موفقیت ایده شما داره .
از خودتون بپرسید که در حال حاضر کجا ایستادی و ایده شما رو به کجا خواهد برد و این انتقال چه از نظر مالی چه فنی و چه اجتماعی آیا مطلوب شما هست و آیا مشکلات احتمالی بعد از انتقال جایگاه برای شما خواهد داشت ؟

فرم تجاری شماره 3


[ Photo, فرم شماره 3 ]


سوم :
دو تا دوست که هیچ ارتباطی با ایده شما ندارن رو پیدا کنید و در یک جلسه کاملا نیمه رسمی درباره ایده خودتون بحص راه بندازید و اجازه بدید بدون اینکه بدونن شما همچین قصدی دارید ، نظرشون رو به عنوان کاربران احتمالی آینده این ایده به شما بگن.
بعد از اون به مشکلات احتمالی ایده از نظر فنی و اجرا فکر کنید و لیستی از راه حل ها رو از همین حالا بدست بیارید.

فرم تجاری شماره 4


[ Photo, فرم شماره 4 ]


چهارم :
پیش بینی درآمد داشته باشید و اون رو تحلیل کنید و البته هزینه های احتمالی رو هم به دقت تحلیل و یاداشت کنید.

فرم تجاری شماره 5


 فرم شماره 5


پنجم :
یک موضوع مهم پیش می آد و اینکه آیا ایده شما نوآوری خاصی هم داره ؟
نگید که اساسا خودش خلاقانه است . چون ما به دنبال یک نوآوری در اجرا می گردیم. رستورانهایی که پخت غذا رو سر میز مشتری انجام می دن مثال خوبی از این موضوع هستن.
غذا همون غذاست ، پخت همون پخت و حتی شاید بنا به عدم استفاده از امکانات آشپزخانه کمی کیفیت هم پایینتره ، اما وجود این نوآوری در اجرا باعث بروز یک تجربه شیرین برای مشتری شده و نهایتا باعث افزایش درآمد.

تیم اصلی مورد نیاز ، اصلی ترین کارهای اجرایی و ... رو هم حتما روی کاغذ بیارید. استارت آپ های موفق همیشه روی کاغذ بودند نه تو ذهن مردم. و البته موفق تر ها اونهایی بودند که کاغذهای بیشتر و منظم تری داشتن.

فرم تجاری شماره 6


 فرم شماره شش


ششم :
برای بار دوم ایده خودتون رو با روش "ارائه آسانسوری" بگید و ایده تون رو تشریح کنید ...
حالا مایل به انجامش هستید ؟
برای تکمیل این فرمهای ساده اقلا چهار تا هفت روز زمان بگذارید
با امید به اینکه مباحث این جلسه هم براتون مفید باشه
تا جلسه بعد که با تشریح ساخت برند تجاری در خدمتتون هستم ، شما رو به خدای بزرگ می سپارم.

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید