چگونه ربات های نسل جدید به افراد کم توان کمک می کنند

چگونه ربات های نسل جدید به افراد کم توان کمک می کنند

یک سیستم رابط کاربری که از تکنولوژی واقعیت افزوده استفاده می کند، می تواند به افرادی که دارای اختلالات عمیق حرکتی هستند، یک ربات انسانی را برای هنگام غذا خوردن و یا انجام وظایفی از قبیل مراقبت های شخصی مانند استفاده از لوسین و یا خارش بدن به کار بگیرند.رابط کاربری مبتنی بر وب نمای اطراف را از چشم ربات نمایش می دهد تا به افراد برای ارتباط با جهان کمک کند.

اتصال ربات ها به افراد معلول
سیستمی که 15 مارس در مجله PLOS ONE منتشر شد به افرادی که تاکنون با ربات های پیچیده کار نکرده اند نحوه تعامل با آن را به صورت مفید تری توضیح می دهد. شرکت کنندگان در این تحقیق ربات هایی را از جمله ردیاب های چشم و سر برای ارتباط با کامپیوتر های شخصی خود به کار بردند.
این مقاله نشان می دهد چگونه این ربات ها می توانند کیفیت زندگی کاربران را بهبود ببخشند. این کار می تواند پایه ای برای توسعه ربات هایی سریع تر و با قبلیت های بهینه تری باشد.
نتایج این تحقیق نشان می دهد افرادی که نقص قلبی دارند با استفاده از ربات های جایگزین بدن، می توانند کیفیت زندگی خود را بالا ببرند.
Kemp می گوید: هدف ما این است که افراد با استفاده محدود از بدن خود ، دسترسی به بدن های رباتیک داشته باشند تا بتوانند با روش های جدید با جهان ارتباط برقرار کنند.

انجام امور شخصی معلولین با ربات ها
در اولین آزمایش، Grice و Kemp از طریق اینترنت سیستم PR2 را به یک گروه 15 نفره با اختلالات شدید حرکتی متصل کردند. شرکت کنندگان کنترل ربات از راه دور را آموختند وبا از تجهیزات خود برای اداره کردن نشان گر موس در جهت انجام امور شخصی خود استفاده کردند. 80 درصد شرکت کنندگان توانستند کنترل ربات ها را به درستی به دست گرفته و در نهایت بطری آب را به دهان مانکن برسانند.
Grice گفت: توانایی ربات ها در مقایسه با افراد سالم محدود است. اما شرکت کنندگان توانستند وظایف خود را به طور موثری انجام دهند و همچنین نسبت به زمانی که بدون ربات ها هستند کارهای بیشتر را انجام دادند.
در آزمایش دوم، محققان سیستم PR2 را به Henry Evans متصل کردند. Evans که کنترل بسیار کمی روی بدن خود دارد، به مدت 7 روز این ربات را آزمایش کرد و علاوه بر تکمیل وظایف، روشی جدید را برای ترکیب بازوهای ربات استفاده کرد. با یک دست شست وشوی لباس ها را انجام داد و دست دیگر را برای شانه کردن مو استفاده کرد.

پیشرفت ربات ها برای کمک به افراد معلول
Evans گفت : این سیستم آزادی بسیار زیادی را برای من فراهم کرد به طوری که قادر بودم به راحتی با محیط اطرافم ارتباط برقرار کنم. این اولین بار بعد از سکته مغزی من بود که توانستم این کار را انجام دهم.
محققان بسیار خوش حال شده بودند که Evans توانسته بود کاربرد جدیدی را برای ربات ایجاد کند. این حرکت به شیوه ای بود که انتظار نمی رفت ربات بتواند آن را انجام دهد و همچنین Grice گفت فرصت یک هفته ای که در اختیار Evans قرار دادیم، قابلیت های جدیدی را به وجود آورد که برای دستیابی به اهداف بسیار خاص کاربرد دارد.
رابط کاربری مبتنی بر وب به کاربران نشان می دهد جهان از دید دوربین واقع در سر ربات به چه شکلی است. کنترل های متغیر روی آن به کاربران اجازه می دهد ربات را دور تا دور خانه بچرخانند و کنترل دست و بازوهای ربات را به دست بگیرند. وقتی کاربران سر ربات را تکان می دهند، بلافاصله نشانگر های موس روی صفحه نمایان می شوند که نشان می دهد وقتی کاربر کلیک کند ربات آن جا را نگاه می کند. با کلیک بر روی دیسک اطراف دست ربات ، کاربران می توانند یک حالت را انتخاب کنند. وقتی ربات را به حرکت در آورید، خط هایی که نشانگر موس را دنبال می کنند مسیر حرکت ربات را به شما نمایش می دهند.
و در آخر Kemp اضافه کرد: بر اساس این آزمایشات، به نظر می رسد این ربات ها منافع قابل توجهی را برای کاربران به ارمغان می آورد. 

کمک ربات ها به افراد ناتوان

 

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید