چرا کاتلین بهترین زبان برنامه نویسی برای اندروید است؟

 

اگر شما توسعه دهنده برنامه های اندروید هستید و تمایل دارید با یک پلاتفرم جدید کار کنید، پس قطعا در این حالت کاتلین یا kotlin یک دوست خوب برای شما خواهد بود. با معرفی زبان برنامه نویسی سویفت برای ios توسط اپل بسیاری از توسعه دهندگان اندروید منتظر ظهور یک زبان برنامه نویسی جدید بودند که ناگهان کاتلین خود را نمایان کرد. 
کاتلین توسط تیم برنامه نویسان جت‌برینز (JetBrains) در فوریه سال 2016 توسعه داده شد. این زبان برنامه نویسی با استقبال خوب توسعه دهندگان در سراسر جهان روبرو شد و اغلب این توسعه دهندگان کسانی بودند که در حوزه اندروید فعالیت می کردند.
کاتلین یک زبان برنامه نویسی بسیار متفاوت است. شما می توانید آن را به عنوان یک زبان برنامه نویسی ایستا در نظر بگیرید. در مقایسه با زبان برنامه نویسی جاوا، کاتلین یک زبان بسیار مختصر و رسا می باشد. توسعه دهندگان اغلب از مشاهده امکانات این زبان، شامل توابع کاربردی با کیفیت، عبارات لامبدا، سربارگذاری عملگرها، الگوهای رشته ای و بسیاری امکانات هیجان انگیز دیگر که جاوا در ارائه آن ها ضعیف عمل کرده است هیجان زده می شوند. اما این را در نظر داشته باشید که شما نمی توانید جاوا را به کلی نادیده بگیرید. جاوا و کاتلین کاملا دوستانه عمل می کنند و هر دو زبان را می توان در یک پروژه به صورت همزمان به کار برد.

کاتلین بهترین زبان برنامه نویسی اندروید
اگر شما یک برنامه نویس شایسته و طرفدار زبان برنامه نویسی جاوا هستید، می توانم این خبر خوب را به شما بدهم که شما می توانید در یک دوره زمانی بسیار کوتاه کاتلین را به خوبی یاد بگیرید. نحوه کدنویسی (Syntax) کاتلین بسیار ساده تر و بهبود یافته تر از زبان های جاوا، سی شارپ و جاوا اسکریپت می باشد.
برای شروع یادگیری کاتلین، به یک آشنایی مقدماتی با زبان جاوا نیاز دارید، بنابراین، قبل از یادگیری و کار کردن با زبان کاتلین بهتر است تا حدودی با زبان جاوا آشنایی پیدا کنید. یک حقیقت بسیار جذاب که در مورد این زبان برنامه نویسی زیبا باید بدانید این است که کاتلین توانایی حل سخت ترین مشکلات که یک توسعه دهنده ممکن است با آن روبرو شود را دارد. در این اینجا می توانیم به یک مثال بسیار ساده اشاره کنیم که کاتلین فاقد خطای null pointer exceptions می باشد.
از دیگر موارد قابل توجه این است که زبان کاتلین یک زبان کاملا رایگان است. از عواملی که باعث بالا بردن کیفیت این زبان شده است سوئیچ بین زبان جاوا و کاتلین تنها با یک کلیک بر روی کلید مبدل (converter key) می باشد. از دیگر قابلیت های هیجان انگیز زبان کاتلین این است که به آسانی می توان یک پروژه کامل که به زبان جاوا نوشته شده است را به زبان کاتلین تبدیل کرد به طوری که تمام داده ها همواره با هم مطابقت داشته باشند.
شما به عنوان یک توسعه دهنده اندروید می توانید به خوبی این موضوع را درک کنید که کاتلین در حال تبدیل شدن به زبان اصلی برنامه نویسی اندروید می باشد. این موضوع را باید تاکید کنیم که دانستن جاوا برای کار کردن با کاتلین به تنهایی کافی نمی باشد زیرا توابع بیشتری در کاتلین وجود دارند و حرفه ای شدن در این زبان برنامه نویسی نیازمند تمرین بیشتر می باشد به بیانی دیگر جاوا تنها یک پیش نیاز برای کاتلین می باشد. با وجود سادگی زبان کاتلین، برنامه های کاربردی آن همیشه آسان نیستند.
برنامه هایی که در آن ها از زبان برنامه نویسی کاتلین استفاده شده است بسیار ساده و یک دست می باشند و به آسانی می توان آن ها را درک کرد. وجود توابع مرتبه بالا از دیگر قابلیت های جذاب کاتلین می باشد، توابع مرتبه بالا در اغلب زبان های برنامه نویسی موجود هستند ولی در زبان کاتلین دارای پیچیدگی کمتری می باشند. یکی دیگر از نقاط قوت این زبان پایداری آن است، این قابلیت کدنویسی، خواندن کد و استفاده مجدد از کدها را بسیار آسان تر می کند.

در حال حاضر کاتلین به خاطر داشتن امکانات هیجان انگیز، در میان زبان های برنامه نویسی نوظهور به خوبی می درخشد و شما با داشتن دانش قبلی از زبان جاوا می توانید تنها در چند ساعت یا نهایتا در یک روز این زبان را یاد بگیرید.

برای درج نظر و یا طرح سوالات خود لطفا در سایت ثبت نام کنید و یا وارد سایت شوید

نظرات کاربران

برای این مطلب تاکنون نظری ارسال نشده است. شما اولین نفر باشید